Nils1 Startet 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2012 (redigert) Etter å ha fått ren bunnen på mitt lille korallrev - og grundig vask av hele båten - er turen kommet til oppfrisking av matt/slitt gelcoat. Sist jeg gjorde denne jobben brukte jeg Meguiar One Pound ett eller annet - m en tenkte jeg nå skulle prøve det sagnomsuste og vel omtalte Autosol. Prøvde meg litt frem i dag - med Autosol - dusjeflaske med vann - maskin av vinkelslipersypen med trinnløs hastighet - og skumplast pad ( gul fra Biltema ). Påførte pasta på skroget - dusjet med vann og gikk på med maskin - og mer vann - vil tro jeg jobbet ca 2 til 3 minutte med hvert område. men den forventede effekten uteble.. Riktignok ble gelcoaten litt blankere -( på den blå brede stripen -- Askeladden ) men fortsatt var den ganske grå - og lagt fra den dype blå glansen den skal ha. Gjør jeg noe feil ? Burde jeg heller prøve med ullpadden ? Skal jeg jobbe lenger med hvert område ? Har lest massevis av tråder her inne ang Autosol - og stort sett ser det ut som folk er fornøyd .... Redigert 17.Juni.2012 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 (redigert) For at noe skal oppfattes av øyet som blankt må overflaten være jevn. Autosol er en slags grov rubbing, og hvor mye du må rubbe for å få en jevn overflate kommer an på utgangspunktet. Har selv brukt Autosol flere ganger med godt resultat, men på håpløse prosjekter kan det være greit å begynne med vannsliping, eventuelt med Abralon e.l. før man rubber, og selvfølgelig avslutte med noe som beskytter (les polish e.l). Redigert 17.Juni.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 La være å kline på vann,så kansje det blir bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 adeneo Tenkte å polere med meguiar Wax til slutt -- Får kanskje trykke litt hardere på --- Matros Trodde jeg måtte bruke vann for ikke få varmgang i gelcoaten ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Vann må til ja! Hvis du ikke bruker vann så brenner du gelcoaten veldig lett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Jeg har alltid blandet ut Autosol med vann, til det er en tynn suppe. Kostet på og så brukt saktegående maskin. (300-600 omdr.) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Nils1 Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Jeg har alltid blandet ut Autosol med vann, .) Det hørtes ut som en god ide -- vasker du med vann etterpå eller bare tørker av ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Siden du tidligere har brukt OneCompound(OC) er du nok litt bortskjemt. Har brukt både Autosol og OC på båter selv. Autosol er fin til å ta litt skikkelig, men min erfaring er at det blir blankere med OC. Så på den gamle snekka kjørte jeg først Autosol, deretter OC og til slutt McGuire voks(den det lukter så godt av). Da ble det fint... :) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Alfonzo Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Autosol er vel ikke akkurat laget for å brukes på gelcoat,å slettes ikke med en poleringsmaskin med for mye omdreininger.Bruk heller en rubbing som er beregnet for dette,så blir nok resultatet noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Det hørtes ut som en god ide -- vasker du med vann etterpå eller bare tørker av ? Ta små områder av gangen, og ikke la det tørke. Spyler over etterpå. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Fusebox Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Min erfaring med Autosol er at det blir rent og pent, men ikke veldig blankt. Til det trenger du nok en voks/polish i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Nå står det vel på Autosolboksen at den er godt egnet til gelcoat hvis jeg ikke husker veldig feil! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Faxen Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Nå står det vel på Autosolboksen at den er godt egnet til gelcoat hvis jeg ikke husker veldig feil! Hukommelsen er fremdeles utmerket. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Alfonzo Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Joda det står så,men er den egnet til det?Nei! Ettersom den brenner seg inn i gelcoatn,så sier vel det sitt til at den ikke er så veldi egnelig til dette?Det står skrevet mye rart på produkter av alle slag,men er nok ikke bestandig dette er reelt desverre.Det beste er vel at folk prøver ut ting selv,så ser man jo fort om produktet fungerer til sitt bruk.:) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Det hørtes ut som en god ide -- vasker du med vann etterpå eller bare tørker av ? Har brukt Autosol i mange år og bruker godt med vann, eksentersliper med gummipadding/svamp og vasker over hele båten etterpå med masse vann og svamp. Blir alltid rent og pent, men for beskyttelse etterpå så er det helt nødvendig med voks, gjerne i to omganger og med god innvarming av voksen. Voksen fra Biltema har fungert like godt for meg som allverdens mye dyrere vokstyper. Autosol fungerer utmerket på gelcoat, og jeg har ingen bekymringer med å bruke det på samme båt år etter år, men bruker hverken mere Autosol eller mere kraft enn hva som er nødvendig for å få et godt resultat. Bruker den også på alt av blankt metall med samme gode erfaring/resultat. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Christensen Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Alle produkter brenner seg inn hvis du er for hardhendt og ikke vanner den litt! Som Mouche sier, etpar runder med voks må til etterpå!! Har brukt autosol 1 gang, da for hånd, det tok på kreftene, men ble fint som snus!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Nils1 Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Takk for alle innspill og gode råd. Har nå prøvd litt forskjellige metoder - og kommet til at det tyngste og mest arbeidskrvende gir best resultat : Påføre Autosol med en liten skumplastpad ( 10 cm) for hånd - masser i sirkelbevegelser til detblir så tørt at det nesten ikke er mulig å gni mer. Tørker av restene med pussegarn. Deretter påført meguiar Wax ( den med god lukt ) For hånd - og etterpolert med pussegarn. Slitsomt - men med meget tilfredsstillende resultat. Prøvde med maskin og vann og Autosol - men syns ikke jeg helt hadde kontroll på hva som skjedde - fikk mere skjolder på overflaten enn ved manuell påføring. Har og prøvd samme fremgangsmåte men med Meguiar one Compound - i stedet for Autosol. Hva som er best er ikke lett å si - men Autosol er tyngre å jobbe med. Men uansett - det krevde mer bearbeiding under påføring for Autosol enn forventet. Men det er ikke tvil om at både Autosol og meguiar OC gir det forventede resultat når man holder på Lenge nok :-) Så nå et det bare resten igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Nå står det vel på Autosolboksen at den er godt egnet til gelcoat hvis jeg ikke husker veldig feil! Ja, men vanlig Autosol egner seg først og fremst på vanskelige flekker (f.eks. rustflekker) på avgrensede områder eller til rengjøring av chrome. For rengjøring av hele skroget ville jeg heller valgt andre produkter. Det finnes en rekke båtrensprodukter av "poleringstypen" som fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Autosol fungerer utmerket på gelcoat, og jeg har ingen bekymringer med å bruke det på samme båt år etter år, men bruker hverken mere Autosol eller mere kraft enn hva som er nødvendig for å få et godt resultat. Bruker den også på alt av blankt metall med samme gode erfaring/resultat. Bruker Autosol mye selv, men kun på avgrensede områder. Hvordan fungerer Autosol på hele skroget sammenlignet med vanlig båtrens-/cleaner produkter? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Etter mye god omtale av One Step Compound og Pure Wax her på båtplassen og jeg fikk tak i det, har boksen med Autosol stått i fred etterpå. Jeg bruker Meguiar OSC og PW på tredje året og må si jeg blir like imponert hvær gang jeg boner båten, resultatet er helt topp. Har liksom ikke hatt bruk for Autosolen på samme måte som før. Jeg får det ikke helt til med å bruke maskin så det blir gjort på gamlemåten, men ble tipset en gang å bruke gamle t.skjorter i bomull til polering istedenfor slik poleringsduk, og jeg synes resultatet blir bedre med gamle bomullsfiller. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Gamle t skjorter var et tips å prøve :-) Cruiseliner : som skrevet lenger opp i tråden driver jeg å prøver meg frem med Autosol - og finner nok at feks rustflekker og gjenstridige områder bruker jeg Autosol på - men det er tyngre å jobbe ned enn feks Meguiar sitt produkt. Har noen steder brukt først Autosol - så Meguiar One Stop og deretter polert meg Meguiar Wax DA ble det helt topp. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 På metall ( chrome ) er Strahldur langt bedre enn Autosol. Etter restaureringer av mc har jeg prøvd mye rart opp gjennom årene, og nevnte produkt er klart best på chrome. Når det gjelder polering av topcoat har jeg ingen erfaring. http://www.vidcom.no/strahldur/hoyglanskrem.html Vil også nevne at lokale malesjapper har dette ofte til en langt billigere priser enn hva nettsiden forlanger. kjøpte en ladning i vinter for kr 35,- pr. tube. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.