Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

OF bøyene er lagt ut lovlig gjennom kommunale vedtak ihht gjeldene lover og forskrifter der allemannsretten er vurdert i saksbehandlingen. DNT hytter, friområder, statshavner, nasjonalparker etc. er regulert i samme system også. Alle OF bøyer som legges ut er saksbehandlet i gjeldende kommune med de klagemuligheter som byggesaker gir. OF har en helt åpen prosess på hvor de ønsker å legge ut bøyer før de søker. Har man innsigelser kan man sende disse til aktuell kommune når søknaden er under behandling. Det som omtales som 'juridisk gråsone' gjelder bøyer som ikke behandles av gjeldende kommune før tillatelse blir gitt.

 

Når tillatelse er gitt er det vel god "folkeskikk" å forholde seg til det vedtaket som er lovlig fattet uansett om man er enig eller ikke? Det er greit å ha et politisk mål om å endre de lovene/systemene man er uenige i, men fakta er at rettstilstanden rundt OF bøyene er helt grei og hva noen måtte mene om endring av dette hører hjemme i politiske fora og endrer ikke på hva 'lovlydige' har å forholde seg til. Alternativt kan man melde seg inn i OF og fremme forslag om å fjerne bøyene.

 

De som er interessert i et case studie i lovligheten kan jo lese denne artikkelen: http://www.sb.no/nyheter/her-kan-vi-fortoye-kystverket-avslar-ulrichsens-klage-1.7530941

 

Dersom det skal gi noen mening å ha en opplyst debatt må vi kunne forholde oss til det samme faktagrunnlaget. Inntil noen protesterer ved å legge seg i en bøye uten vimpel, blir anmeldt for det og enten dømt eller frikjent i rettsapparatet, er den sterkeste juridiske henvisning vi har artikkelen i Båtmagasinet som jeg har forsøkt å minne om flere ganger. Jurist med doktorgrad på allemannsretten, Marianne Reusch, er den som beskriver brukerbetaling som i en juridisk gråsone. La oss ikke late som noe annet.

 

Kommunenens fullmakt til å godkjenne selve utleggingen er det ingen som bestrider, så den debatten blir en avsporing.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Dette var bare enda mer synsing,

 

Sakset fra OF sine sider

...

 

Det jeg gjør er å sitere en innehaver av doktorgraden innen allemannsretten, det du gjør er å sitere forsvarsskriftet til den forening som selv driver de påståtte ulovlighetene. Jeg tror folk flest er i stand til å vurdere hvem som synser.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Dette er tydeligvis en debatt som engasjerer.

- Og tydeligvis fortsatt høyst aktuell!

I helgen la vi oss til tre båter på svai i Sandspollen med egne ankere. Der lå det en av disse røde NHK-bøyene i veien så jeg festet en tamp i denne for å "okkupere" den. Dette er et friluftsomeråde i utmark og jeg finner meg ikke i at det skal privatiseres til hinder for andre. Som sagt, lå denne bøya lå i veien får vår svai-radius.

Skal det legges ut bøyer på steder som dette mener jeg ingen har lovlig forrang på disse. Hvis diverse foreninger mener de har det, så burde de fjernes!

Min forening har forsåvidt også lagt ut bøyer, men ingen medlemmer kan jage bort ikke-medlemmer..

 

Men så til saken, i løpet av kvelden så kom det tre eller fire båter hvor flaggene så ut som de hørte hjemme på kongeskipet. Disse åpnet alle med og prøve å jage oss bort. Ikke f.eks. spørre om å få ligge inntil oss. Dette endte med heftige diskusjoner. Jeg svarte med å si at jeg ikke gadd å diskutere det, men vi kom selvfølgelig ikke til å flytte oss. Tilbød en av dem (den minst ufine av dem) å legge seg inntil oss på anker. Men det tror jeg ikke stolthetens hans tillot etter åpnings-replikkene som ble ført.

