Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

STÅ PÅ! forsvar betalingen, er vi heldig så får vi betaling både på brygger og bolter i skjærgården og man innfører betaling i hele landet

Hvorfor ikke kreve båtavgift også, siden det ikke kan være så stor prinsippiell forskjell mellom bilavgift og en ny båtavgift.

 

Jeg har hørt om avgiftskåte politikere, men aldri avgiftskåte brukere..........

Link to post
Share on other sites

Vi følte oss også da som velkomne gjester, ikke som inntrengere.

 

Dette er kanskje litt OT i forhold til bøyer, men jeg synes allikevel det er relevant med tanke på all gørr og oppgulp jeg ser i denne tråden.

Jeg synes det er i høyeste grad relevant.

Hvis man kommer som turist til OF land har man jo ikke vimpel på forhånd, og er ankringsplasser da etterhvert byttet ut av bøyer for OF medlemmer(med jage rett) så vil ikke vi Vestlendinger føle oss like velkomne i Oslofjorden som det vi håper at dere fra Østlandet føler dere når dere kommer på besøk til oss.

I Flekkefjord er ikke bare gjestebrygga gratis, du får gratis avis, rundstykker og ett smil levert på ripa om morgenen i tillegg. Da er det en viss forskjell til illsinte bøyegeneraler som vil jage deg fra uthavna synes jeg.

 

Kan vi ikke alle bare være venner og krig og fred og sånn :confused::lol::cheers:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg tror i grunnen at vi her på Vestlandet er heldige på en måte. Friluftsrådet bygger brygger og monterer bolter og begge deler krever mindre vedlikehold enn bøyene .

Vedlikehold koster penger og da ligger problemet... eller heter det utfordringen ???

Bøye-prosjektet er et spleiselag.

La oss tenke tanken om at tilgang til bøyene var helt gratis... hvor mange av de som betaler idag for vimpelen... ville betale da ???

Så blir det mindre penger for vedlikehold og demed forsvinner bøyene step by step.

 

Så har det nå blitt slik at de som betaler for vimpelen, får da en liten fordel MEN... den skal brukes og ikke misbrukes.

Dere som ikke betaler idag bør kanskje tenke tanken om å støtte dette prosjektet.

Dere som har kjøpt vimpelen og oppfører dere som ( skal ikke skrive dette stygge ordet )... krev plassen "din", du har betalt for det, men inviter den andre til å ligge enten ved siden av deg eller bak... med litt avstand...

 

Hvor det finnes en vilje, finnes det en busk. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes mye av det som har blitt skrevet her den siste tiden bare blir gjentagelser av det som har vært skrevet tidligere. Spesielt dette med å jage noen midt på natta osv blir nesten latterlig. For å stadfeste dette en gang for alle: En OF vimpel gir ingen rettighet til å jage noen. Man har ingen politimyndighet selv om man har vimpel. Vimpelbåt kan anmode, men hvis den som ligger på bøya nekter å etterkomme anmodningen er det ingenting mer vimpelbåten kan gjøre innenfor gjeldene lov.

Link to post
Share on other sites

For å stadfeste dette en gang for alle: En OF vimpel gir ingen rettighet til å jage noen. Man har ingen politimyndighet selv om man har vimpel. Vimpelbåt kan anmode, men hvis den som ligger på bøya nekter å etterkomme anmodningen er det ingenting mer vimpelbåten kan gjøre innenfor gjeldene lov.

 

Dersom du legger deg ved en bøye uten å betale, ville du nektet å flytte deg dersom det kom en som følger regelverket og har betalt? Hva har politiet med dette å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Det som også er interessant er hvor mye de egentlig sitter igjen med etter utgifter er trukket fra.

Ved bompenger (eksempelvis e18 ved Sandefjord går 58% bort i administrasjon)

 

Her snakker vi om et relativt lite antall medlemmer, systemer for faktura,markedsføring av tjenesten, purring på medlemmer, medlems håndtering, henvendelser koster og må betales enten ved å ha egne systemer, personer eller kjøper disse tjenestene.

 

Hva som forsvinner i administrasjon vet jeg ikke men at det man sitter igjen med er lite av de opprinnelige 350 kronene er nok høyst sannsynlig, en får bare håpe at det dekker utsendelse og mottak av faktura.

