VannTro Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 OF velger i finansieringsdiskusjonen å glemme at de kun har ansvar for sjø og kystnært område. De har andre friluftsråd som tar ansvar for det landbaserte, f.eks. Oslo og Omegns Friluftsråd. Denne delingen er ikke vanlig i resten av landet, De øvrige friluftsrådene har ansvar for både sjø og skog og mark. Naturlig da at de får høyere tilskudd.OF velger også å ikke si noe om at de, som eneste friluftsråd i landet, har valgt å melde seg ut av Friluftsrådenes Landsforbund, og derved også ha diskvalifisert seg fra å motta spillemidler. Klart de trenger penger. Dette var et interessant innlegg Skhuds og det forklarer OF sin iver etter å legge beslag på mere areal å forvalte slik at de på sikt kan få opp inntektene. Jeg synes det vitner om et sterkt ønske om å bli en betydelig aktør på "utleiemarkedet" langs Oslofjorden. Her skal vi på sikt tvinges inn i en organisasjon som skal ordne med fortøyningene våre for et vederlag. Liker ikke utviklingen...... Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Akkurat. OF skulle holde seg til det som er formålet sitt. Og formålet kan leses her. http://www.oslofjorden.org/portal/pls/portal/docs/1/862001.PDF Svaibøyene Svaibøyene er et nytt og populært tilbud til båtfolket. Disse ligger ofte rett utenfor friområdene. Bøyene gir også mulighet for å ankre opp nye steder. Slik kan man spre trafikken og skåne sjøbunn og miljøet for øvrig. Det har vist seg vanskelig å finansiere utlegging og drift av bøyene kun gjennom offentlig støtte. Svaibøyene skal i hovedsak finansieres gjennom vimpelabonnent-ordningen og organiseres gjennom et samarbeid med båtfolkets organisasjoner og sponsorer. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
finnmarken Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Som nevnt tidligere i tråden er jeg veldig fornøyd med at vi ikke har disse bøyene i Grimstad. I denne lenken kan du lese litt om Selskapet for Grimstad Bys vel, som i 1920 årene kjøpte opp det meste av det de kom over av den bynære skjæregården: http://www.grimstadbysvel.org/om_byselskapet.htm Disse oppkjøpene er i dag gull verdt. Veldig få hytter og massevis av tilgjengelige, trygge og gode uthavner. Grimstad bys vel tilrettelegger også for båtlivet i skjæregården som fortøyningspåler, og noen få brygger, men altså heldigvis ingen bøyer. Det skulle tatt seg ut om disse fortøyningspålene og bryggene plutselig ble merket med "kun for medlemmer" og "flytt deg dersom en båt med medlemsvimpel ber om det". Men skal man kunne ta betaling for å ligge i bøyer, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skal kunne ta betaling for å ligge i fortøyningspåler og brygger. Gud forby at man finner på noe sånt i Grimstad. Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Og nei, dette er ikke et spørsmål om sutring fordi vi vil ha ting gratis. Dersom det skal legges ut bøyer i vår felles skjærgård, så skal disse være tilgengelige for alle og ikke bare en eksklusiv gruppe. Det er å privatisere felles verdier. Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Da regner jeg med at man mener det samme om DNTs hytter Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Og OF er jo gode kandidater til kretsmestere i dobbelkommunikasjon. Deres argumentasjon gjennomlyses av at de skjønner de har en dårlig sak når de privatiserer uthavner med medlemmsbøyer. Feks sier de først at båtbrukere er en ressursterk gruppe som ikke kan prioriteres, dvs at de ikke vil bruke mye penger på bøyer. I samme vendingen hevder de at disse ressursterke båtbrukerene generelt er en gjeng med snyltere som ikke vil betale for seg: http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=6010249&displaypage=TRUE Fra OF sine hjemmesider: ----------- Utlegging av bøyer i Oslofjorden har fått sponsormidler og noe offentlig midler. Dette dekker ikke kostnadene. Drift gis det sjelden støtte til. Mange ser fordelene av friluftsliv, men i konkurranse med andre oppgaver når vi ikke opp. Bøyer er tilrettelegging for en relativt ressurssterk gruppe, og blir vanskelig å prioritere.Det burde ha vært frivillig betalingIdeelt sett burde det det, men det ville trolig ikke vært spesielt mange som ville betalt noe som helst. ------------ ?? Hvilke drittholdninger til båtfolk er det OF sitter/sliter med egentlig? OF sin forklaring på at de ikke kan ha frivillig betaling er at båtfolket er en gjeng med ressursterke snyltere som ikke vil betale for seg. Båtbrukerene sitt problem er jo at om OF får nok bråk rundt bøyene sine så vil de true med at de trekker inn alle sammen og avslutter prosjektet i stedet for å gjøre det på en ordentlig måte og la alle få tilgang. Bare vent og se... de avslutter hele greia fremfor å innrømme at de har gjort store feil mtp hvordan dette burde organiseres til alle sitt beste. Link to post