 

Og så til spørsmålet: Jeg må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden, men en del. Har det kommet noen rettsavgjørelser på dette eller noen offentlige uttalelser? Det kan da umulig være lovlig å legge ut bøyer på disse uthavnene også kreve eierskap/forrang til dem? I all fall ikke kreve å få legge seg til disse bøyene når de helt klart kommer i konflikt med båter som har ankret og ligger på svai.

 

Hilsen en som har seilt halve jorda runda og aldri opplevd noe lignende. - Og som egentlig ikke liker å krangle med andre sjøfarende:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Personlig synes jeg det er helt feil og veldig 'unorsk' å legge opp til et system hvor en gruppe kan jage en annen på offentlig plass. Jeg tør påstå med sikkerhet at det hadde vært totalt utenkelig å ha noe tilsvarende med rasteplasser langs veien, uansett hvordan de ble finansiert og veiavgift osv. Tenk deg ramaskriket det hadde vært hvis det var slik..

Link to post
Share on other sites

Glad vi ikke har dette fenomenet her nede på Sørlandet. Har i alle fall ikke sett det. :-) (Lykkelig uvitende?) 

 

Hva er egentlig intensjonen med bøyene? Er det å skaffe et "lim" til en forening som det betales medlemsavgift til, eller å prøve å gjøre områdene mer attraktive?

 

For meg høres det umiddelbart ut som privatisering av allemannsretten. 

 

Kanskje disse foreningene skulle tilbudt kurs i å ligge på svai, og avbetaling på et egnet Rocna-anker til medlemmet? ;-)

 

Slagord: "Behold friheten på sjøen!"

 

undertittel: 

"Vi gjør deg i stand til å ta vare på din frihet. Med oss kan du ligge på hvilken som helst ledig plass, og ikke bare på begrensede bøyeplasser!"

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

44 minutes ago, Grand Banks jr said:

Glad vi ikke har dette fenomenet her nede på Sørlandet. Har i alle fall ikke sett det. :-) (Lykkelig uvitende?) 

 

 

 

Hvem "eier" bøya i (Østre) Hestholmbukta i Lillesand, rett innenfor fyret?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 1 time siden:

Personlig synes jeg det er helt feil og veldig 'unorsk' å legge opp til et system hvor en gruppe kan jage en annen på offentlig plass. Jeg tør påstå med sikkerhet at det hadde vært totalt utenkelig å ha noe tilsvarende med rasteplasser langs veien, uansett hvordan de ble finansiert og veiavgift osv. Tenk deg ramaskriket det hadde vært hvis det var slik..

 

Derfor tror jeg det er viktig at dere "vanlige" ignorer eierskapet til disse latterlige bøyene, og bevist bruker dem, og nekter å flytte dere ved slike episoder som W Bora kom opp i. Bare på den måten kan en få slutt på det uvesenet...

Viser en respekt for slik okkupering av frie felles areal, vil det bare eskalere...

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 26 minutes ago:

 

Hvem "eier" bøya i (Østre) Hestholmbukta i Lillesand, rett innenfor fyret?

Har ingen anelse. Har ikke sett den en gang. :-)

 

(Lykkelig uvitende.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 27 minutes ago:

 

Derfor tror jeg det er viktig at dere "vanlige" ignorer eierskapet til disse latterlige bøyene, og bevist bruker dem, og nekter å flytte dere ved slike episoder som W Bora kom opp i. Bare på den måten kan en få slutt på det uvesenet...

Viser en respekt for slik okkupering av frie felles areal, vil det bare eskalere...

 

 

Er absolutt enig men vet at jeg aldri kommer til å gjøre det. Er av typen "feelgood" på sjøen og vil aldri legge opp til noe som vil kunne ende i ubehag på en sånn måte. 

 

Så for meg så er snikprivatiseringen av gode uthavner med bøyer 100% vellykket. Er det organisasjonsbøyer eller private bøyer som ligger i veien så går jeg et annet sted. Da er den plassen ødelagt for oss så lenge de bøyene ligger der. 

 

Og siden organisasjoner med vitende og vilje legger bøyer slik så må jo meningen være å jage unna fritidsbåter som ligger for eget anker til fordel for egne medlemmer. Hva annet kan hensikten være?

