Jump to content

Hvor står stigning/diameter på propellen på Yamaha 130 v4? 2takt.

glalaks

Recommended Posts

Jeg tenkte å bestille stålpropell til båten, men finner ingen tall på nåværende propell. Trodde det sto synlig uten å ta av propellen, men finner ikke noe. Hvor pleier det å stå?

Båten er 19 fot og veier Ca 700 kg. 130 hk. Nå er den veldig lettdreven. Topper på 39,8 knop på måleren med meg alene. Spretter lett i plan med full båt og vannski osv. Noen tips eller synsing? Hvilken stigning bør jeg velge?

Tenkte å finne en her. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=34588667

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Er ofte ett nummer på dem, som 12345689-17 f.eks, og da er ofte 17 stigningen. Nummeret har for vane å stå mellom propellbladene eller på bakkant, i navet.

Google dette nummeret, og du finner det du ønsker å vite.

Dersom du har toppturtall som er over det anbefalte, eller helt i topp av det anbefalte intervall, så kan du gå opp i stigning.

Jeg har toppeffekt på min motor mellom 5000-6000 o/min, og oppnår 5950 på topp. Jeg kunne sikkert gått opp litt i stigning, fra de 17 jeg har nå, og fått mer fart. Men båten er rimelig lett i vannet på 34 knop, så har latt være. Ligger oftest i 23-27 knop uansett, og 4000-4500 o/min.

Kan vel også gå opp mer i stigning om en går litt ned i diameter, og med en lettdreven båt kan jo det fungere, siden du sikkert har relativt lite slip (forskjell mellom propellens teoretiske fremdrift pr. omdreining vs aktuell fremdrift).

TA

okei.. takk for svar! får se om jeg får opp båten og sjekke da.. hadde håpet jeg slapp det.. mulig jeg bare bestiller og prøver.. ta en sjans.. Hva er forskjellen på de orskjelige propellene.. solas, michigan, ballistic, osv. har de noen spesiell karakter, eller er de litt like?

tror 19"x13" kan funke etter et par tips i forhold til vekt på båt og motor.. får sende selgeren en mail.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...