Astor Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Hele Indre Oslofjord har havnereglemet. Også utover mot Svenskegrensen og nedover mot Verdens Ende. Videre nedover er jeg usikker på. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
mrmotorboat Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Her er det stort engasjement for kr 450 pr år. Mens vi som bor i nærheten av Oslo, eller gjelder vel nå nesten alle steder i Norge, hver dag må betale kr 50 for å kjøre en kort tur til butikken. Ja, dette er spikeren i kisten for båtlivet:) For en byrde, dessuten er det jo så mange av disse bøyene på samme plass, kanskje hele 2 eller 3 hvor det er plass til 20-30 andre båter som ikke har vimpel. Det er klart at dette er sårende for de som ikke har denne flotte vimpelen som kun de rikeste i landet har råd til. Jeg har også vært nedover i Sverige hvor de har samme systemet og det er jo bare bøyer å se over alt og hvor skal jeg legge med da? Der koster også bøyen enda mer og har samme blå "høyre" farge. Nei slutt på privatisering. Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd), Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Problemet med å legge slike bøyer i bukter hvor det er normalt å dregge opp er at de tar mye mer enn en båtplass da de ikke har 4-5 ganger dybden vandring som en som ligger på svai har. Man kan derfor ikke legge seg like nære en båt på bøye som man kan en annen båt på svai. Derfor er jeg enig i at disse bøyene skal plasseres der de ikke er naturlig fra før å dregge opp. Feks med 15-20 meters dyp eller med ugreie bunnforhold. Så om kritikken kun var mot plasseringen av enkelte bøyer, skulle jeg kanskje vurdert å melde meg på i hylekoret, selv om jeg fort blir sår i halsen av å hyle. (sikkert for at jeg røyker så mye... ikke bra det heller....) RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
mrmotorboat Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Jeg synes det er så få bøyer i Norge uansett, og har ikke opplevde det store problemet i Sverige heller selv om de har hatt mye flere bøyer ute. Disse bøyene er fine å bruke på korte stopp ved badestrender eller spisepauser underveis også. Vi hadde også stor glede av de første året vi dro på ferie med båt. Det ga en ekstra trygghet om natten. Har droppet SXK medlemskap pga disse ofte er opptatt og lite tilgjengelig i høytiden. Så skjønner at det må være betaling, surt å være en av de som betaler for bøyer og vedlikehold og så er det andre som bruker de. Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd), Link to post
finnmarken Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Men mrmotorboat: Dette handler jo nokså lite om penger, men skal man først snakke om penger i denne sammenhengen så må det jo være minst like surt å være med på å finansiere disse bøyene uten å ha rett til å bruke dem i det hele tatt? Tanta mi har ikke båt en gang...... Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 På ferietur ligger jeg helst til land så det er mest på vei at jeg oppsøker bøyene langs kysten. Kjempegreit om man er på vei fra A til B og finner en ledig bøye midtveis som man kan overnatte på før man drar videre, men intet must. Man har dregg foran og to bak om det skulle knipe. De jeg bruker mest, er de på Langøyene eller den på Gressholmen - en halvtime fra havna - de helgene vi ikke gidder dra lengre. Det kan være fordi det er skikkelig drittvær eller at det er alt for fint vær til at vi gidder dra lengre. Ellers, er de på Bile utenfor Son flotte å overnatte på om man er på vei. NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Tanta mi har ikke båt en gang...... Har hun tegnet bøyeabbonnement uten å ha båt? Bruker hun vimpelen som tanga? RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Salt Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hun betaler vel skatt til en