Nemo Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Det er bra at du har fått kontroll på forbruksbanken. Men hvordan kan du få høyere spenning på startbatteriet når begge får lading fra samme dynamo? Jeg er ening med deg at dette ikke er bra. På Ladac kan man justere spenningen, men da må man ha et instrument som viser nøyaktig riktig spenning. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Nemo, Les mitt innlegg nr. 17 Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Det kan godt være at du har rett her, men jeg ville likevel sjekket om det er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Ok. Hvordan kan jeg justere ladacen? (Ladac 1204). Den har ikke noe utstyr som kan stilles på så vidt jeg kan se. Det er en slik en: https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=1795 Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Hei ! Det er en stillskrue under klistermerket på baksiden , med et lite flattjern og multimeter går det bra . Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
drobole Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Jeg gikk igjennom akkurat samme scenario i fjor. Lukten av svidd gummi, kokende start batteri, gass, etc. Med litt hjelp fra en som har mer greie på elektro enn meg fant vi ut at det gamle skille releet fra Volvo var defekt. Det vil si, det leverte forskjellig spenning til de to batteri bankene. Vi byttet det ut med en ny fra Mastervolt. Mener å huske at det var denne http://www.mastervolt.com/marine/products/bi-battery-isolators/bi-703-70-a-12-24-v/ Jeg har ikke fått testet så grundig enda men det ser ut til at ladespenningen nå er den samme på begge bankene Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Takk for fin hjelp, alle sammen. Jeg hadde en proff fra NAVY Høvik ombord. Han mente at dynamoen var ustabil og at både rele og ladac var skadet. Jeg har nå bestilt "ny" dynamo og skal bytte de andre delene. Jeg satser på at sommeren og skotlandstur nå blir feilfri:) Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Magnus Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Hei folkens! Jeg har nå skrudd av Ladacen og prøvd meg fram med stilleskruen! Det var egentlig oppløftende. Jeg fikk regulert ned spenningen (små marginer gitt). Den er nå stilt slik at det er 14.40 på startbatteriene og noe lavere på forbruksbatteriene på høyt turtall. Det gir en totalt sett litt dårligere lading enn optimalt på forbruksbatteriene med det gir tryggere forhold på startbatteriet. Det jeg har anledning til, slik det er koblet opp i dag, er å ha en "litt for høy" spenning på start og "litt for lav" på forbruk. Altså 14.50 vs 1430 ca. Er det ok? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Jeg går ut fra at du har samme type batterier for start og forbruk. Med ditt valg vil startbatteriet få for mye lading og vil bruke mye vann. Hvis startbatteriet bare brukes til start, vil det bli fort fullt ladet etter en start. Ideelt set burde det da hatt en lavere ladespenning (velikeholdslading). Hva er ladespenningen på forbruksbatteriet når det er fullt ladet? Du bør og se etter på datablad hvilken ledespenning batteriene dine skal ha, det varierer litt på ulike batterier. Det har med legeringer produsenten har valgt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.