Jump to content

Hvordan ta ibruk båtfesteretten?

Mattey

Recommended Posts

Så lenge båtfesteretten er tinglyst er det vel allerede godkjent. Jeg ville tatt kontakt med kommunen og evnt. nabo som er involvert og gitt bekjed om at du vil ta i bruk båtfesteretten. Så må du få tak i passende ilestein, blåse og tau. Lykke til!

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Du bør nok sjekke alt grundig, både med kommunen og grunneieren. Jeg snakker av erfaring, da jeg også kjøpte hus med tinglyst båtfeste. Jeg tok tinglysingen for god fisk, og la ut moring og bøye. Da holdt grunneieren på å gå i fra konseptene. Jeg fikk beskjed om å fjerne dritten umiddelbart, og da jeg påberopte meg retten min fikk jeg beskjed om å dra båten min på land. Det faktum at jeg på daværende tidspunkt hadde en 24 fots snekke, hadde ingenting med saken å gjøre. Enden på visa var at jeg flyttet moring og bøye for å slippe mer bråk. Vi er tross alt naboer.

Så innhent alle mulige tillatelser, og ikke ta noe for gitt. Det er mange merkelige mennesker der ute.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

... båtfestet er tinglyst, men det er ikke noen fortøyningsplass på land eller i vannet?

Står vel oppgitt i papirene hvorledes, hvordan og hvor denne festeretten er utformet. Er det mulighet til å montere et feste i land og lage seg båtplass, så er det vel dette som er tinglyst. Ta dette opp med grunneier og varsle om at du kommer til å ta i bruk din rett til båtplass i henhold til tinglysningen. Avklar med teknisk etat om denne retten slik at du ikke kommer i ulage med disse folka. Muligens det er kommet nye reguleringsplaner for område. Om dette er tilfelle skal ditt feste være med i disse planene - og du skal vel også ha båten opp et sted.

Å legge ut moring/ilestein, som Zetha nevner, kan jo by på problemer i fjorden da det ikke er så mange plassene det ikke er brådypt.

Er grunneier den samme som har godtatt tinglysningen kan ikke dette by på så mange problemer, men er det etterkommere av grunneier som ikke har kjennskap til dette kan problemene hope seg opp mot deg.

Uansett - Lykke til med et godt feste, og stå på din rett som er gull verdt i disse ulvetider.

Vi glemte høfligheta her - Velkommen til et flott samlag som båteier :flag_bp:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

...bare sta egenrådig grunneier som ikke vil vinne en evt.rettsak som brøler opp og tror han har rett

Man skal jo helst leve i samkvem med gode naboer slik at Mattey får seg en koselig båtplass uten å føle seg ukvem ved bruken. Ta dette pent så løser dette seg til glede for alle involverte parter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hei

Det er to problemstillingar.

1) Det privatrettslege i høve til grunneigar. Dersom båtfestet er tinglyst på denne eigedommen har du rett til å fortøya båten der. Dette sjølv om grunneigaren eventuelt ikkje likar det. Du kan måtte finna deg i å måtte fortøya der grunneigare ynskjer det, dersom det ikkje er spesifisert kvar på eigedommen du har båtfestet. Det avgjerande er kva som er avtalt. Sjå i papira. Ta eventuelt kontakt med Tinglysinga for å finna ut kva som er tinglyst. Det går lettare om du har gards- og bruksnummeret på eigedommen der du har båtfeste.

Som folk at nevnt lengre oppe, så er det lurt å tala med grunneigaren først.

2)

Tilhøvet til det offentlege. Du skriv ikkje kva kommune båtfestet er. Somme kommunar, som t.d. Bergen krev at ein søkjer om løyve til å legga ut bøyar. I så fall må du søkja. Om det er søknadsplikt, og du ikkje får løyve, kan du ikkje leggja ut bøye. Dette sjølv om du har tinglyst båtfesterett. Ta kontakt med det lokale hamnevesenet.

Dersom det ikkje er søknadsplikt er det berre å legga ut ein bøye, men pass på at du ikkje er i vegen for naboar.

Eg har ein bøye i ein kommune som ikkje har søknadsplikt. Eg sendte ein e-post til hamnevesenet. Dei kunne ikkje gje løyve, då det ikkje var søknadsplikt, men eg fekk ein e-post attender og har då dokumentasjon på at det var fritt fram.

Lykke til

Ask

Om det er søknadsplikt, og du ikkje får løyve, kan du ikkje leggja ut bøye. Dette sjølv om du har tinglyst båtfesterett.

Blir dette resultatet, då har Mattey kjøpt seg en eiendom hvor tidligere eiere har frasagt seg retten når kommunen har lagt ut reguleringsplaner o.l. uten å følge opp sin rettmessige rett til båtfeste. Verdien på eiendommen er nok da redusert betraktelig og bør vel følges opp mot selger. Selgers gulerot er da frafalt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...