Jump to content

Poll: Hvordan stiller du deg til OF sine bøyer i Oslofjorden?


Fanafjord

Recommended Posts

Da har jeg lagt en poll om bøyene i Oslofjorden.

 

Jeg begrenser pollen til spesifikk OF sine bøyer siden det er de som er flest av og de har en ganske klart konsept hvordan de vil ha det.

 

Dette emne blir jo varmt diskutert i en annen tråd og Bliss har stillt spørsmål om Vanntro kan hevde å ha en "rekke medlemmer" bak seg når han er kritisk til OF sine bøyer. Jeg syns det hadde vært interessant å finne ut mer om dette. Derfor denne meningsmålingen.

 

Argumentene for og mot bøyene har blitt grundig belyst i den nevnte tråden, derfor tar jeg disse ikke om igjen. Men for interessen sin skyld kan det nevnes at Bergen og Omland Friluftsråd (BOF) har begynt å legge ut bøyer i Bergensområdet, men fri for alle uten betaling.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Men man betaler da faktisk for å få fortrinnsrett Bitteliten. Det er godt mulig middlene er øremerket, men et av alternativene er også å få slippe disse bøyene.

Så kan man alternativt diskutere hvordan middler til slike tilbud skal komme på bordet.

 

Her er det i tillegg tatt med alternativer til hvordan man ser eventuelle bøyer lagt ut.

Synes du laget en veldig god poll Fanafjord !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noe tendensiøst i det. Jeg har faktisk prøvd å stille spørsmålene nøytralt. Det koster 450 kroner/år for å bruke bøyene ikke sant? Og det er mange som synes det er ikke verd å betale så mye når man har et anker. Det er jo det som er spørsmålet i hele diskusjonen. At noen synes de som har OF-Vimpel kjøper seg en slags fortrinnsrett til de beste plassene når man støtter "OF". Mens andre synes det er et flott spleiselag for å få bøyer ut i fjorden og kan ikke se at det er noen problem at noen har et fortrinnsrett når de har støttet opp om bøyene.

 

Jeg har lagt til "Min betaling støtter dermed også utlegging av bøyene" på første alternativ, at dette momentet som Bitteliten savner kommer frem.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingen hemmelighet hva jeg har stemt, ville bare nevne at her i regionen gjør Ryfylke Friluftsråd mye bra for båtfolket, de har opp gjennom årene i samarbeid med de ulike komunene lagd til flotte brygge anlegg med renovasjon og toalett fasiliteter og mye mer,

 

Alt dette er selvsagt tilgjengelig for alle uten noen som helst fortrinnsrett for medlemmer.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Pollen er tendensiøs, og villedende.

 

Enig i at vi telrettelegger naturen på en måte som fortjener debatt, men det gjør de røde T'ene i fjellet og skispora i oslomarka også.

 

Jeg betaler 450 kr i året til OF og til en rekke andre ideelle organisasjoner. Min støtte går til OF sitt arbeid for å tilrettelegge for bruk av Oslofjorden for folk flest. På samme måte så betaler jeg i DNT og Skiforeningen.

 

At jeg har en OF-vimpel i båten har ingenting med å bruke fortrinnsrett å gøre, å jage bort noen fordi man har vimpel er det de ferreste som kommer til å gjøre. I skrivet som OF legger innbetalingsgiroen så har de og noen råd og vink. Et av rådene er nettopp å ikke jage bort båter som ikke har vimpel.

Link to post
Share on other sites

Dersom OF råder medlemene til ikke å jage bort ikke-medlemmer så kunne de heller bare fjernet ordlyden om fortrinnsrett så hadde alle vært fornøyde.

 

Ref kommentaren om røde T'ene i fjellet;

har du noen gang opplevd at noen har blitt jagd vekk fra merkede løyper på fjellet forde de ikke har betalt medlemskap til turistforeningen??? Eller at turistforening har poengtert at deres medlemmer har fortrinnsrett til å gå i disse løypene??

 

Hvordan mener du da at pollen skulle vært formulert? slik den er nå så reflekterer den kjernen i diskusjonen som går i egen tråd.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det blir drøyt å kalle pollen med sine spørsmål "tendensiøs og villedende".