kommune og en fylkeskommune og staten som er hovedkildene til finansiering av Oslofjordens Friluftsråd. En hovedforskjell mellom foreningene OF og SXK er at SKX er finansiert av personlige medlemmer (som betaler kontingenten sin og kan være med og bestemme foreningens regler og likale og sentrale tillitskvinner og -menn) mens OFs medlemmer er en rekke kommuner og fylkeskommuner - som betaler sin medlemsavgift med skattepenger som tanta til finnmarken og jeg og andre innbyggere betaler - og noen få private foreninger, mens vimpelmedlemmene ikke er medlemmer, men støttemedlemmer, og ikke kan påvirke foreningens vedtekter og styresammensetning. Videre er det et av OFs (og de andre regionale "friluftsrådene"s mål å sikre friluftsområder for allmennheten, ikke å begrense slike områder til bruk for sine støttemedlemmer - men så gjør de nettopp det siste likevel. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
VannTro Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) Eg kan garantere at det er ingen på Vestlandet og nordover ønsker OF sine bøyer her.Skal også garanter at om noen prøver å legge ut dette her i et Frioråde, der ikke alle har tilgang til bøyene fritt, vil Fylkesmannen sette ned foten. Har noen på østlandet fått fylkesmannen til å se på saken? Fantastisk med slike garantier. Hva basere du din garanti som gjelder samtlige innbyggere på Vestlandet på? Jeg vil bare få opplyse at f.eks Bergen og Omland Friluftsråd(BOF) også legger ut blå bøyer. Her er bøyene tilgjengelige for ALLE og det finnes intet stupid Vimpel-hierarki. Her gjelder førstemann til mølla. De har også fått til en ordning med Kystvakta som ser etter bøyene og inspiserer tilstanden. Det er utrolig at OF må innføre en ordning som gjør at man får potensielt uggne situasjoner på sjøen når BOF klarer dett innenfor gitte økonomiske rammer. Jeg vil få legge til at, på samme måte som OF, så drifter BOF også Skjærgårdstjenesten. Slik sett har de sammenlignbare utgifter. Skulle ikke tro at befolkningsgrunnlaget(inntektsgrunnlaget) i området til BOF er noe høyere enn for OF. Redigert 22.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
finnmarken Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Har hun tegnet bøyeabbonnement uten å ha båt?Bruker hun vimpelen som tanga? RSL Hun har nok ikke det, men som Salt - JanP så fint kommenterer så har hun betalt skatt. Dermed har hun også betalt for disse bøyene. Hvorfor skal hun være med på å finansiere avstenging av friområder, uten selv å ha tilgang til å bruke dem en gang? Link to post
VannTro Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Åååå, så hvis det finnes ordninger som begunstiger andre enn meg selv så blir det feil ? Da tror jeg det er mange støtteordninger man må avvikle.......kontantstøtte kan vel være et sted å begynne Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Oteren Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hvorfor skal hun være med på å finansiere avstenging av friområder, uten selv å ha tilgang til å bruke dem en gang? Er det noe som er avstengt? Etter min mening er det tilrettelegging for oss folk i båt. Det er ikke overraskende at en del mener alt skal være gratis, og ikke vil innordne seg et meget enkelt reglement. Løsningen på problemet, er som så ofte før, å engasjere seg politisk og påvirke beslutningstakerne. Å straffe folk som følger reglementet og lage kvalm mot bedre vitende, sier ganske mye om de som gjør dette. Og "egenandel" er vel ikke et ukjent begrep i dagens samfunn? Men hovedårsaken til at tanta di ikke får benytte tilbudet er vel at hun ikke har båt? Link to post
