Jump to content

Overlading av startbatteri

Cpt. Magnus

Recommended Posts

Jeg gikk igjennom akkurat samme scenario i fjor. Lukten av svidd gummi, kokende start batteri, gass, etc.

Med litt hjelp fra en som har mer greie på elektro enn meg fant vi ut at det gamle skille releet fra Volvo var defekt. Det vil si, det leverte forskjellig spenning til de to batteri bankene.

Vi byttet det ut med en ny fra Mastervolt.

Mener å huske at det var denne http://www.mastervolt.com/marine/products/bi-battery-isolators/bi-703-70-a-12-24-v/

Jeg har ikke fått testet så grundig enda men det ser ut til at ladespenningen nå er den samme på begge bankene

Hei folkens!

Jeg har nå skrudd av Ladacen og prøvd meg fram med stilleskruen! Det var egentlig oppløftende.

Jeg fikk regulert ned spenningen (små marginer gitt). Den er nå stilt slik at det er 14.40 på startbatteriene og noe lavere på forbruksbatteriene på høyt turtall. Det gir en totalt sett litt dårligere lading enn optimalt på forbruksbatteriene med det gir tryggere forhold på startbatteriet. Det jeg har anledning til, slik det er koblet opp i dag, er å ha en "litt for høy" spenning på start og "litt for lav" på forbruk. Altså 14.50 vs 1430 ca. Er det ok?

Jeg går ut fra at du har samme type batterier for start og forbruk. Med ditt valg vil startbatteriet få for mye lading og vil bruke mye vann. Hvis startbatteriet bare brukes til start, vil det bli fort fullt ladet etter en start. Ideelt set burde det da hatt en lavere ladespenning (velikeholdslading).

Hva er ladespenningen på forbruksbatteriet når det er fullt ladet? Du bør og se etter på datablad hvilken ledespenning batteriene dine skal ha, det varierer litt på ulike batterier. Det har med legeringer produsenten har valgt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...