Den belyser problemstillingen på en måte som gjenspeiler problematikken. At de mange med vimpel ikke ville benytte seg av sin fortrinnsrett viser at man fremdels har beholdt fornuften, men at det finnes mange eksempler på det motsatte er det ingen tvil om. Selv BlissX har opplevd galskapen disse bøyene får frem i enkelte.

Å sammenligne bøyeordningen med det å frivillig støtte organisasjoner som jobber for å fremme bruk av naturen blir feil. Det ene er ideelt, det andre gir fordeler.

I denne saken må man se på prinsippene og vurdere saklig om ordningen er riktig eller ikke. Det er slik at denne ordningen danner kutyme for hvordan andre som søker om tillatelse til å gjøre det samme vil bli behandlet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

<p>Rent prinsippielt er dette av stor interesse.

Det er naturlig å tro at denne praksisen med bøyer, spesielt dette med fortrinnsrett, er en innskrenkning av allemannsretten.

 

Men baatplassen har en stor medlemsmasse, skulle vi legge ut bøyer?

Da med tilgang for alle, kanskje unntatt de med OF vimpel. Just kødding..Men denne bøyepraksisen må være et uttrykk for den pirate eiendomsrett....</p>

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget mitt og en rekke andre medlemmer på norges største båtforum er at det går ann å være for et felles og ideelt bøyesystem hvorpå man betaler 450 kr året for tiltaket og for annet positivt arbied denne foreningen gjør, men at man ikke betaler i den hensikt i å "ha fortrinnsrett" til bøyene.Jeg synes SXK gjør en god jobb i Sverige og kunne godt tenke meg at noen gjorde en tilsvarende jobb i Norge

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal man betale for å være med i en liten gruppe av befolkningen som har rett til å ligge i disse bøyene som stenger for allemannsretten? Mener dere at hvermansen bør støtte opp om "deres" rett til å holde av ankringsplasser på kysten vår?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Fra OF's årsberetning 2011:

 

"Alle 30 kommuner med grense mot

Oslofjorden er medlemmer av OF. I tillegg

kommer Lørenskog, uten egen sjøtilknytning"

 

Jeg bor i en av de 30 kommunene.

Jeg er med å finansiere OF over skatteseddelen.

Konklusjon: Jeg er medlem gjennom min kommune. Jeg nyter allerede godt av OF's arbeid, bl.a. Skjærgårdstjenesten og sikring av friområder.

 

Som indirekte medlem gjennom min kommune kan jeg ikke begripe hvorfor andre skal ha fortrinnsrett til bøyene som jeg ikke ønsker i uthavner med gode ankringsforhold!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om det blir lagt ut bøyer som er forebeholdt enkelte (og gjerne fastboende) så hindrer man jo andre å ankre på samme sted. Derfor synes jeg ikke dette kan sammenlignes med de røde T'ene til turistforeningen. De skader ikke abdre fysisk ( kun visuelt). Disse bøyene en må betale for minner meg om tilstandene vi har i Karibia. Det må man betale or alt, og de legger ut så mange bøyer at det nesten ikke er mulig å ankre. Er det slik vi vil ha det i Norge også?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Alle kan bruke ? Denne må du ha fått med deg nå !

 

of.jpg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Samme system som SXK praktiserer. Bortsett fra at SXK har titusner av medlemmer...

og bortsett fra at OF har som formål å sikre friluftsområder for allmennheten (og gjør dette ved hjelp av medlemsavgifter fra medlemskommunenen og medlemsorganisasjonene, samt med midler fra Staten via Direktoratet for naturforvaltning) - og ved hjelp av vimpel-støttemedlemmer bidrar til å begrense allmennheten i å bruke attraktive naturhavner.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Bare for å ta det med kostnadene: Jeg investerte selv i en bøye i 2009, proffesionell firma med kranbåt, 2 tonn lodd og ordentlig stor bøye sammenlikbart med disse fritidsbøye. Dette kostet meg ca 11000 kroner. La oss si en bøye koster 15000 kroner for OF. Legger de ut 10 bøyer/år så er dette 150000 kr. Dette er peanuts for en organisasjon som forvalter store areal og har 31 medlemskommuner.

 

Det er også slik at mindre friluftsorganisasjoner (Bergen og Omland, Trondheim) klarer dette helt fint uten å ta betaling for det. For noen er kr 450 lite, for andre betyr det en del. Uansett er det et faktum at det har skapt mye kvalm at OF har innført dette med fortrinnsrett for betaling.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...