Cpt. Magnus Startet 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2012 (redigert) Jeg har en 1985-modell Comfortina 32 som jeg er svært velholdt og i orden og har mye oppgradert utstyr. Det er selvfølgelig "alltid noe" med slike båter, og det liker jeg også. Først litt om utstyret: Ferksvannskjølt diesel 18 hk Volvo Penta 2002 fra 1985 med dertilhørende standard dynamo (dynamoen er byttet på et tidspunkt uten at jeg vet når). Jeg har en ladac laderregulator med fordeler til to kurser, strøm og forbruk. Jeg har to nye forbruksbatterier og ett kliss nytt startbatteri. Selv har jeg lite greie på lettstrøm og tingene rundt det elektriske i båt. Så problemet: For en uke siden da jeg brukte båten for motor oppdaget jeg en kraftig lukt som minnet om svidd gummi / skarpt. Jeg oppdaget raskt at dette kom fra startbatteriet der det i tillegg var sterk varme og litt røyk, samt en "etsende" lyd og tydelig gassutvikling. Jeg ble umiddelbart redd dette var knallgass, og ble svært bekymret (etter å ha vært med i sjøredningstjenesten noen sesonger er jeg ganske godt orientert om hvor farlig det kan være). Etter å ha ringt brannvesenet og fått råd fastlo vi at det var knallgass. Motoren og hovedstrøm ble umiddelbart koblet ut samt det aktuelle batteriet koblet fra og båret ut, båten lagt til kai og luftet. Batteriet var ekstremt kraftig korrodert på minuspolen, plusspolen så fin ut. Etter å ha konstantert at startbatteriet var totalt ødelagt kjøpte jeg en ny og veldig bra variant, og håpet i det lengste på at problemet var at batteriet hadde kortsluttet og at et nytt og bra startbatteri ville løse problemet. Med nytt batteri på plass oppdaget jeg raskt at det lades “for hardt”. Jeg reddet det nye batteriet ved å umiddelbart koble det fra. Det ble litt varmt og begynte å gi antydning til å lukte, og jeg oppdaget at motoren lader batteriet med altfor stor kraft. Voltmeteret står å dirrer på maks. Forbruksbatteriene (2 stk) lader normalt. Jeg har en fordeler inne i motorrommet, en laderegulator som er koblet til batteriene og til dynamoen. Den har to kurser, en til forbruk og en til start. Det er åpenbart noe problem med den ene og ikke den andre. Ladingen til forbruksbatteriene lader normalt og stabilt. Ladingen til startbatteriet er helt bananas. Dette var ikke et problem i fjorårssesongen. Jeg har prøvd å tenke hva som kan ha ført til feilen, det eneste jeg kan komme på er at jeg i perioder har vedlikeholdsladet startbatteriet i vinter, med en smartlader tilkoblet landstrøm - samtidig som batteriet har stått tilkoblet laderegulatoren og motorsystemet. Jeg vet ikke om det kan ha vært destruktivt. Hvordan kan jeg fikse dette? Må jeg ha ny regulator? Magnus Redigert 16.Juni.2012 av Cpt. Magnus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 kjøp deg et BEP VSR rele, og bruk kun den ene utgangen. Da slipper du alt "hasel" med valg av ladning og annet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
hegra Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Spørs vel om ett nytt BEP rele gjør noen forskjell? Det virker jo som dynamoen ikke regulerer ladestyrken ned når batteriet er fulladet. Defekt regulator kan vel være svaret. Et rele eller innretning som du kanskje har, kobler kanskje lading til forbruk ut når forbrusbatteri er fullt, og derfor skades ikke forbruksbatt. Startbatteri er sikkert koblet til dynamo hele tiden og blir derfor overladet hvis regulator ikke kobler ut. Ikke lett å gi noe sikkert svar på dette da vi ikke kjenner opplegget ditt. Det kan jo være feilkoblet opplegg også, men da skulle vel problemet vært der fra dag 1. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Er ladac og dynamo koblet til samme batteribank uten mulighet til å styre ladingen til den andre banken?? Eller kanskje det du kaller for "en laderegulator som er koblet til batteriene og til dynamoen" er en diodeskiller. En sak med store kjøleribber? Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 hei og takk for svar Forbruksbatteriene (2 stk) LADES normalt, altså de er ikke nødvendigvis fulladede. Men med motoren i drift lades det 14,2-14,5 v ca. Og de ser fine ut, er ikke varme og fungerer som vanlig. Inne i motorrommet er det en REGULATOR som er tilkoblet dynamoen og som fører strøm videre to veier; forbruk og start. Dette er tydelig merket. Det er ikke nødvendig å velge batterier som lades. Dette skal det automatisk holdes styr på. Jeg ser ikke noen sak med store kjøleribber. Jeg har ikke stor greie på dette, men jeg har antatt at det er regulatoren som skal justere ladingen etter som batteriene er fulle eller ikke, ikke dynamoen. Skal ikke den bare gi strøm ut jevnt? Jeg skal dra ut på båten i morgen og ta bilder og legge ut her. Kanskje dere kan lettere se hva slags problem det er? Kan det rett og slett være irr-problematikk i kablingen fra regulatoren til startbatteriet? Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 I og med at ladespenningen er normal til forbruksbatteiene dine er det sannsynlig at feilen ligger i laderegulatoren din. For sikkerhets skyld kan du måle spenningen fra dynamoen inn til regulatoren for å se at denne er som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Inne i motorrommet er det en REGULATOR som er tilkoblet dynamoen og som fører strøm videre to veier Det er Ladac'en som regulerer dynamoen slik at batteriet Ladac'en er koblet til blir ladet til ca 14.4V. Derfor er det avgørende viktig at dynamen lader samme batteri som Ladac'en måler spenningen på. Ellers vil den, dersom batteribankene ikke er koblet sammen under drift, kunne kjøre dynamoen på fullt i det uendelige og batteriet som er tilkoblet dynamoen vil koke istykker. Tilkoblet utstyr kan også bli ødelagt pga overspenning. Den boksen du snakker om har sannsynligvis samme funksjon som skillerele (f.eks. BEP) eller skilledioder, sannsynligvis det første iom at den ikke har kjøleribber. Evnt. at det er en avansert type med 'elektroniske releer'. Disse har mindre tap og ikke slike store kjøleribber som konvensjonelle skilledioder. Den fordeler ladestrømmen til start/forbruk, samtidig som den sørger for at startbatteriet ikke tappes når man bruker forbruksbanken. Den har ikke noe med spenningsregulering av dynamoen å gjøre. Hvis du har dynamo koblet til start og ladac til forbruk, og det oppstår brudd i den skilleboksen, vil det kunne skje som du beskriver. Riktignok vil man ikke da ha lading på forbruk, tror det må være en eller annen form for feiltolkning her. Bilder, og helst tegning, vil være til stor hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 En annen mulighet er at det er virkelig en vanlig men skadet skillediode som er fordeleren. Hvis Ladacen henter referansespenningen på forbruksbanken (vanlig), og skilledioden mot startbatteriet er kortsluttet mens den til forbruk er fortsatt o.k., da finnes det ikke noe spenningsfall mot startbatteri = z.B. 14,4V pluss 0,6V = 15V. 15V koker de fleste batterier og ødelegger den til slutten. Det ville også forklare hvorfor at trådstarteren ser høy spenning på denne kretsen mens forbrukskretsen står konstant. Til trådstarteren: Dette duppedings som du betegner med "regulatoren" kan ikke regulere noe -etter- dynamoen. Da måtte dette være en konverter, eller batteri-til-batterilader som kan øke eller senke spenninger. Anbefaling. Tar bilde og skriv ned det du leser på enhetene, så kan man uttale litt mer. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fjellmatros Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Det som jeg kan lese ut fra din beskrivelse av problemet er at du har to laderegulatorer i samme boks. En utgang til forbruk og en til start. Utgangen til forbruk høres ut til å fungere som den skal , men den som leverer til startbatteriet er defekt. Du har rett i at det er regulatoren som styrer ladingen ikke dynamoen. Dynamoen er bare kraftkilden. Regulatoren styrer spenningen til idiell ladespenning som er 14.4v for 12v. Et batteri som er uttappet har lav indre motstand og strømmen blir høy, og et fulladet batteri har høy indre motstand og strømmen blir lav, spenningen skal være konstant. Kjøp deg en ny regulator, den du har er garantert defekt. Det oppstår heller ikke slike feil pga. irr. Jeg sverger til det enkle, og hadde brukt en singel regulator uten diode ditt og rele datt. Dersom jeg skulle skilt batteribankene så hadde jeg brukt en manuell hovedstrømsbryter. Det enkle er ofte det beste Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Takker for gode innsikter. Bilder kommer om noen timer Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) Kjøp deg en ny regulator, den du har er garantert defekt. Det oppstår heller ikke slike feil pga. irr. Det stemmer vel ikke? Forbruksbatteriene overlever jo+normal spenning der. Hadde regulatoren vært defekt ville den kokt de batteriene også. Setter en femmer på Jørg sin løsning, defekte skilledioder.mvhBavaria32sport Redigert 18.Juni.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Cpt. Magnus Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Ok, jeg har nå sett nærmere på det (bilder lastes opp nå. Jeg har beskrevet det feil. På motoren, ved dynamoen og på veggen bak, sitter det en slags diode med et mulig rele med sikringer, og en fordeler. I batterirommet for forbruksbanken sitter det en regulator og en ladac-sak. Jeg legger inn bilder øyeblikkelig. Beklager at jeg har vært feil beskrivende, jeg er en amatør. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Amatør? Omtrent som de fleste andre av oss her inne, da :-) Slapp, legg inn bilder, så blir det så bra så Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Cpt. Magnus Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) Dette tror jeg ikke at jeg blir særlig klok på. Nederlaget er komplett i det øyeblikket jeg må kontakte fagfolk. Klare selv, er et prinsipp som gir mestringsfølelse:) Håper jeg kan få noen gode råd. Redigert 18.Juni.2012 av Cpt. Magnus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 motoren, dynamo til venstre dynamoen, med det jeg mistenker er den egentlige regulatoren til venstre (dings med sikringer og stæsj ved siden av) det jeg mistenker er en fordeler på veggen inne bak i motorrommet: slik ser det ut inne i kassa med forbruksbatteriene. Både regulator og diverse her. For ordens skyld, slik ser (det nye) startbatteriet ut voltmeteret i instrumentpanelet, ved tilnærmet normal spenning: Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Bruk heller et digitalt voltmeter når du måler spenningen på startbatteriet og forbruksbatteriet. Da er det lettere å vurdere feilen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Hei, Jeg vil tippe at forklaringen er at Laderegulatoren's senseledning er koplet til forbruksbatteriet. Det tar laaaang tid til å få dette ladet dette. Spenningsfallet i dioden som lader forbruksbatteriet er større en dioden til startbatteriet da det går stor strøm i den ene (Forbruk) og nesten ingen i den andre (start). Da blir spenningen for høy på startbatteriet etter ladefordeleren. Eneste løsning uten og tilføre nye komponenter er å senke ladespenningen fra regulatoren slik at spenningen på startbatteriet aldri overstiger 14,4 Volt (20 gr. Cels) Resultat, det vil ta lengre tid og fylle forbruksbanken. Neste forslag er BEP rele som kopler sammen begge batteriene. Kan koples rett på laderskilleren. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Hmm. Kanskje du har rett. Forbruksbanken er også tilkoblet solceller så det er oftere toppladet enn ellers. Dette fungerer feilfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Eller Prosplit R. Dødsbra dings som fordeler fra 2 ladekilder og årner det meste. har den selv og er svært fornøyd. mvhBavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Jeg vil tippe at forklaringen er at Laderegulatoren's senseledning er koplet til forbruksbatteriet. Det tar laaaang tid til å få dette ladet dette. Spenningsfallet i dioden som lader forbruksbatteriet er større en dioden til startbatteriet da det går stor strøm i den ene (Forbruk) og nesten ingen i den andre (start). Da blir spenningen for høy på startbatteriet etter ladefordeleren. Dette skal ikke være noe problem om alt ellers i orden. Jeg har selv Ladac regulator med sensing på forbruksbanken (345Ah) og skilledioder som tåler 120A. Startbatteriet er på 62Ah. Og ja, - når spenningen når 14,4V på forbruksbanken med 50 - 70A, er spenningen på startbatteriet 2 - 3 tideler høyere, men hva så? Og denne forskjellen minker etter som forbruksbatteriet lades opp og strømmen minker. Det hjelper dessuten mot sulfatering av startbatteriet, og mine batterier holder 8 - 9 år! Koker og gasser startbatteriet og det lukter vondt av det, er det noe helt annet som må være feil. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjellmatros Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 jeg oppdaget at motoren lader batteriet med altfor stor kraft. Voltmeteret står å dirrer på maks. Forbruksbatteriene (2 stk) lader normalt. Jeg har en fordeler inne i motorrommet, en laderegulator som er koblet til batteriene og til dynamoen. Den har to kurser, en til forbruk og en til start. Det er åpenbart noe problem med den ene og ikke den andre. Ladingen til forbruksbatteriene lader normalt og stabilt. Ladingen til startbatteriet er helt bananas. . Forbruksbanken er også tilkoblet solceller Og dettte forklarer kanskje hvorfor du har normalspenning på forbruksbatteriene dine... Først av alt ville jeg sjekket om dynamoen din virkelig lader forbruksbatteriene dine, for det tyder på at disse kun blir ladet av solpanelet ettersom disse har normalspenning og startbatteriet blir kokt. Dersom regulatoren din hadde vært i orden så skulle den ikke gitt ut mere en ca 14.4 volt. Så den må du også gi extra oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hei igjen Ok, mye bra innspill her. Jeg skal se på det igjen i ettermiddag. Det jeg imidlertid er HELT sikker på er at solpanelet er årsaken til normalspenningen på forbruksbatteriene. Panelet lader veldig lite, og er avhengig av lysforhold. Det tar en uke topplade batteriene når båten ligger i havna uten å brukes, kun ved solceller. Dette fungerer normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Du har masse rart på båten du. :-) Jeg ser noe kjøleelement, en Ladac regulator, en fordeler, trolig reléer på boks, men dessverre fortsatt ikke noe som man kan tyde ordentlig fordi telefonkameraet ditt tillater verken å lese tekst eller spenninger. :smile: Tips for i ettermiddag. Bruk en multimeter (digital). Frakoble solcellepanellet, evtl. fjern sikringen. Så måler du for det første rett på dynamo B+ mot minus. Det blir din referansespenning. Er den for høy allerede da må du finne ut om Ladacen jobber alene (vanlig installasjon, men ikke nødvendigvis tilfelle) og om den i så fall får riktig referansespenning. Dvs. om den også senser det som dynamoet produserer. Jobber Ladacen alene og er sensekontaktet o.k., mens dynamoen produserer for høy spenning, da er det Ladacen som bråker. Ellers det vanlige: Sjekk komponentene i rekkefølge mot batteri, tilkoblingene, og om det finnes spenningsfall. Lykke til Jørg ps: Jeg får ikke epostvarsling for nye innlegg for tiden. Send IM eller helst epost hvis du lurer om noe som er viktig for deg. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hei, Alt er relativt, men om spenningen på startbatteriet er 14,7 volt over lang tid, så vil dette skade batteriet. Ser av instrumentet at det står 14,7 V på dette, men vet ikke hvor det er målt. Er det målt på forbruksbanken er jo spenningen enda høyere på startbatteriet. Har hørt om samme problemet før. Her justerte man ned spenningen på Ladac'en og byttet ut et standard diodeskille til et med mosfet(mindre speningsfall på skillet) og da holdt batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Jeg har nå blitt ganske mye klokere. Jeg har gått over systemet og pusset og renset på komponenter og ledninger. Nå lader det stabilt 14,40 til forbuksbatteriene. Jeg har en ganske gammel og sliten dynamo. Den funker, men den ser jo ikke bra ut. Ladac regulatorien (ladac 1204) er koblet med føling på forbuksbanken, og startbatteriene har nå nokså stabilt 14,70-14,75 på ladespenning når det lader mye fra motor. Dette er jo ikke bra. Det er heller ikke livsfarlig i forhold til varmeutvikling og knallgass. Neste år skal jeg ha ny dynamo og bytte regulatoren. Det får gå for i år med litt nøye medfølging. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.