Jump to content

Evinrude 6HK fra 80-tallet, passer nye propellere? Hvilken plugg?


KarmaZ

Recommended Posts

Jeg har stående en 6HK Evinrude. Har ikke noe årgang på den, men vil tro den er fra 80-talet om det skulle hjelpe, legger ved et bilde av en tilsvarende. Jeg lurer på om det er noe spesifikke propeller på disse motorene, eller kan man kjøpe en ny fra dagens 6HK?

 

Og er det noen som vet hvilkne tennplugger som skal være på den motoren? Er det mulighet for å finne eksakt ut hvilken modell det er, utfra informasjonen som står på den?

 

 

 

5Lc5F35J73Gb3L43Ffc5v29690f78a24919c5.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Forresten, noen som vet hva oljeblandingen på disse motorene er? Usikker modell, men som sagt anslår den er fra slutten av 70, tidlig 80 årene. Min far anslo det for å være 1:40/1:50, men noen som vet eksakt? Kjørte den idag med 1:25 og det ble for mye olje gitt.

Link to post
Share on other sites

Ut i fra Champion L77J4 kan også NGK B7HS-10 passe, og ut i fra QL77J4, kan NGK BZ7HS-10 passe.

 

Ellers fant jeg et par andre ting:

 

NGK: http://www.ngk.de/en...E/BR6HIX/10096/

 

Champion: http://www.champions...ID=12258&mfid=2

 

Her er en side man kan se og sammenligne: http://rrtechnical.i...sparkplugcr.pdf

 

Litt av en jungel... :confused:

 

Hvor farlig er det om man bommer på et lite nummer? På min 1973 Evinrude 6 hk, står det i en servicemanual fra 1973 at jeg skal ha Champion J6J. I kryssreferansen over står det at jeg skal ha NGK B6S. Det sitter B7S på den nå.

 

Kunne egentlig vært interessant å vite hva som passer overens mellom de ulike årsmodellene av disse motorene! Driver og skifter deler og bestiller litt her og litt der, men det er ikke lett å finne noe til akkurat 1973-modell... Når en ser denne 81-modellen, skulle en jo tro mye kan passe overens, som feks undervannshus, som jeg kanskje må skifte... Og ikke minst propellen. Det er en stusselig tobladspropell på min, mens jeg ser de senere årsmodellene har treblads. Om det har noe å si på fart aner jeg ikke da...

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt rundt på finn.no og har tatt kontakt med noen som sier de har liggende deler. Har en kar som sier han har propell, utfra at jeg beskrev motoren som fra slutten av 70, begynnelsen av 80 talet motor. Spørsmålet mitt blir da, passer alle propellene overens med 6HK Evinrude om den er fra 1967 eller 1995? Siden forrige eier klarte å miste propellen mangler jeg også det som jeg skal feste propellen med.

Link to post
Share on other sites

Tror det meste passer overens her. Så i en Ebayannonse en propell, 8" x 6,5", treblads som etter sigende skal passe fra '58 til '81:

 

http://www.ebay.com/itm/PROPELLER-FOR-JOHNSON-EVINRUDE-6-10-H-P-8-x6-1-2-/380305426022?pt=UK_CarsParts_Vehicles_Boat_Engines_EngineParts_SM&hash=item588bf84666&vxp=mtr

 

På min 1973-modell er det tobladspropell størrelse 8" x 7,25".

Link to post
Share on other sites

Ok, da går det greit. Må bare spørre her, for å sende mail til firma nå får jeg ikke svar før i morgen. Tennplugg, selges de i par eller er det pris pr. stk? Ser Ngk B7Hs-10 plugger skal passe, skulle også hatt de pluggene til en Yamaha 9,9 V-max. 40,- står det, men ikke om det er for en eller to.. Kanskje for 1 plugg da? :blush:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var hjemme en tur så tok et par bilder av motoren, avviker noe fra bildet jeg postet i første post, iallefall dekselet. Kanskje annen type da. Men ser at det er flere typer propellakslinger på Evinrude, noen med gjenger, mens her er hullene uten gjenger, det ytterste hullet noe mindre enn det som er lenger inne. Mens hullet i enden ser ut som at det har vært gjenger, men noe nedslitt. Ellers vet jeg ikke hvordan dette skal festes.

 

Tappa girolja på den, meget imponerende at forrige eier ikke har satt på pakningen på nivå-skrua, så ikke rart olja var godt brun og fysjelig...

 

dsc_0069.jpgdsc_0073.jpgdsc_0074.jpg

Redigert av KarmaZ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...