Jump to content

Hvorfor faller SB dieselmåler mens BB står stille på Sealine S41?


Zandra

Recommended Posts

Etter at begge motorene har vært ute i vinter, erfarer vi etter noen timers kjøring at den ene tankmåleren fortsatt viser full tank, mens den andre synker dobbelt så fort som den gjorde før.

 

Dieselopplegget er fast og har ikke vært rørt eller endret på i vinter, så dette framstår litt som et mysterium. Jeg har kommet på følgende muligheter:

 

Hypotese 1: Kraner i feil posisjon

  • Som dere ser av bildet nedenfor, står alle kraner i riktig posisjon.
  • Dette betyr at første hypotese er forkastet.

Hypotese 2: Noe gjør at all diesel likevel går gjennom bare ett system eller fra en tank

  • Dere ser også at begge systemer er knyttet sammen.
  • Dette må vel bety at hvis ett filter går tett, vil mer /all diesel strømme gjennom motsatt filter?
  • Dette er bare mulig hvis ett filter har kapasitet til full gass på begge motorer? Båten er kjørt med full gass på begge motorer.
  • Filtrene er byttet i år. Kan noe da være feil?

Hypotese 3: Feil på måler/giver.

  • Men hvorfor faller nivået i så fall så raskt på motsatt måler?

Jeg er av den oppfatning at bare hypotese 2 ikke har noen umuligheter knyttet til seg.

 

Er det noen som har tips om hvor vi bør starte feilsøking?

 

590.jpg

Link to post

Ut ifra bildet ditt kan jo følgende prøves:

Prøv å åpne og lukke alle kraner ca 10 ganger og vri og vent litt i tilfelle det kan ha samlet seg litt rusk i de.

1. Steng krana fra tanken som tømmes og se om den starter å suge fra den tanken som alltid er full - hvis ikke er det sikkert dyr i tanken eller tett rør, koble fra røret på tanken og se om du får blåst gjennom fra motorsiden.

2. Ta av returen på tanken som tømmes og se om det kommer noe som helst når motoren går

Speed Changes You

Link to post

Er det rørene fra bypassventilene (som du har merket med "Dene") som går ned til tank?

Jeg sliter med å forstå hvilke rør som går til tank og hvilke som går til motor. Problemet høres ut som at den suger mest fra en tank. Du kan jo stenge den tanken som det suger diesel fra, å se om du får start på motorene da. kan jo tenkes du har noe luft i det ene systemet (rørene fra tank til motor)

Link to post
  • 2 uker senere...

Stig Arve

Jeg vet ikke hvorfor. Men det virket. Jeg stengte bypass-ventilene på både tur og retur. Og etter det har motorer og tankmålere oppført seg normalt.

 

Alt oppfører seg altså slik det skal, nå.

 

Hvorfor? kan det være så enkelt at fordi det er fire ganger så langt fra motor til BB tank som fra motor til SB tank, så blir motstanden via bypass gjennom SB filter mindre en via BB filter?

 

Uansett. Dette blir en god sommer!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...