Nilss Startet 16.Juni.2012 Del på Facebook Startet 16.Juni.2012 Hallo båtfolk. Etter full overhaling av mine Volvo AQAD41A, ble disse montert ombord. Så i dag til min store forbannelse at adapterplatene var satt 180grader feil. Da sesongen allerede er i gang, vil jeg nødig ta maskinene ut igjen for å rette på feilen. Maskinrommet er for trangt til kun å trekke maskinene litt forrover for å få løsne platen, så alt må ut for å gjøre jobben. Spørsmålet er da om denne feilen er stor nok til at jeg må snu platene før sjøsetting? Monterte belgen for drivknuten, og kan ikke se at dette vil skape noen problemer. Det eneste som må gjøres annerledes, er at "Top" på belgen ikke kan stå i øvre posisjon grunnet fjæra inne i belgen. Har noen av dere vært borti dette før? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Hva mener du adapterplatene ? Sitér dette innlegget Link to post
Nilss Svart 16.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Det er plata som er skrudd fast i svinghjuls kåpa og som går igjennom drev skjoldet. Belgen for driv knuten festes i denne. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 (redigert) Tror nok du fortsatt må forklare litt bedre? Er det snakk om selve transomfestet eller en adapterplate til drevet som er montert ved bytte av drev til en nyere modell e.l. ? Hvilken type drev har du på båten din ? Jeg tror nok uansett at du må snu den, da det høres risikabelt ut å kjøre med dette opp-ned, uten at jeg vet sikkert hva det er snakk om, men det må vel være en eller annen form for adapterplate, du kan umulig ha klart å snu transomfestet opp ned! Redigert 16.Juni.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cmb91 Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Du må snu dette, knuten på drevet kommer til og ta tak i belgfestet når du trimmer drevet opp. CMB. Sitér dette innlegget Link to post
Nilss Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 For å si det litt enkelt, så er det "tuten" som går igjennom transom plata. Denne er skrudd fast i svinghjuls kåpa, samt det er her akslingen mellom motor og drev går igjennom. Maskinene er AQAD41A med standard Volvo DP290 drev. Da plata/"tuten" er montert 180 grader feil, blir festet for drivknute belgen også feil, da støttekanten for belgen havner i overkant av knuten i stedet for under. Som CMB skriver, er det nok fare for at drivknuten tar tak i belg festet, så jeg får manne meg opp til å ta maskinene ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.