Link to post
Share on other sites

bliss X har jo selvsagt helt rett i dette. Politiet har politimyndighet. Vi andre har ikke det, enten vi har vimpel eller ikke. Det store stridstemaet her er jo at noen opptrer som om de har mydighet til å jage bort de som ikke har vimpel. De som har vimpel har på ingen måte noe mer rett til å jage bort noen fra en slik bøye enn de som ikke har vimpel.

 

Og forhåpentligvis mener vel også politiet at de ikke har noe med dette å gjøre. Vi får tro de har bedre ting å foreta seg.

Link to post
Share on other sites

Dette er blitt en meget lang diskusjon på et hypotetisk problem.

 

Er dette egentlig et stort problem? Hvor mange har faktisk blitt jagt bort av et OF støttemedlem på en OF bøye?

 

......det eneste jeg har hørt om er en kar som ble jagt bort fra en privat NHK bøye (som vel var over 10 år gammel....). Og dette var såpass spesielt at det både kom i avisen, på NRK og på flere båtrelaterte websider.....

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er blitt en meget lang diskusjon på et hypotetisk problem.

 

Er dette egentlig et stort problem? Hvor mange har faktisk blitt jagt bort av et OF støttemedlem på en OF bøye?

 

 

A) Med økende menger folk i båt, på fjorden ser jeg for meg at vi får flere slike episoder fremover (OF har selv lagt opp til det).

 

B) Saken dreier seg om det er ok at en begrenset gruppe privatiserer felles arealer (ankringsplasser).

 

Link to post
Share on other sites

Mcfog: for å forhindre konflikt med "drittsekken" hvorfor flyttet du deg ikke? Du var vel veldig klar over reglene?

For egen del hadde det vært utenkelig å jage deg eller andre fra bøyen, uansett hvor "rett" jeg måtte ha hatt på min side.

Når jeg ser hvor lite nye tilrette-tiltak det blir gjort i skjærgården, setter jeg pris når noe blir gjort. Så er det vår oppgave å påvirke beslutningstakerne dersom d er noe vi er uenig i.

Denne bøyekrigen er noe av det mest barnslige og umodne jeg har hørt om.

 

Hadde du vært i min sitasjon hadde du kanskje forstått problemet. Jeg har ikke for vane og krangle med folk jeg møter på min vei på sjøen! Snarer tvert i mot. Jeg sier ikke at alle med "bøyeflagg" er kranglefanter eller bråkmakere. Men det finnes alltid folk som i kraft av sin rang eller ved bruk av spesielle tilegnede merker eller symboler vil være den som bestemmer og vet best. De vil uttøve sin makt, og gjerne også samtidig virke truende. Det ved å fortelle om sine viktige verv i seilforeninger eller andre maritime organisasjoner. Slik som i mitt tilfelle. Har man en stor og dyr båt hvor man kan stå på sin ”flybrigde” og skrike ned til motparten om hvor kunnskapløs han er. Det bidrar til å syke ut oss under 47 fot! Nei jeg er ikke missunderlig på noen. Ønsker bare å få ligge i fred og nyte en sommerdag på fjorden! Snart får vi vel uniformerte parkometervakter som raser rundt fra bøye til bøye med vannskootere? For å håndheve bøyereglement og ta inn "parkerings avgifter" for OF eller andre selvoppnevnte maritime myndigheter. Vel jeg prøver å trekke litt fleip in i denne alvorlige bøyekrigen. Alle bøyer i uthavner eller utenfor marinaer eller gjestehavner må være tilgjengelige for alle! Med eller uten flagg! Tilslutt: Hvorfor selv å delta i en debatt som man mener er for de barnslige og umodne?

 

Link to post
Share on other sites

Mcfog: det er virkemidlene dine jeg snakker om, og kalle dette bøyekrig, et veldig negativt ladet ord. Bare for at du skal ha det klinkende klart for deg så er jeg enig med deg i målet om at bøyene skal være for alle. Inntil så skjer synes jeg du godt kan holde deg til reglene. Kan du ikke heller påvirke de besluttende organer? Og ikke ramme uskyldige tredjeparter, uansett hvor store båter de måtte ha:-)

Link to post
Share on other sites

Tråden er som runes sier ganske lang, men såvidt jeg husker så er det vel nevnt noen eksempler på at folk har blitt jaget. :confused:

 

Ellers er jeg vel enig i at dette først og fremst er et prinsipielt spørmål. (Ikke hypotetisk) Et viktig prinsipielt spørsmål. Dette gjør at området som disse bøyene er i fremstår som lite gjestfritt. Klart at når man kommer utenfra og ikke engang kjente til disse bøyene og ser noe sånt, så føler man seg ikke spesielt velkommen. Og er det noe det mangel på i Oslofjorden så er det gode frie ankringsplasser. Der er ihverfall nok av dem som forsøker å jage deg bort hvis du kommer for nærme.

