Jump to content

Hvordan bruke måletråd ved montering nye lagerskåler?

Anjuma

Recommended Posts

Jeg skal bytte lagerskåler på en Perkins 4.108 og skal i den anledning først måle med måletråd.

Dette er noe jeg ikke har gjort før og vil gjerne gjøre det rett med en gang :)

Spørsmålet gjelder hvordan man bruker måletråd:

Skal jeg legge måletråd under begge lagerskåler eller bare topplageret?

Når jeg kun la den under topplageret så ble den nemlig ikke sammenklemt i det hele tatt. Så da ble jeg med ett noe usikker.

Jeg hadde forresten heller ikke noe olje på bunnlageret!

De nye lagerskålene er av samme tykkelse som de originale i følge micrometeret...

Og jeg er klar over at måletråden skal ligge på tvers.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Måletråd, eller plasigauge som det hette før, skal legges imellom den ene lagerskålen og veiv, så skal du trekke dette til med riktig moment, da skal tråden ha ekspandert og måles med vedlagt tabell.

Dette var det vi gjorde når vi gikk motormekaniker l-ll.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Ja, jeg vet ikke hva som helt skjedde ved første forsøk. Men jeg klippet av en ny bit måletråd og gjentok operasjonen... og nå ble den skviset.

Det er dog en mulighet for at jeg dro til den ene bolten litt for tidlig ved første forsøk i forhold til den andre... og at den dermed klemte skjevt.

Og som jeg forstår av svarene fra Sun 33 og Bjørn Løvjomas så er jeg nå på rett vei og må bare kontrollere at den er inennfor anbefalt område ift oljefilm :)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...