Jump to content

Adapterplate for DP290 drev montert 180grader feil. Må den rettes?

Nilss

Recommended Posts

Hallo båtfolk.

Etter full overhaling av mine Volvo AQAD41A, ble disse montert ombord. Så i dag til min store forbannelse at adapterplatene var satt 180grader feil. Da sesongen allerede er i gang, vil jeg nødig ta maskinene ut igjen for å rette på feilen. Maskinrommet er for trangt til kun å trekke maskinene litt forrover for å få løsne platen, så alt må ut for å gjøre jobben.

Spørsmålet er da om denne feilen er stor nok til at jeg snu platene før sjøsetting?

Monterte belgen for drivknuten, og kan ikke se at dette vil skape noen problemer. Det eneste som må gjøres annerledes, er at "Top" på belgen ikke kan stå i øvre posisjon grunnet fjæra inne i belgen.

Har noen av dere vært borti dette før?

Tror nok du fortsatt må forklare litt bedre?

Er det snakk om selve transomfestet eller en adapterplate til drevet som er montert ved bytte av drev til en nyere modell e.l. ?

Hvilken type drev har du på båten din ?

Jeg tror nok uansett at du må snu den, da det høres risikabelt ut å kjøre med dette opp-ned, uten at jeg vet sikkert hva det er snakk om, men det må vel være en eller annen form for adapterplate, du kan umulig ha klart å snu transomfestet opp ned!

Redigert av adeneo (see edit history)

For å si det litt enkelt, så er det "tuten" som går igjennom transom plata. Denne er skrudd fast i svinghjuls kåpa, samt det er her akslingen mellom motor og drev går igjennom.

Maskinene er AQAD41A med standard Volvo DP290 drev.

Da plata/"tuten" er montert 180 grader feil, blir festet for drivknute belgen også feil, da støttekanten for belgen havner i overkant av knuten i stedet for under.

Som CMB skriver, er det nok fare for at drivknuten tar tak i belg festet, så jeg får manne meg opp til å ta maskinene ut igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...