CB. Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Jeg registrer at folk begynner å dra inn havbunn, fisk, kommuner og 0 inntekter for byråkratene. Poenget er meget enkelt. Vi har en felles skjærgård. I den skal intet menneske eller byråkrat legge ut noe som helst som strider mot flertallet eller for å tjene penger. Det er Norges befolknings fritidstumle plass og alle skal ha like rettigheter, Princess 65 eller 8 ft robåt , Med mindre en er grunneier Redigert 23.Januar.2013 av Contraband (see edit history) Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Nå har du hisset deg så voldsomt opp over at OF eksisterer at jeg tror egentlig at en ukes opphold på en av deres mer avsidesliggende kystledshytter ville gjort deg godt. RSL Ære være all den andre jobben de gjør, og for all del, er glad for deres eksistens men helt klart veldig oppgitt hvis ingen i styret har klart å tenke de tankene og innvendingene som er kommet opp i denne tråden. Om avgjørelser som dette med vimpelbøyer blir tatt så "lett" og forfordeling som dette glir i gjennom så er det skremmende at de er satt til å forvalte våre skattepenger. At noen bruker alle sine skattepenger på å lage ordninger som kun er til fordel for egne ressursterke medlemmer på fritiden, er det korrupt? Link to post
Salt Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Og formålet kan leses her. http://www.oslofjorden.org/portal/pls/portal/docs/1/862001.PDF Svaibøyene Svaibøyene er et nytt og populært tilbud til båtfolket. Disse ligger ofte rett utenfor friområdene. Bøyene gir også mulighet for å ankre opp nye steder. Slik kan man spre trafikken og skåne sjøbunn og miljøet for øvrig. Det har vist seg vanskelig å finansiere utlegging og drift av bøyene kun gjennom offentlig støtte. Svaibøyene skal i hovedsak finansieres gjennom vimpelabonnent-ordningen og organiseres gjennom et samarbeid med båtfolkets organisasjoner og sponsorer. jaja, senere tilpasset tillegg. (og "populært" tilbud?) Her er hovedmålet: 3. Hovedmål- Fremme friluftslivsinteressene ved Oslofjorden gjennom sikring av arealer, ivaretakelse av allemannsretten og vern av strandsone, naturmiljø og kulturminner. - Gjøre Oslofjorden tilgjengelig for friluftsliv gjennom tilrettelegging, drift, forvaltning, vedlikehold og skjøtsel av friområder. - Stimulering til friluftsliv gjennom ulike typer service, aktiviteter, arrangement og informasjon. For ikke å snakke om visjonen: 1. Visjon:OF skal bedre forholdene for et bærekraftig friluftsliv i Oslofjorden for alle gjennom aktiviteter, tilrettelegging og påvirkning. Gjennom OFs innsats blir folk friskere, lykkeligere og føler en større tilhørighet. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
CB. Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Her lukter det penger for egen vinning Håper flere ser hva Salt har sett. Redigert 23.Januar.2013 av Contraband (see edit history) Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Roger jo Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Her er hovedmålet: 3. Hovedmål - Fremme friluftslivsinteressene ved Oslofjorden gjennom sikring av arealer, ivaretakelse av allemannsretten og vern av strandsone, naturmiljø og kulturminner. - Gjøre Oslofjorden tilgjengelig for friluftsliv gjennom tilrettelegging, drift, forvaltning, vedlikehold og skjøtsel av friområder. - Stimulering til friluftsliv gjennom ulike typer service, aktiviteter, arrangement og informasjon. For ikke å snakke om visjonen: 1. Visjon: OF skal bedre forholdene for et bærekraftig friluftsliv i Oslofjorden for alle gjennom aktiviteter, tilrettelegging og påvirkning. Gjennom OFs innsats blir folk friskere, lykkeligere og føler en større tilhørighet. Da må jo Bøyene være en innertier. Redigert 23.Januar.2013 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Salt Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Da må jo Bøyene være en innertier. neida. Heller en skivebom. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Fanafjord Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Da regner jeg med at man mener det samme om DNTs hytter Det er vel ikke helt sammenlikbart, på grunn av to ting: - DNT sine hytter fortrenger ikke andre på en utlilbørlig måte. Det går helt fint å slå opp telt rett i nærheten. Bøyene derimot er lagt ut på de beste ankringsplasser. - Det ligger i hyttens natur at det kan brukes av mange samtidig. Det kan ikke bøyene i samme grad. Derfor er det vel riktig å si at bøyene privatiserer mer enn DNT sine hytter gjør det. I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
finnmarken Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 I skjæregården er det mangel på plass, spesielt i Oslofjorden. Sånn er det altså ikke på fjellet der DNT har sine hytter. Link to post