Fanafjord Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Bøyer er vel en slags infrastruktur. OF og BOF og så videre er halvoffentlige institusjoner finansert av det offentlige (stortsett) som skal tilrettelegge for oss lever her. Synes det er bra hvordan det fungerer her i Bergen og omland, der BOF legger ut og drifter bøyene - som er åpen for ALLE. (Uten at du må tegne medlemskap, skaffe vimpel, betale gebyrer eller annet styr.) I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
finnmarken Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Åååå, så hvis det finnes ordninger som begunstiger andre enn meg selv så blir det feil ?Da tror jeg det er mange støtteordninger man må avvikle.......kontantstøtte kan vel være et sted å begynne Selvsagt dette Vanntro. Jeg har tenkt å kreve endel penger fra både arbeidsgiver og fra staten, for jeg har aldri vært syk....... Vel, jeg håper du er i stand til å se at dette var et svar på et tidligere innlegg der det ble klaget over at han betalte for denne Vimpelen, mens andre brukte bøyene uten å betale. (Sannheten er jo at også tante, som ikke engang har båt, også har vært med på å finansiere disse bøyene.) Link to post
VannTro Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Spøk til side, det viktigste er vel å ikke skape situasjoner på sjøen lik den McFrog opplevde og BlissX for den del. Det vil alltid finnes folk som med "loven i hånd"(les: Vimpel på båten) skaper situasjoner ingen ønsker og for den del ødelegger hyggen for de som i vannvare skulle finne på å legge seg ved en bøye uten vimpel. Slik sett ønsker jeg meg Hansa-tilstander og synes BOF har gjort dette på en måte som ikke skaper tilspissede situasjoner. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Skhuds Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hun betaler vel skatt til en kommune og en fylkeskommune og staten som er hovedkildene til finansiering av Oslofjordens Friluftsråd. En hovedforskjell mellom foreningene OF og SXK er at SKX er finansiert av personlige medlemmer (som betaler kontingenten sin og kan være med og bestemme foreningens regler og likale og sentrale tillitskvinner og -menn) mens OFs medlemmer er en rekke kommuner og fylkeskommuner - som betaler sin medlemsavgift med skattepenger som tanta til finnmarken og jeg og andre innbyggere betaler - og noen få private foreninger, mens vimpelmedlemmene ikke er medlemmer, men støttemedlemmer, og ikke kan påvirke foreningens vedtekter og styresammensetning. Videre er det et av OFs (og de andre regionale "friluftsrådene"s mål å sikre friluftsområder for allmennheten, ikke å begrense slike områder til bruk for sine støttemedlemmer - men så gjør de nettopp det siste likevel. Helt presist. OF utfordrer sine egne vedtekter med disse bøyene. På mine 13 år i SXK har jeg gladelig betalt medlemskap for tilgang til matrikkel, støtte til tilrettelegging av bolter osv i uthavner, det flotte medlemsbladet På Kryss og har EN eneste gang på 13 år også benyttet blå bøye. Medlemskapet har en stor verdi, bøyetilgang er bare en liten del av alle fordelene. Jeg støtter også arbeidet til OF gjennom støttemedlemskap, da de også tilrettelegger og sikrer friområder. Men vimpelmedlem er jeg ikke. Jeg vil ikke støtte bøyeutleggingen, da det å lage ekskluderende betalingsfordeler ikke er forenelig med OFs vedtekter. OFs Kystledhytter er noe annet. Det er billigere for medlemmer og de kan bestille tidligere, men ikke-medlemmer kan ikke kastes ut hvis det kommer en med riktig medlemskap. Hadde OF gitt gratis og fri tilgang til bøyene, hadde jeg utvidet støttemedlemskapet mitt til vimpelmedlemskap for å støtte det arbeidet økonomisk. Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Dermed har hun også betalt for disse bøyene. Hvorfor skal hun være med på å finansiere avstenging av friområder, uten selv å ha tilgang til å bruke dem en gang? Akkurat hvordan skattepengene blir fordelt, kan man sikkert lage en forferdelig langtekkelig tråd om hvis man ønsker, men jeg er redd dette er noe du må ta opp med noen politikere for å få det forklart skikkelig. Om dette er noe som plager tante til daglig, kan du forsøke å overbevise henne om at det er jeg som har dekket kostnadene for alle bøyene som er lagt ut via mitt bidrag med skatter og avgifter de siste 35 år. Så kan hun heller skryte av å være den som har betalt for en av sine hjertesaker. Ti meter tunnel på vestlandet feks... eller et utvalg av Italiensk Marmor på Operaen. Egentlig fritt valg. