Jump to content

Tips til motorbåt for famile på fire, 28-35 fot, maks. 800k?

Havfruen

Recommended Posts

Hei hei, Koselig å få komme inn her!

Vi er en familie på fire, 2 voksne og 2 barn på hhv 2,5 år og 8mnd, og vi ser etter en familiebåt.

Vi ser for oss noe mellom 28-35fot, helst ikke mer enn ca 800.000, og som går i grei marsjfart.

Det vil bli brukt til helg og ettermiddagskjøring, samt båtferie på en 3 uker hver sommer, så må bli noe med litt plass inni, og mulighet for å legge ungene, og kunne sitte våkne selv og prate, spille kort, invitere folk inn. (Barna sover godt i støy...)

Har sett på et par, og den foreløpige favoritten må være Viking crusader 31

https://baatplassen.n...ng-31-crusader/ (se bilder av lugarer, og løsning, utrolig plassbesparende og smart)

Men, dere som har sett en god del båter i deres liv, og brukt en del og vet en del, har dere tips, triks og annet å komme med.

Dette blir den første båten vi kjøper, men vi er begge båtvante, jeg er oppvokst i båt og mannen har væt mye i båt ute med venner, samt tatt dayskipper coastal og vært 3¨år på rad på 10dagerstur med en 48 fot seilbåt.

Så vi er begge giret på båtlivet, og båtvant. Nå har vi endelig fullført familien, og et vennepar av oss med egen båt får og barn og det blir veldig aktuelt fremover å legge ferier til båt. Lang digresjon dette... Men ja, har noen tips?... :)

Jeg har ikke alltid rett, men jeg tar aldri feil.

Ja helt enig, problemet er å vite hva vi ser etter ..

Har sittet og tittet litt nå, og vi ligger nok på at vi ikke får gått over 800.000.

Det er gøy å klare å holde følge med de vi drar på ferie med, og de vi reiser med marsjer på hhv 28 og opp til par og tredve tror jeg (Barracude 1125)

Så å ikke komme frem en dag etter at de er kommet frem er fint.

Plass; det er fint å ha tilgang til to lugarer, og kunne sitte inne/ved matlagingsmuligheter. slik som det er på bl.a. den vi har sett på, og en del andre større/dyrere båter jeg har sett.

det er også greit at den er i god stand, og ikke trenger oppussing før vi starter turen, og at den mest sannsynlig vil holde noen år, for med det budsjettet har vi nok ikke råd til å bytte den ut på mange år.

Jeg kjenner kun til båtmerkene jeg har kjørt i med mine foreldre, noe som begrenser det til summer family 28 fot, nord west 900, og barracuda 1100 og 1125. Der stopper egentlig min båttypekunnskap opp...

Jeg ville også hatt i tankene at med småbarn er det også viktig å kunne ha tid til dem også. Men det har du kanskje tenkt på allerede, er litt usikker når du ønsker såpass stor marsj akkurat der. Som du nevner så finnes det et utall gode og velprøvde familiebåter til din lille familie som er verd å ta en kikk på. Lykke til :smiley:

Har tenkt på familie, og derfor er en av hovedprioriteringene våre ordentlig med plass inne.

Har tittet litt mer, og også sett en bayline som er bygget om slik at det er 2 lugarer i den. Den var fin og romslig inne..

Vi er ikke avhengige av fult så mye knop, men det er greit at vi klarer å holde følge fra havn til havn, og at vi ikke kommer så alt for mange timene i havn etter de andre.

Vi kommer jo også til å bruke brorparten av tiden på øyer og i havner for at barna får lekt mye ute. Så det er greit å komme seg fra et sted til et annet i nokså grei fart.. Men ikke et krav med fullt 28kn.

Det er gøy å klare å holde følge med de vi drar på ferie med, og de vi reiser med marsjer på hhv 28 og opp til par og tredve tror jeg (Barracude 1125)

Så å ikke komme frem en dag etter at de er kommet frem er fint.

Om de har Barracuda 1125 så masjer de ikke på 28-32 knop. Barracuda 1125 har toppfart på 28-32 knop avhengig av motorinstallasjon.

Snakk med vennene først så får du i hvert fall riktige opplysninger om hva de masjer på. Jeg vil tro det er mer 20-25 knop.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Scand Baltic og Nidelv 320 tenker jeg på her. Tenker at det er kjekt å putte småttingene i eget rom? Baltic er nok favoritten min selvom byggekvaliteten på Nidelven er høyere. Det er en grunn til at Baltic er så populær :smiley:

Er det mer sporty båt dere er ute etter finns det eldre Windy Scirocco under millionen. Noe av det beste du får

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Scand Baltic er jo typisk camping cruser. Masse plass, og der har dere stort utvalg. Ikke riktig den marsjfarten dere ønsker,men ikke langt da slipper den visstnokmvannet bedre enn de som går litt saktere. Flere har baugog hekk thruster, og det er nok lurt, for den har mye vindfang. Bare husk på. Dene båten lager mye hekksjø, og dere må ned i 5 knop der det er land eller båter i nærheten. Ikke mange båttyper som får bølger oppkallt etter seg , Scand bølger.

mange gode svar, og som du sier VannTro, når jeg tenker meg om er jo det topfart, og da klarer vi oss fint med en 20 +- i marsjfart... Er jo ikke avgengig av 100% lik fart.

Det er viktigere med plassen enn speedmonsteret... Men jeg vet at mannen ikke er svært fan av snekkeskrog. Vi liker godt mye plast forsåvidt.. likte de som er blitt tipset om her, føler at vi står sterkere og sterkere til å ta et riktig valg!

Med små barn ombord - ville jeg satt følgende liste:

- Faste soveplasser til alle

- Marsjfart over 20k

- Sikkerhet for barna.

Med sikkerhet for barna - tenker jeg at det skal være lett å orientere seg for froreldrene om hvor de små er til enhver tid.

Nummer to (men kansje viktigere) - jeg vil ikke at de skal kunne gå ut på dekk før foreldrene er våkne!

Dvs en båt med bakvegg og låsbar dør.

Har selv en båt (Targa37) hvor dørene kan avlåses på kvelden slik at barna rett og slett ikke kommer ut på dekk før mamma og pappa har våknet og forsikret seg om at redningsvesten er på.

Hadde en skrekk-opplevelse en gang for noen år siden med at et barn var savnet, og ble funnet to meter under båten. Hadde tatt seg ut på dekk, falt i vannet og ikke gjort anskrik. Trolig fordi barnet ikke hadde lov til å gå på dekk før redningsvest var på... En fryktelig trist opplevelse som gjør at jeg er paranoid med tanke på sikkerhet.

Vi er på utkikk etter noe lignende, dog med lavere budsjett. Med deres budsjett hadde jeg tittet på fairline targa 29-33 fot, joda 310 Monaco, seaco 950 eller polar 320 sport. For nevnte sum blir vel joda eller seaco de nyeste modellene.

Vet ikke hvordan man lager link, men søk på finn så er det flere eksemplarer der.

Har kun litt erfaring med seacoen som er en knallfin båt, så aner ikke noe om kvalitet osv på de andre.

Vet bare at jeg godt kunne tenkt meg alle sammen selv.

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...