Jump to content

Tintorera Nordkapp, 225 3l EFI 95mod, krenger helt sinnsykt.


Raunvik

Recommended Posts

Hei, har tidligere kjøpt en tintorera nordkapp 21fot, har nå byttet motor, hadde tidligere en xr2 magnum racing motor, men der ville råden ut av blokka, så nå har jeg skaffet en mercury 3l 225 hk efi 95 mod,

 

Etter at motoren ble montert(motoren står i senter på hekken) og testkjørt, så vrir hele båten seg til venstre over 20 knop, spesielt ved gasspådrag, hadde påten vrid seg 5grader til hadde jeg veltet rundt, ble litt "redd" båten etter dette.

 

propellen: quicksilver 25"P

motoren har lang stamme, så jeg håper det er bare å heve motoren,

til opplysning så var xr2 motoren montert slik at senter propellaksling var ca 5 - 10 cm under kjølen, nåværende motor er ca 5" lengre ned. hadde da fortsatt krerngning men ikke så mye, der var det heller at propellen var for liten, den spant når jeg ga full gass, denne hadde kun 19"P

 

så det resulterte i at motoren kun hadde 2000 rpm og 25 knop var det raskeste jeg turte å kjøre.

 

Klarte også å knuse undervannshuset, så hvis noen har ett å selge ring meg på 41290352

så har jeg også komplett xr2 løpsmotor med hull i blokka, alien deksel, overhalt undervannshus med lavt vanninntak, til interesserte.

 

 

 

Noen som har noen tips eller lignende erfaringer?

Ville ha en båt med fart, men nye problemer dukker stadig opp.

 

https://baatplassen.n.../38515/baat.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.Må desverre skuffe deg.Dette går ikke sammen. Skroget er et1,3liter skrog dvs.90hk.Forstår jeg deg rett har du kjøpt en stor tung 3liter som har en 25 tommers stamme.Det er og blir helt feil.Kjørte dette skroget med en 2.4efi en del en sesong. den var svært vanskelig å ratte.Muligens det værste jeg har prøvd.Selg droget.Kjøp ny blokk til den gamle som er lett.Så trenger du en 4bladet cliver med maks 13.5diameter og en stram og god styring.Hjelm vest og dødmann er et must. Lykke til....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

I dag har jeg montert motoren høyere på båten, og prøvd 19" propell, for å se på stabiliteten, den vrir seg mot venstre enda, men ikke så ille som tidligere. I ca 40 knop, så spretter båten til sidene og vil ikke ligge stabilt i plan, selv om sjøen er speilblank. så fikk heller ikke i dag gi full gass. Så tror jeg må bytte til mindre(lettere) motor. :/

Link to post
Share on other sites

Båten er sikkert lagd for mindre motorer, men har sett en del med store motorer, så det burde jo funke, båten har blitt sendt inn og bygd om visst av en tidligere eier og forsterket, innebygd brannslukker, tykkere hekk, gulv osv, men det er vel vekten som er problemet( får jo høyt tyngdepunkt)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

I ca 40 knop, så spretter båten til sidene og vil ikke ligge stabilt i plan, selv om sjøen er speilblank. så fikk heller ikke i dag gi full gass. Så tror jeg må bytte til mindre(lettere) motor. :/

Nå er det slik at en-skrogs båter vil chine-walke når farten blir høy nok, men 40 knop er ca 10 knop for tidlig sånn ca.

Stort sett alle slike båter trenger en del kontinuerlig ratting for å gå rett, dette er noe som må øves litt på...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...