RSL Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 . Bøyene derimot er lagt ut på de beste ankringsplasser. Er de virkelig det? Det er meget mulig noen ligger steder det er vanlig å dregge opp med eget utstyr, men det er ikke intensjonen. Det står skrevet på DENNE siden (som jeg har linket til tidligere): Allemannsretten gjelder rett til ferdsel, opphold og høsting i utmark. Friluftsloven åpner mulighet for egenandel av brukerne der det er tilrettelagt. Vanligst er det å ta betalt for parkering ved utfartsområder. Kystleden og DNTs hytter, fiskekort i elver er andre eksempler på dette. OF-bøyene er tilgjengelig for alle, både for å ligge i dem (med da en risiko for å måtte flytte seg) og å kjøpe vimpel. I tillegg er ikke bøyene til hinder for å bruke eget ankringsutstyr. Skulle det være bøyer som gjør det, kommer OF til å flytte disse. Nå er jeg best kjent med de bøyene innerst i fjorden, så jeg skal ikke uttale meg om andre langs kysten, men de som ligger på Langøyene ligger der mange tradisjonelt har dregget opp selv og like tradisjonelt har måttet ringe redningsselskapet for å få dreggen opp igjen pga bilg og skipsvrak + annet søppel fra denne tidligere søppelfyllingen. Den ved Gressholmen ligger et sted med dårlig feste (Svaberg på bunn, Den utenfor Dragsund ligger så dypt at ikke mange kan påstå at de kan dregge trygt der med eget utstyr. Jeg vil på det sterkeste anbefale trådens lesere å varsle OF om bøyer som er plassert på steder hvor de begrenser annen sikker oppankring. Jeg har selv vært i kontakt med dem pr mail ved et par anledinger og fått hyggelige svar tilbake. Dog ikke helt de svarene jeg håpet på å få, men høflige har de vært. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ask Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Med mindre en er grunneier Dette er feil. Grunneigar har knapt rettar att. Ask Link to post
finnmarken Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Flott sted, hvor er dette CB? Link to post
Regina III Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Grunneier får jo lov til å besøke eiendommen sin, på linje med alle andre! Han må ikke gjøre noe som kan virke sjikanøst på andre som er der, men kanskje han kan sette opp telt i flere dager enn det andre har lov til? Link to post
CB. Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Flott sted, hvor er dette CB? Har lurt på det samme selv, fant det i en artikkel i agderposten tror jeg men det var ingen henvisning til sted. Fint om noen kan opplyse om hvor. Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Er ikke tre av båtene like, og den ytterste har kanskje en vimpel? :-)) Og det ligger en sjark til lands der. Sikkert noen som kjenner seg igjen. -------------------- OF skal ha honnør for jobben de gjør med å sikre tilgang til steder som dette, for det er en viktig del av arbeidet deres. Men kanskje de har gått seg vrange i sin "omgang" med irriterte grunneiere når de fikk ideen om vimpelbøyer? Link to post
Free Lillehammer Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Greier rett og slett ikke se hva OF har å tape på å legge om bøyepolitikken sin. Er bare å åpne for alle og at man betaler med SMS når man legger seg i bøya. Kommer det klager på konkrete bøyer at de er til fortrengsel, kan OF flytte dem. Link to post
RSL Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 SMS-betaling må gjerne komme som et tillegg for min del, men vil gjerne beholde muligheten til å betale inn den ene gangen i året. Klager når bøyer er til fortrengelse, skriver de at de vil gjøre og jeg velger å tro dem på det til jeg ser noe annet i praksis. RSL NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 SMS- betaling hurra! Det hadde vært såre enkelt og en veldig god løsning, selv om OF jo uttaler at de ikke tror det ressursterke båtfolket vil betale for seg. Ang. "non- profit" så er jo OF en organisasjon med 14 ansatte som tar ut 6 millioner i lønn (2011) og jeg vil jo tro at de har interesse i å ha oppgaver nok til å begrunne sine stillinger. OF har vokst fort og mye, kanskje de bør sette på bremsene og tenke seg om før de tar på seg enda flere oppgaver? Ser ut fra det grove regnskapet de fremviser at de henter inn 1 million fra salg av bøyevimpler, men hva utlegging og drifting av bøyeopplegget koster er ikke mulig å se. Ut fra regnskapet har offentlige midler blitt redusert mens salg (vimpler) og sponsing har økt. Mao vil OF bli stadig mer avhegige av private middler om de fortsetter å vokse. Det syns jeg er en dårlig utvikling med tanke på hvilken politikk og lovverk de har tatt på seg å forvalte. De kan fort komme i interessekonflikt mellom inntekt og oppgave. Å forvalte offentlige lover og regler vha private inntekter og sponsorer høres ikke ut som en farbar vei å gå, før eller siden kommer de i konflikt. Link to post
finnmarken Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Har lurt på det samme selv, fant det i en artikkel i agderposten tror jeg men det var ingen henvisning til sted. Fint om noen kan opplyse om hvor. Da er det vel antakelig i Arendal eller Grimstad. Synes det virker kjent, men jeg klarer ikke slå fast hvor det er. Link to post
GeirFrode Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Har lurt på det samme selv, fant det i en artikkel i agderposten tror jeg men det var ingen henvisning til sted. Fint om noen kan opplyse om hvor. Jeg synes det ser ut som om det er utenfor Grimstad. Husker ikke eksakt stedet, men det er i området Indre Maløya- Hampholmene. Har bilde av nesten samme utsikten her. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn