Mattey Startet 16.Juni.2012 Del på Facebook Startet 16.Juni.2012 Jeg kjøpte hus med båtfesterett. De som hadde huset før hadde aldri hatt båt der, men jeg har lyst å ha det. Hvordan skal jeg gå frem, båtfestet er tinglyst, men det er ikke noen fortøyningsplass på land eller i vannet? Må det søkes noe mer til kommune eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 Så lenge båtfesteretten er tinglyst er det vel allerede godkjent. Jeg ville tatt kontakt med kommunen og evnt. nabo som er involvert og gitt bekjed om at du vil ta i bruk båtfesteretten. Så må du få tak i passende ilestein, blåse og tau. Lykke til! Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Salt Svart 16.Juni.2012 Del på Facebook Svart 16.Juni.2012 jeg tenker at dette er en rett du har overfor grunneieren. Kommunen har sikkert ikke godkjent eller vært inne i den saken - en ren privatrettslig avtale. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mattey Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Takk for svar til begge, men Salt - JanP, vil dette si at du tror at kommunen må inn og godkjenne noe ekstra eller mener dere at alt er ok? hadde vært kjekt å hatt alt "på stell" før jeg begynner å sette ut blåse osv.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Du bør nok sjekke alt grundig, både med kommunen og grunneieren. Jeg snakker av erfaring, da jeg også kjøpte hus med tinglyst båtfeste. Jeg tok tinglysingen for god fisk, og la ut moring og bøye. Da holdt grunneieren på å gå i fra konseptene. Jeg fikk beskjed om å fjerne dritten umiddelbart, og da jeg påberopte meg retten min fikk jeg beskjed om å dra båten min på land. Det faktum at jeg på daværende tidspunkt hadde en 24 fots snekke, hadde ingenting med saken å gjøre. Enden på visa var at jeg flyttet moring og bøye for å slippe mer bråk. Vi er tross alt naboer. Så innhent alle mulige tillatelser, og ikke ta noe for gitt. Det er mange merkelige mennesker der ute. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Jawik Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 (redigert) ... båtfestet er tinglyst, men det er ikke noen fortøyningsplass på land eller i vannet? Står vel oppgitt i papirene hvorledes, hvordan og hvor denne festeretten er utformet. Er det mulighet til å montere et feste i land og lage seg båtplass, så er det vel dette som er tinglyst. Ta dette opp med grunneier og varsle om at du kommer til å ta i bruk din rett til båtplass i henhold til tinglysningen. Avklar med teknisk etat om denne retten slik at du ikke kommer i ulage med disse folka. Muligens det er kommet nye reguleringsplaner for område. Om dette er tilfelle skal ditt feste være med i disse planene - og du skal vel også ha båten opp et sted. Å legge ut moring/ilestein, som Zetha nevner, kan jo by på problemer i fjorden da det ikke er så mange plassene det ikke er brådypt. Er grunneier den samme som har godtatt tinglysningen kan ikke dette by på så mange problemer, men er det etterkommere av grunneier som ikke har kjennskap til dette kan problemene hope seg opp mot deg. Uansett - Lykke til med et godt feste, og stå på din rett som er gull verdt i disse ulvetider. Vi glemte høfligheta her - Velkommen til et flott samlag som båteier Redigert 18.Juni.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
LALUNA II Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Har du båtrett til eiendommen så har du også selfølgelig rett til å legge ut moring og fortøyning til denne ..bare sta egenrådig grunneier som ikke vil vinne en evt.rettsak som brøler opp og tror han har rett Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jawik Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 ...bare sta egenrådig grunneier som ikke vil vinne en evt.rettsak som brøler opp og tror han har rett Man skal jo helst leve i samkvem med gode naboer slik at Mattey får seg en koselig båtplass uten å føle seg ukvem ved bruken. Ta dette pent så løser dette seg til glede for alle involverte parter. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ask Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Hei Det er to problemstillingar. 1) Det privatrettslege i høve til grunneigar. Dersom båtfestet er tinglyst på denne eigedommen har du rett til å fortøya båten der. Dette sjølv om grunneigaren eventuelt ikkje likar det. Du kan måtte finna deg i å måtte fortøya der grunneigare ynskjer det, dersom det ikkje er spesifisert kvar på eigedommen du har båtfestet. Det avgjerande er kva som er avtalt. Sjå i papira. Ta eventuelt kontakt med Tinglysinga for å finna ut kva som er tinglyst. Det går lettare om du har gards- og bruksnummeret på eigedommen der du har båtfeste. Som folk at nevnt lengre oppe, så er det lurt å tala med grunneigaren først. 2) Tilhøvet til det offentlege. Du skriv ikkje kva kommune båtfestet er. Somme kommunar, som t.d. Bergen krev at ein søkjer om løyve til å legga ut bøyar. I så fall må du søkja. Om det er søknadsplikt, og du ikkje får løyve, kan du ikkje leggja ut bøye. Dette sjølv om du har tinglyst båtfesterett. Ta kontakt med det lokale hamnevesenet. Dersom det ikkje er søknadsplikt er det berre å legga ut ein bøye, men pass på at du ikkje er i vegen for naboar. Eg har ein bøye i ein kommune som ikkje har søknadsplikt. Eg sendte ein e-post til hamnevesenet. Dei kunne ikkje gje løyve, då det ikkje var søknadsplikt, men eg fekk ein e-post attender og har då dokumentasjon på at det var fritt fram. Lykke til Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 (redigert) Du skriv ikkje kva kommune båtfestet er. Sauda NB. Vi har oppfordret tidligere om at alle fyller ut hvilken bostedskommune en sokner til slik at en fjerner en hver tvil om hvordan været er i eventuelle innlegg. Redigert 18.Juni.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Om det er søknadsplikt, og du ikkje får løyve, kan du ikkje leggja ut bøye. Dette sjølv om du har tinglyst båtfesterett. Blir dette resultatet, då har Mattey kjøpt seg en eiendom hvor tidligere eiere har frasagt seg retten når kommunen har lagt ut reguleringsplaner o.l. uten å følge opp sin rettmessige rett til båtfeste. Verdien på eiendommen er nok da redusert betraktelig og bør vel følges opp mot selger. Selgers gulerot er da frafalt... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.