 

Bøyene i seg selv er kanskje ikke noe veldig stort problem, men prinsipielt er dette noe vi ikke trenger mer av.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dersom du legger deg ved en bøye uten å betale, ville du nektet å flytte deg dersom det kom en som følger regelverket og har betalt? Hva har politiet med dette å gjøre?

 

Syns du treffer spikeren på hodet. Alle skjønner jo at ingen organisasjon eller bedrift, eller hvem som helst bare kan innføre et "regelverk" i utmark rundt en eller annen gjenstand de har utplassert.

 

Når "regelverket" i tillegg diskriminerer flertallet og involverer medlemskap og betaling så burde de fleste skjønne at dette er noe "folk flest" vil se på som uønsket i utmark.

------------------------

 

Tror hele bøyegreine rett og slett er resultat av dårlig vurderingsevne, en dårlig avgjørelse, manglende evne i organisasjonen til å la kritikk bli hørt og når de først har investert i en løsning så har de enda mindre grunn og evne til å endre avgjørelsen.

 

Det må være noe veldig råttent i OF om de selv ikke har tenkt tanken om at dette var en plan som ville skape motstand og problemer fra "folk flest".

------------------------

 

Har OF i det hele tatt lov å plassere ut bøyer? Om de har det, har de lov å gjøre utmarken til butikk ved å selge bøyeplasser i utmark?

Om de har lov til det også, hvem andre har lov? Kan jeg legge ut en bøye som folk kan bruke mot betaling til meg i utmark?

 

Det at en haug med spørsmål reiser seg viser at den opprinnelige avgjørelsen høyst sannsynlig var helt feil. Det at OF selv ikke hadde evner til å problematisere videre rundt en slik avgjørelse viser at de åpnebart har problemer på beslutningsnivået.

 

Om OF nå sitter og er "overrasket" over reaksjonene når de innfører diskriminering i uthavner så er vel kun ren arroganse og uvillighet til å se at egen avgjørelse var lite gjennomtenkt, for det kan gjøre vondt å innse at egne avgjørelser innimellom kan være dårlige.

---------------------

Link to post
Share on other sites

Ja, dette virker nokså dårlig gjennomtenkt. Men jeg går ut fra at de har lagt ut bøyene, har gjort det i samråd med lokale myndigheter, dvs de lokale havnemyndighetene i de kommunene dette gjelder. De må også ha fått myndighetenes tillatelse generelt for å legge ut disse bøyene og for å ta betaling. Hva de har eller ikke har vet ikke jeg, kanskje noen tar jobben med å sjekke det?

Personlig er jeg for bøyer under forutsetning at de er almen tilgjengelig, og da for absolutt for alle. Bøyer kommer ikke gratis og vedlikeholdes ikke gratis. Jeg har heller ikke noe imot å betale, men hvordan det kan gjøres er det sikkert noe kloke hoder som kan komme på, dvs å betale uten at en må melde seg inn i en eller annen forening. Det seile faktisk folk langs Østlandets-kyst både fra andre landsdeler og til å med fra andre land, tenk det!

 

For øvrig misstenker jeg OF å være et riktig supperåd, jeg ble faktisk selv valgt som medlem (politisk) der for mange mange år siden, hørte aldri, så aldri noe fra dem og om dem, aner ikke hvem de var eller hvor det var, slik var det.

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt tanken om at OF muligens prøver å få kommunene med på prosjektet slik at det kan finanseres uten vimpler ?

 

For å sette ut bøyer kreves det:

1. byggetillatelse

2. penger for bøyene

3. penger for drift og vedlikehold... selv om noen av dere tror at bøyene er jo der i all evighet

 

Hele bøyeprosjektet er et spleiselag som bare fungerer så lenge det er penger til det

De som støtter prosjektet skal i nine øyer ha en fordel men det betyr ikke at de skal oppføre seg som idioter.

 

Når det er sagt, så seiler jeg i Ryfylke og har ikke noe med disse bøyene å gjøre, skulle jeg en gang seile i deres trakter så kjøper jeg en vimpel, jager ingen bort og gir vimpelen videre til en stakkars fattig "båtsmann" som ikke har penger til å støtte en god sak.

 

Amen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...