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Uten å bli helt økonom så må det jo være et stort problem at OF nekter å ha bedre inntjening ved å stenge ute potensielle betalere fra bøyene. Ved å begrense tilbudet til noen få betalende med vimpel vil de jo tape stort. Om alle kunne bruke og betale bøyene vha sms/app osv ville jo dette være et populært tilbud som kunne gi gode inntekter til OF. Har de i det hele tatt lov å drive med virksomhet som ekskluderer beboere og brukere av området? For logisk nok så er jo alle skattebetalere med på å finansiere dette iom at inntektene av vimpelsalg vel knapt dekker noe som helst. Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hadde OF gitt gratis og fri tilgang til bøyene, hadde jeg utvidet støttemedlemskapet mitt til vimpelmedlemskap for å støtte det arbeidet økonomisk. Hadde det vært fri tilgang til bøyene, ville det ikke kostet noe med vimpelmedlemsskapet og da hadde det vel ikke blitt stor økonomisk støtte utover det du allerede har, men jeg ser og godtar glatt argumentasjonen din. Den ekstra 100-lappen er som tidligere sagt så ubetydelig at jeg fortsatt velger å flagge. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
finnmarken Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Er det noe som er avstengt? Men hovedårsaken til at tanta di ikke får benytte tilbudet er vel at hun ikke har båt? Ja, jeg får jo ikke bruke bøya som ligger i et friområde. Dette med tante går sikkert helt fint. Akkurat hvordan skattepengene blir fordelt, kan man sikkert lage en forferdelig langtekkelig tråd om hvis man ønsker, men jeg er redd dette er noe du må ta opp med noen politikere for å få det forklart skikkelig. Om dette er noe som plager tante til daglig, kan du forsøke å overbevise henne om at det er jeg som har dekket kostnadene for alle bøyene som er lagt ut via mitt bidrag med skatter og avgifter de siste 35 år. Som sagt overfor så er jeg selvsagt helt enig i dette. Dette handler heller ikke om de pengene jeg evt må betale for å ligge i bøye. Dette er en prinsipiell sak. Friområder og gode ankringsplasser er alltid "mangelvare" i Oslofjorden. Til og med på Sørlandet er det i perioder trangt om plassene. Derfor er det viktig at disse friområdene er fritt tilgjengelig for alle. Legg gjerne ut slike bøyer der man ikke ellers har gode naturlige ankringsforhold, men de må være tilgjengelig for alle. Jeg forstår det RSL at du ikke vil komme til å jage noen bort fra en slik bøye kl 3 om natt. Problemet er bare det at det alltid vil finnes en og annen idiot som er gal nok til å gjøre det, all den tid OF har gitt dem "rett" til det. For ja, idiotisk er det å lage "regler" som gir de forkvaklede sånne "rettigheter". Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Jeg er redd jeg ikke er like prinsippfast og det jeg betaler heller for vimpelen enn å ta diskusjoner med de forvaklede. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
finnmarken Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Forstår godt det RSL. Jeg hadde kanskje også kjøpt vimpel for å slippe de forkvaklede....... For egen del har jeg knapt sett disse bøyene, men så ferdes jeg svært sjeldent lenger inn i Oslofjorden enn Nøtterøy/Tbg. Heldigvis har vi ikke disse i Grimstad-skjæregården. Link to post
