Plattform Startet 17.Juni.2012 Del på Facebook Startet 17.Juni.2012 Har Sleipner Hydraulisk styring med 2 posisjoner hvor innvendig er den høyeste plasserte med påfyllingsstuss og drensåpning. Bakre/nedre har lukket påfyllingstopp. Problemet er at det lekker olje fra drensåpning mer eller mindre kontinuerlig. Systemet er luftet og kontrollert for lekkasjer gjentatte ganger og funnet tett. Anlegget var nytt i 2008 og båten har gått 350timer(NB 820 Combi) Ser av Sleipners skisse/instalasjonsveiledning at nivåreguleringsslangen mellom pumpene skal monteres hhv. på nedre/fremre drensport og øvre/bakre drensport. Kontrollerte i dag og fant ut at slangen var koblet på nedre drensport på begge pumper fra fabrikk. Kan dette være en plausibel forklaring på problemet? Planlegger å skjøte inn ca.20cm med hydraulikkslange på bakre pumpe og føre denne inn på øvre drensport. Takker for andre gode ideer/innspill? Vh B Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Så lenge luftingen er åpen så skal det ikke lekke der uansett.... hvilken type nipler er det? Vært borti at det har blitt glemt pakninger, gjengetape og forskjellige slags tetninger under montering av slike ting før. Nivåreguleringer bør forøvrig kobles som skissen viser med at den blir koblet til øvre port på den laveste pumpa, for å få ut evt. luftbobler som kan "snike" seg inn i systemet, og på den nedre porten på den høyeste pumpa for å sikre nivået til den laveste Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Sitrin Svart 17.Juni.2012 Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Ved bruk av feil olje så kan man få problemer med pakningene. Kan det være årsaken? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Plattform Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Takker for svar: Niplene er standard fra Sleipner med mulighet for lufting på styresylinderen.. Det er benyttet Ultraflex 15 Hydraulisk olje. Har snakket med Sleipner i dag og nivåreguleringsslangen må kobles til øvre drensport på nederste pumpe. Har vært hos TESS og fått lagd en slange for å skjøte inn. Vil koble "riktig" etterhvert og vil meddele resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Plattform Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Da er ca.25cm hydraulikkslange felt inn og koblet til øvre/bakre drensåpning. Tømte samtidig hele systemet og fylte på ny olje. Etter lufting er oljenivået stabilt uten lekkasjer ut gjennom drenshull. Var kanskje ikke så dumt å skifte oljen heller? Var ny i 2008. (se bilde) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.