Jump to content

Marna Mb10A, vridbar propell vil ikke reversere

PuttPuttPutt

Recommended Posts

God sommer alle sammen, nytt båt-år og nye problemer...

Har en Skilsø tresnekke med Marna's Mb10A motor ombord med vridbar propell. På fjorårets siste tur hadde jeg en stygg smell i kaia da reversen plutselig ikke lenger ville lystre. Sjekket det hele på land under opplag og så at propellen vrir seg proporsjonalt med retnings spaken, konstaterte med at det bare måtte være noe rusk som hadde sperret for propellen.

Men jaggu har problemet vedvart i år, båten vil ikke lystre i revers. Drar jeg spaken helt bak tilsvarer det nøytral stilling. Forover går helt fint. Skal også sies at akslingen roterer noe i fristilling, men det har jeg blitt fortalt at er normalt..

Har strammet inn frikoblingen. Har også vurdert å stille på klypehuset/stillskruen for propellvinkel, men i og med at det ikke har vært noe problem tidligere år, så regner jeg med at det ikke er der feilen ligger.

Noen som har noen tips til en amatør/landkrabbe? :confused:

Problemet ordnet seg, var en liten umbraco skrue helt fremme på akslingen som måtte strammes og justeres i forhold til trekk røret..

Så var det bare det andre store problemet at motoren dauer uten choke på nå da. Ahh, båtlivets gleder. Burdte vel finne noe om det i arkivet her, men hvis noen har tips så fyr løs!

• 4 uker senere...

Hei. Er det Solux eller Dellorto forgasser? Min Marna som er fra 70 har Solux, og denna hadde samme problemet. Viste seg at det bare var at den sugde inn luft i splitten mellom topp og bunn av forgasser. Var bare å lage ny pakkning, å nå går den igjen som en klokke:) Mens du har forgasseren oppe, kan du i sammeslengen rengjøre kammeret og dysen.

Ingeniører designer....og mekanikere forbedrer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...