Free Lillehammer Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Vi er på full fart mot 800 poster i denne tråden og det sier vel sitt om hva OF har fått til med sin bøyepolitikk. Å hevde at dette er gnåling om noen hundrelapper er en fullstendig avsporing. Det hadde ikke vært riktigere om prisen på OF-vimpel var kr. 10,-. Meg bekjent ligger alle bøyene innenfor mobildekning. Da hadde det vært helt uproblematisk å ha mobil betalingsløsning. Faktisk helt standard andre steder i samfunnet enten man stemmer på en rar artist på TV eller støtter en hjelpeorganisasjon. OFs bøyepolitikk er ekskluderende og privatiserende av fellesgoder. OF var ikke redelige i saksfremleggene til sine eiere da de ikke refererte de praktiske og prinsipielle betenkelighetene med dagens ordning. Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Saken er tatt opp politisk i en aktuell kommune: http://innsyn2.e-kommune.no/innsyn_moss/wfdocument.aspx?journalpostid=2012051602&dokid=376345&versjon=1&variant=P&ct=RA-PDF se sak 210/12 210/12: Strategiplan for Oslofjordens Friluftsråd - HøringRådmannens innstilling til MTS-utvalget:Moss kommune gir en uttalelse til strategiplan for OF i følgende 3 punkter sammen med dettesaksframlegg.1. Moss kommune vil ikke anbefale at det opprettes interkommunale driftsenheter, jfr. devurderinger som er gitt i saksframlegg.2. Moss kommune erkjenner at behovet knyttet til OF tilsier at den økonomiske ramme burdeøkes inklusiv kommunens kontingent.Men med dagens økonomiske utfordringer må kommunen prioritere de lovpålagte tjenesterog kan derfor ikke anbefale en økning av kommunens kontingent.3. Moss kommune anbefaler at skjærgårdstjenesten i Nordre driftsenhet på sikt kan betjeneVansjø på lik linje som man har for Oslofjorden.21.11.2012 Miljø, teknikk og samferdselMøtebehandling:Eivind H. Sundrehagen (H) foreslo tilleggspunkt 4:4. Moss kommune ønsker avklaring mellom bestemmelsene om fri ankring ogmedlemsfinansierte svaibøyer.Votering:Rådmannens forslag inkl. tilleggspunkt 4 ble enstemmig vedtatt.MTS-210/12 MTS-utvalgets innstilling til bystyret:Moss kommune gir en uttalelse til strategiplan for OF i følgende 3 punkter sammen meddette saksframlegg.1. Moss kommune vil ikke anbefale at det opprettes interkommunale driftsenheter, jfr. devurderinger som er gitt i saksframlegg.2. Moss kommune erkjenner at behovet knyttet til OF tilsier at den økonomiske rammeburde økes inklusiv kommunens kontingent.Men med dagens økonomiske utfordringer må kommunen prioritere de lovpålagtetjenester og kan derfor ikke anbefale en økning av kommunens kontingent.3. Moss kommune anbefaler at skjærgårdstjenesten i Nordre driftsenhet på sikt kanbetjene Vansjø på lik linje som man har for Oslofjorden.4. Moss kommune ønsker avklaring mellom bestemmelsene om fri ankring ogmedlemsfinansierte svaibøyer. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Og de med vimpel får det til å høres ut som uthavnene er en campingplass med faste plasser. Hva med alle de som ferdes rundt og knapt har sett en bøye fra OF eller andre i uthavner før? De kommer seilende med gode intensjoner om å ligge på dregg, men neida. Så hva gjør de da? Kan de "bråmelde" seg inn i OF fra uthavnen? Og om de er på ferietur og ikke har "fast plass" i området, er det riktig at de skal betale full pakke for en natt i OF bøye? Hvorfor er det ikke engangs/natt priser for hvem som helst? Fri tilgang og sett gjerne 50,- eller 100,- i sesong som pris pr. natt. Da vil OF kanskje dekke inn ørlite av skattepengene de har brukt til å legge ut bøyene. -------------------- Det største problemet er at OF med denne bøyeløsninga har gjort en sterk markering på hvor (lite) smarte de er. Og de har selvsagt gjort det på vegne av sine medlemmer, som man må tro er enige i denne løsningen, og hva sier det om medlemmene? Jeg nekter å tro at medlemmene er like (u) smarte som sitt styre. Om ikke styret bytter ut sine medlemmer :-)) så burde medlemmene bytte ut sitt styre. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn