CB. Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Betalingsløsning via app kunne nok være en bedre måte om en først MÅ betale noe. Makspris 10 kr døgnet. Bortsett fra det synes jeg hele prosjektet er meningsløst. Det skaper flere problemer enn glede. De eneste jeg kan tenke meg kan gjøre best bruk av det er de som har fysiske skavanker og ikke orker å trykke på vinsj knappen eller trekke en dregg. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Fra OF sin egen strategiplan: --------------- Det har vist seg vanskelig å finansiere utlegging og drift av bøyenekun gjennom offentlig støtte. Svaibøyene skal i hovedsak finansieresgjennom vimpelabonnent-ordningen og organiseres gjennom etsamarbeid med båtfolkets organisasjoner og sponsorer. ---------------- OF innser at bøyer er dyrt, selv om de kun bruker våre skattepenger til det.... og mener at de kan tjene mer penger ved å stenge de fleste potensielle brukere ute... Jeg har ikke veldig mye økonomiutdannelse men dette skjønner jeg. Men hva er det som gjør at OF benekter enkle økonomiske sammenhenger? Om de skal finansiere mer av bøyene vha vimpel så må de virkelig kjøre opp prisen, og da snakker vi virkelig. ELLER får flere betalende brukere. Den eneste fornuftige måten er å måtte betale pr. natt man bruker en bøye, enkle betalingsmåter og selvsagt fritt for alle å benytte seg av tjenesten. Og så snakker de om sponsorer, blir spennende å se hvilke tanker de har rundt det? Store Coca Cola bøyer neste? :-)) Link to post
finnmarken Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Eller hva med CB -bøye? (Christiansands bryggeri) Hva sier du CB? Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Det finnes ikke et bøyepoliti eller parkeringsvakter der ute, så det å betale med mobil hjelper ikke på stort mer enn samvittigheten. Jeg har innsett at dette abbonementssystemet med vimpel som forteller at du har bidratt litt, faller enkelte veldig tungt og priser meg lykkelig for at jeg ikke har dette problemet. Noen vil sågar betale mer om de bare slipper vimpelen.... jaja.. dem om det. Jeg skjønner på en måte at det kan bli kriger i verden når noe så ubetydelig kan hisse opp folk til de grader. Ta med dere samme holdning ut på sjøen og fortøy hele ferien på en bøye, så vil dere kunne fylle hele ferien med heftige diskusjoner ang dette. Om dere har tid, setter jeg pris på at dere hilser tilbake når jeg vinker i det jeg passerer dere på vei til et annet sted å legge meg. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
CB. Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Eller hva med CB -bøye? (Christiansands bryggeri) Ser ingen problemer med at det er reklame på bøyene, gjerne bryggeri for den saks skyld. Kanskje dette kunne være noe for Ingar å sponse ? Båtplassen logo på bøyene ? Er sikker på at det genererer nye brukere til forumet. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Det finnes ikke et bøyepoliti eller parkeringsvakter der ute, så det å betale med mobil hjelper ikke på stort mer enn samvittigheten. Håper du ikke mener på alvor at det skal opprettes et kontrollsystem ifht betaling ved bøyebruk også? Hvor høy blir vimpelavgiften hvis du/dere ikke skal ta enda mer av skattepengene våre da?? Snakker vi om ti eller hundregangen dagens avgift? OF mener nok alvor i at dere medlemmer selv skal være bøyepoliti. Det er ikke noe annet en samvittigheten som gjelder, vimpel eller ikke. Om jeg kjøper meg en vimpel så vil jeg selvsagt ha den liggende trygt nede i båten, den begynner jo å få verdi i seg selv. Og den må vel kjøpes ny og endres hvert år for å være gyldig?? Kanskje jeg kan brette den fint og ha den i lommeboka slik at jeg kan dra den frem ved passende anledninger, eller går den kanskje i brystlomma på dressjakken, da stikker jo bare en lite gjenkjennelig flik opp. En liten diskre kode for vimpelfolket :-)) Eller jeg kan ha den som et kledelig lite tørkle rundt halsen? Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Håper du ikke mener på alvor at det skal opprettes et kontrollsystem ifht betaling ved bøyebruk også? Nei selvfølgelig ikke. Jeg har allerede redegjort for mitt syn og det er at jeg aldri har og kommer aldri til å oppfordre vimpelløse bøyeliggende om å flytte seg. De med vimpel har Førsterett, men ikke enerett og jeg tolker det dithen at alle kan ligge på dem så lenge de er ledige når de kommer. At enkelte velger å forsøke å jage bort de uten vimpel, skal ikke henges på min kappe og jeg har enn så lenge ikke en eneste gang i dette forum oppfordret andre til å skaffe seg vimpel, selv om jeg selv har valgt å gjøre det. Jeg forbeholder meg retten til å ta egne valg i både det ene og det andre. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Og OF nøler ikke med å gå til krig mot hytteiere langs kysten. Hvor mange OF bøyer vil du ha rett utenfor din strand på hytta? http://www.sb.no/nyheter/her-kan-vi-fortoye-kystverket-avslar-ulrichsens-klage-1.7530941 Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) Nå skal vi vel ikke dra Ulrichsen og Sandefjord kommunes rettslige irrganger for mye til inntekt for hvordan slike saker er generelt. Om man er litt kjent med historien da. Pinkvin - du er flink til å vri dette til noe mot OF. Men om man har en anelse av innsikt i offentlige beslutningsprosesser - og man også er i stand til å lese i avisen - så ser man at dette handler om noe annet enn at OF går til krig. Men du er kanskje ikke så oppfatt av slike vesentligheter? Friluftsrådet søkte Sandefjord kommune om tillatelse til å legge ut to svaibøyer i Engebukta på Vesterøya. Kommunen ga klarsignal, og bøyene ble lagt ut.Ulrichsen klaget på dette. Han aksepterte ikke utleggingen, blant annet fordi bøyene kom i konflikt med hans planer om å fiske i området. Saken hadler om at kommunen har godkjent en søknad - og Ulrichsen har klagd på det vedtaket. Øverste administrative ankeinstans har avslått klagen. Neste instans er retten - og med tanke på Ulrichsens historiske holdninger til Sandefjord kommune skal vi nok ikke se bort i fra at saken faktisk ender der Redigert 22.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Link to post
VannTro Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Nå skal vi vel ikke dra Ulrichsen og Sandefjord kommunes rettslige irrganger for mye til inntekt for hvordan slike saker er generelt. Om man er litt kjent med historien da. Her er vi faktisk helt enige Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) Saken hadler om at kommunen har godkjent en søknad - og Ulrichsen har klagd på det vedtaket. Øverste administrative ankeinstans har avslått klagen. Neste instans er retten - og med tanke på Ulrichsens historiske holdninger til Sandefjord kommune skal vi nok ikke se bort i fra at saken faktisk ender der Har fått med meg deler av ulrichsen saken ifht de holmen osv. Men mener du at OF bøyer bevisst blir brukt mot grunneiere som har ligget i konflikt med kommunen, eller mener du at alle som eier strandtomter langs Oslofjorden må forvente å få OF bøyer utfor stranda si hvis det passer OF å gjøre det? Jeg syns ikke noen av delene er akseptable, at vimpelmedlemmer i OF skal brukes som politisk/byråkratisk redskap mot enkelte grunneiere, ei heller at OF bøyer skal kunne legges rett utenfor stranda til folk uten debatt og uten en faktisk klagerett. OF er jaggu kjepphøye nok når de legger bøyer i uthavner, når de begynner å legge det foran private strender i sin kommunale krig med grunneiere så blir det jo helt tullete. Virker som vimpelpolitiet/hæren har blitt pålagt mange oppgaver, skulle nesten tro dere burde få betalt og ikke måtte betale for å aggere som våpendragere. Neste er vel at vimpelmedlemmer får blankofullmakt til å fjerne gjerder i strandsonen? Redigert 22.Januar.2013 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) Jeg vil anbefale at man setter seg godt inn i saken mellom Ulrichsen og Sandefjord kommune før man legger den altfor mye til grunn. Mye av den saken handler om hva som er privat grunn og ikke minst allemannsretten. Den saken gikk vel helt til Høyesteretts kjæremålsutvalg om jeg husker rett. Kan være greit å vite om premissene for ens argumentasjonen er rett For det hjelper jo ikke å argumentere godt om utgangspunktet er feil. Jeg registrerer at saken er tatt opp politisk i en kommune der bøyer er lagt ut. Det er først ved politisk behandling i berørte kommuner man kan få en debatt som kan påvirke om og hvor bøyer skal legges ut. På tross av hva noen kanskje tror har ikke Baatplassen.no ennå hverken blitt høringsinstans eller beslutningsorgan i båtpolitiske saker Redigert 22.