Zandra Startet 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2012 Etter at begge motorene har vært ute i vinter, erfarer vi etter noen timers kjøring at den ene tankmåleren fortsatt viser full tank, mens den andre synker dobbelt så fort som den gjorde før. Dieselopplegget er fast og har ikke vært rørt eller endret på i vinter, så dette framstår litt som et mysterium. Jeg har kommet på følgende muligheter: Hypotese 1: Kraner i feil posisjon Som dere ser av bildet nedenfor, står alle kraner i riktig posisjon. Dette betyr at første hypotese er forkastet. Hypotese 2: Noe gjør at all diesel likevel går gjennom bare ett system eller fra en tank Dere ser også at begge systemer er knyttet sammen. Dette må vel bety at hvis ett filter går tett, vil mer /all diesel strømme gjennom motsatt filter? Dette er bare mulig hvis ett filter har kapasitet til full gass på begge motorer? Båten er kjørt med full gass på begge motorer. Filtrene er byttet i år. Kan noe da være feil? Hypotese 3: Feil på måler/giver. Men hvorfor faller nivået i så fall så raskt på motsatt måler? Jeg er av den oppfatning at bare hypotese 2 ikke har noen umuligheter knyttet til seg. Er det noen som har tips om hvor vi bør starte feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Sjekket returen også? Tipper det er dieseldyr som en propp i tanken som alltid er full Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
Zandra Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Huff. Men mulig du har ett poeng. Har du noen ide om hvordan jeg kan sjekke returen? Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Ut ifra bildet ditt kan jo følgende prøves: Prøv å åpne og lukke alle kraner ca 10 ganger og vri og vent litt i tilfelle det kan ha samlet seg litt rusk i de. 1. Steng krana fra tanken som tømmes og se om den starter å suge fra den tanken som alltid er full - hvis ikke er det sikkert dyr i tanken eller tett rør, koble fra røret på tanken og se om du får blåst gjennom fra motorsiden. 2. Ta av returen på tanken som tømmes og se om det kommer noe som helst når motoren går Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
No Angel Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Tett filter kan det jo også være men det ser du vel enkelt via bunnen på filteret hvis det er klart glass der? Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
stig arve Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 ser ut til at dei to ventilane i mellom filter skal vera stenkt (kun til bypass) og dei fire andre skal vera oppne Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 15.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 ser ut til at dei to ventilane i mellom filter skal vera stenkt (kun til bypass) og dei fire andre skal vera oppne Stig Arve Det er kun en ventil mellom filtre, en på hver tilførsel og en melom tilførselene. Hvilke to mente du skulle stenges? Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 kan vera at eg tar feil men ser ut til å vera bypass vetiler kjøre begge motrne på samme tank. dette er ka eg klare å lese ut av bilde men veit jo ikkje ka som er tur/retur og ka retnig filter har. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Er det rørene fra bypassventilene (som du har merket med "Dene") som går ned til tank? Jeg sliter med å forstå hvilke rør som går til tank og hvilke som går til motor. Problemet høres ut som at den suger mest fra en tank. Du kan jo stenge den tanken som det suger diesel fra, å se om du får start på motorene da. kan jo tenkes du har noe luft i det ene systemet (rørene fra tank til motor) Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Stig Arve Jeg vet ikke hvorfor. Men det virket. Jeg stengte bypass-ventilene på både tur og retur. Og etter det har motorer og tankmålere oppført seg normalt. Alt oppfører seg altså slik det skal, nå. Hvorfor? kan det være så enkelt at fordi det er fire ganger så langt fra motor til BB tank som fra motor til SB tank, så blir motstanden via bypass gjennom SB filter mindre en via BB filter? Uansett. Dette blir en god sommer! Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Hvorfor? kan det være så enkelt at fordi det er fire ganger så langt fra motor til BB tank som fra motor til SB tank, så blir motstanden via bypass gjennom SB filter mindre en via BB filter? Stemmer bra dette. Vil altid suge fra/levere til der det er minst motstand. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.