 

Om hensikten var "å legge til rette for fritidsbåter" ville bøyene vært tilgjengelig for alle og de ville selvsagt ikke blitt lagt på gode ankringsplasser, men motsatt, der det var vanskelig å ankre feks fordi det ikke er plass eller holdebunn. 

---

"Bøyekrigen" er kanskje drøyt å kalle det for. Men ja, dette er rett og slett en sakte privatisering av de beste plassene vi har på sjøen. Og det virker som bøyeorganisasjonene kommer til å vinne dette. Trist for båtfolket. 

 

All ære til de som går ut, legger seg i bøyene og går rett i krigen for denne saken! Men dere burde egentlig ikke gå alene "ut i krigen". 

 

Om jeg var i en gjeng med "vennebåter" i indre Oslofjord så hadde jeg gjerne vært med og markert mot denne privatiseringen. 

---

Båtfolket burde organisere seg mot dette. Lage markeringer/aksjoner med "ulovlig" bruk av bøyer, kontakte media, få en fornuftig talsmann/kvinne og få fokus på saken. 

 

Om ikke er nok dette fort en tapt krig. 

Link to post
Share on other sites

Blir vel litt som turistforeningen og hyttene dette. De har fått lov av kommunen å sette opp hytte. 

 

Forskjellen er vel at Of nekter folk som ikke er medlemmer å benytte seg av den? Da burde det jo heller være som turisthytter at man har lik rett til å benytte hytta, men må betale om man ikke er medlem.... 

 

Det er tross alt offentlig rom. Men at det skal være gratis ser eg ikke som en selvfølge.... 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan lese på nettet, finnes det ikke noen klare lover om bruk av bøyer utenfor marbakken, ut over at kommune og Kystverket har en del å si angående plassering (av sikkerhetsmessige årsaker).

Det hadde vært svært interessant å fått en rettssak rundt problemstillingen, for å få avklart dette. Det må være like mye opp til bøyeeier å bevise at de har forrang til utlegging/bruk av bøyene, som at "vanlige" folk -ikke- har det.

 

Slik privatisering av gode ankringsplasser er jeg sterkt imot. Det er enkelte steder i Karibia som er totalt ødelagt av grådige bøyehaier som skal ha 300 kr per døgn, og fyller hele bukta med masse bøyer for å hindre ankring.

 

Bøyer bør i hovedsak bare legges ut der ankring er vanskelig, eller bunnen er sårbar. Og da må de være tilgjengelig for alle. Problemstillingen bør derfor avklares før den utarter seg, og også andre organisasjoner begynner å konkurrere om å fylle uthavner med medlemsbøyer.

 

Allemannsretten står heldigvis sterkt i Norge - og det bør den gjøre også til sjøs!

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Også i Middelhavet har denne privatiseringen kommet langt mange steder. 

 

Dette burde vært stoppet før det fikk begynt. 

---

Ang. betaling. Organisasjonene kan selvsagt når som helst legge opp til bruk for alle og betaling pr. gang brukt vha en app (vipps), smsbetaling eller hva som helst. 

 

Men nei, de ønsker å ha dette eksklusivt for medlemmer. 

 

De ekskluderer båtfolk flest med vitende og vilje. 

---

Dette er ikke et gode for båtfolk, tvert i mot. Det er begynnelsen på noe som vil bli en pest og plage. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Hvem "eier" bøya i (Østre) Hestholmbukta i Lillesand, rett innenfor fyret?

Jeg lurer på om ikke det var en eller annen seilforening som la ut denne, men jeg vet egentlig ikke. Det jeg kan si er at jeg har ligget i Hestholmbukta mange ganger, og selv om det er mange båter der så har jeg aldri sett noen "krig" om denne bøya. Og slik jeg har forstått det, så kan hvem som helst benytte denne. 

 

Ja, det synes å være en tvilsom jus omkring disse bøyene, og spesielt dette at folk med vimpel skal kunne jage bort de som ikke har vinkel. Dette er jo ikke annet enn å be om bråk.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

Blir vel litt som turistforeningen og hyttene dette. De har fått lov av kommunen å sette opp hytte. 

 

Forskjellen er vel at Of nekter folk som ikke er medlemmer å benytte seg av den? Da burde det jo heller være som turisthytter at man har lik rett til å benytte hytta, men må betale om man ikke er medlem.... 

 

Det er tross alt offentlig rom. Men at det skal være gratis ser eg ikke som en selvfølge.... 

 

 

Hytte og bøye det samme ??? tenkeboksen er ikke det verste stedet og ta seg en tur..

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

 

Bøyer bør i hovedsak bare legges ut der ankring er vanskelig, eller bunnen er sårbar. Og da må de være tilgjengelig for alle. Problemstillingen bør derfor avklares før den utarter seg, og også andre organisasjoner begynner å konkurrere om å fylle uthavner med medlemsbøyer.

 

Allemannsretten står heldigvis sterkt i Norge - og det bør den gjøre også til sjøs!

 

Bedre kan det neppe sies...

 

Det fins en og annen bøye her vest også, noen er blå, og noen er røde, men de er for hvem som helst.. og slik bør det være..

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, finnmarken said:

Jeg lurer på om ikke det var en eller annen seilforening som la ut denne, men jeg vet egentlig ikke. Det jeg kan si er at jeg har ligget i Hestholmbukta mange ganger, og selv om det er mange båter der så har jeg aldri sett noen "krig" om denne bøya. Og slik jeg har forstått det, så kan hvem som helst benytte denne. 

 

Ja, det synes å være en tvilsom jus omkring disse bøyene, og spesielt dette at folk med vimpel skal kunne jage bort de som ikke har vinkel. Dette er jo ikke annet enn å be om bråk.

 

Jeg mener å huske at det var Seilforeningen i byen, Lillesand Seilforening, som la ut og hadde denne bøya, men at de ikke lenger ville ha noe med den å gjøre nettopp på grunn av de konflikter som oppstod. Mulig det betyr at den nå er eierløs, kan brukes av hvem som helst, men uten tilsyn så er det kanskje en liten sjanse å ta?

 

Hvis noen sitter med andre opplysninger/informasjon så fint om du/dere siere ifra her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Desse bøyene må da ha fått en form for godkjenning fra kommunen for å ligge slik de gjør? Hva med å rette spørsmål dit og spørre om hvilken begrunnelse som ligger bak løyvet? Og hvordan de forholder seg til andre som eventuelt ønsker å gjøre det samme? Hvilke kriterier gjelder?

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, S/Y Emma said:

 Hvilke kriterier gjelder?

 

Utenfor eiendomsgrensen kommer det an på havnedistriktets havnereglement; dersom det ikke finnes noe slikt reglement eller reglementet ikke sier noe om moringer, så er det i utgangspunktet noe hvem som helst kan gjøre uten nærmere søknad. Det er dog en forutsetning at bøya ikke kommer i konflikt med allminnelig ferdsel eller kommunale reguleringsplaner.

 

Denne "påstand" er basert på svar fra kommunen på en konkret søknad om å legge ut bøye i en sørlandskommune for noen år siden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
S/Y Emma skrev 7 minutes ago:

Og hvordan de forholder seg til andre som eventuelt ønsker å gjøre det samme? Hvilke kriterier gjelder?

 

Sitter i et veistyre, registrert både i brreg og frivillighetsregisteret. Vi er, til sammen, noen båtmennesker I veilaget. 

 

Er jo sørgelig lite tilbud for folk i kommuner uten kyst. Men om vi søker så kan vi vel legge noen bøyer på de beste plassene i Oslofjorden på lik linje som andre? 

 

Eller er det bare å dumpe bøyer som man vil? 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

 

Hytte og bøye det samme ??? tenkeboksen er ikke det verste stedet og ta seg en tur..

Les gjerne det eg skriver og forklar gjerne hvorfor du insinuerer at eg er en idiot på bakgrunn av det eg skriver..... 

 

Sier overhodet ikke at det er det samme, men at foreningene får en fordel ute i det offentlige og de velger å oppføre seg på to forskjellige måter. Den ene lar alle benytte seg av et tilbud, den andre ekskluderer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...