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Jeg registrerer at saken er tatt opp politisk i en kommune der bøyer er lagt ut. Det er først ved politisk behandling i berørte kommuner man kan få en debatt som kan påvirke om og hvor bøyer skal legges ut. På tross av hva noen kanskje tror har ikke Baatplassen.no ennå hverken blitt høringsinstans eller beslutningsorgan i båtpolitiske saker Du er inne på noe viktig. Siden det er over 40 000 visninger på denne tråden, hvor mange på BP har blitt hørt i denne saken, eller i det hele tatt hørt om denne saken, enten gjennom politiske organer på sitt hjemmsted, eller kanskje enda mer naturlig, gjennom sin båtforening? Hvem har blitt hørt i saken, hvem har blitt informert? Om en ordentlig høringsrunde faktisk har funnet sted så tror jeg styret i OF hadde fått med seg innspill nok til å legge opp til en bedre løsning for alle som ferdes med båt i Oslofjorden. Og angående gode fora og plasser å ta opp spørsmålstillinger som dette så burde faktisk BP være en selvfølge, at OF selv ikke gidder/nekter å besvare i denne tråden som tross alt er lest av tusener sier jo sitt. Hvilken annen arena enn BP mener du egner seg bedre for å ta opp spørsmål som dette? Her møter man de faktiske brukerne av Oslofjorden i tusentall, det gjør man ingen andre plasser. Vitner det om arroganse, eller liten vilje og evne til å revurdere egne (kanskje dårlige) beslutninger? Selv er jeg nok redd for at OF styret har investert for tungt i bøyesaken til at de kommer til å endre kurs, til tross for at de svir av alle sinne skattepenger på å lage et tilbud for noen få i alle sine uthavner. Kan virke som OF går "die hard" i saken. Går nok ned med bøya til topps ;-) ----------------- Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Leserinnlegg i aviser og kontakt med lokalpolitikere er bedre enn Baatplassen.no. Her er alle anonyme.Ingen tar det alvorlig. Eller lag en facebook gruppe - det funker bedre tror jeg. Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Du er inne på noe viktig. Siden det er over 40 000 visninger på denne tråden, hvor mange på BP har blitt hørt i denne saken, eller i det hele tatt hørt om denne saken, enten gjennom politiske organer på sitt hjemmsted, eller kanskje enda mer naturlig, gjennom sin båtforening? Hvem har blitt hørt i saken, hvem har blitt informert?----------------- Nå er det stor forskjell på 40.000 visninger og 790 innlegg min kjære. Som medlem i OF, mener jeg bestemt du kunne fått være med på slike høringer eller i det minste årsmøter som man blir invitert til. Der kunne du jo stått på barikadene og skreket deg hes som som viss nordlandsk taxisjåfør gjorde i enkelte TV-program for noen år siden. Av disse 790 innleggene (som er langt fra 40.000) skal du også huske at det ikke er kritikk mot OF i alle disse innleggene. Mange av innleggene er +etive til OF og mange,,, veldig mange er bare drittkasting medlemmer i mellom om formuleringer og eksempler på ditt eller datt. Meld deg inn i Politikken så får du sikkert gehør om det bare er et radikalt nok parti og da kan du sikkert få diskutere med kommunetopper om dette så mye du vil... en stund. Bare husk å påpeke at du ikke snakker på vegne av hele båtfolket er du snill. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
VannTro Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) Bare husk å påpeke at du ikke snakker på vegne av hele båtfolket er du snill. RSL Denne Pollen gir en indikasjon på hva de aktive medlemmene på BP mener(totalt 359 stemmer så langt) ? Er det aktive medlemmene på BP en representativ gruppe ? https://baatplassen.no/i/topic/92569-poll-hvordan-stiller-du-deg-til-of-sine-boeyer-i-oslofjorden/ Redigert 22.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
CB. Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Av de ca 300 aktive har 80 % stemt nei til betaling for bøyer. Det burde si sitt. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mulligan Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Burde ikke forbause noen. Alle vil ha alt gratis. Link to post
Mouche Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Hvis man spør om folk vil betale mere skatt så vil vel 110% svare nei vil jeg tro? Spørreundersøkelser er morsomme greier. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) Synes det gir en grei pekepinn om hvor stugo står. En kan ikke sammenligne dette med skatt. Skatt er et onde som er pålagt, denne meningsmålingen gir uttrykk for at folk ikke ønsker bøyer og om de nå er der bør det være gratis. Noe Selskapet burde tenkt gjennom i forkant etter mitt syn. De tjener sågar penger på det noe skattebetalerene ikke ønsker å bidra til. Redigert 22.Januar.2013 av Contraband (see edit history) Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
RSL Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Vel... fra 359 i en ikke helt god poll er temmelig langt fra de 40.000 som Pinkvin tok til seg som tilhengere av sitt synspunkt. Pollen du referer til er startet av en fra bergen eller der omkring og første avkryssingsalternativ forteller vel LITT om hvilket standpunkt pollstarter selv har. Sitat : Jeg synes systemet er bra. 450 kroner/år for fortrinnsrett på OF-bøyer i naturhavner støtter jeg. Min betaling støtter dermed også utlegging av bøyene 350 av disse kronene er for å støtte OFs arbeid generelt. neste alternativ er: Sitat: Jeg synes dagens system er feil. Betalende gjester fortrenger de som vil bruke naturhavner gratis. Dette er uforenelig med allemannsretten. Dette er Pollstarters påstand. Så lenge bøyene ligger der det ikke er naturlig å dregge opp sikkert til vanlig er dette feil, men det er sikkert noen feilplasserte bøyer. Det er bare det at det er ikke det som blir diskutert i den eller denne tråden. Detet kommer LITT til syne ved at nesten 50% huker av for alternativet under litt lengre ned i pollen. Sitat: Bøyer bare der det dypt og ankring er umulig - fri for alle Hvor stort hadde de forskjellige alternativene blitt om det var et valg som ikke hadde med "fri for alle" For det er akkurat "Fri for alle" som diskuteres i denne tråden. Uansett er ikke 359 stemmer noe vekttall i denne saken. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Er det aktive medlemmene på BP en representativ gruppe / Definitivt ikke representativt for hele samfunnet, heller ikke for båtfolket tenker jeg Link to post
VannTro Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 (redigert) Sitat: Jeg synes dagens system er feil. Betalende gjester fortrenger de som vil bruke naturhavner gratis. Dette er uforenelig med allemannsretten. Dette er Pollstarters påstand. Så lenge bøyene ligger der det ikke er naturlig å dregge opp sikkert til vanlig er dette feil, men det er sikkert noen feilplasserte bøyer. Det er bare det at det er ikke det som blir diskutert i den eller denne tråden. Jeg synes du skal se litt på kartene hvor bøyene ligger, de fleste ligger på plasser hvor man tidligere slapp dreggen/ankeret. http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/boyer_og_naturhavner At en fra Bergen engasjerer seg synes jeg er fint, han er ikke en gang berørt av dette med mindre han er på langtur. Redigert 22.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Definitivt ikke representativt for hele samfunnet, heller ikke for båtfolket tenker jeg Neivel, hva representerer BP om det ikke er båtfolket ? Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2013 Det er stor forskjell på å representere og være representativt. Representativt er et statistisk begrep. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn