Jump to content

Rimelig GPS som kan anbefales?


KOB

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en rimelig GPS som backup til kartplotteren som er fastmontert i båten. I tillegg tenkte jeg å bruke GPS'en til å overføre WP, ruter og "track logs" til/fra Maptech Offshore Navigator. Det er en fordel med en holder til GPS'en og gjerne strømtilkopling ombord, slik at jeg slipper å bruke batterier hele tiden. Videre må jeg ha kabel for tilkopling til PC'en. Jeg trenger ikke kart på GPS'en.

 

En tur på båtmessa gjorde meg heller mer forvirret. Er det noen som kan anbefale en rimelig GPS som kan dekke dette behovet? Gjerne en "pakkeløsning" som inneholder mest mulig av det jeg trenger (jeg skulle jo aldri latt min gamle Garmin 45 blitt med den forrige båten, men det er jo en annen sak).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe en rimelig GPS som backup til kartplotteren som er fastmontert i båten. I tillegg tenkte jeg å bruke GPS'en til å overføre WP, ruter og "track logs" til/fra Maptech Offshore Navigator. Det er en fordel med en holder til GPS'en og gjerne strømtilkopling ombord, slik at jeg slipper å bruke batterier hele tiden. Videre må jeg ha kabel for tilkopling til PC'en. Jeg trenger ikke kart på GPS'en....

Hmmm ... ..   . . . du nevner enkelte anvendelser som jeg ikke har forutsetninger for å si hvilke GPS dekker disse....

 

Selv har jeg nå valgt å kjøpe plotter og back-up GPS av samme fabrikat. Dette for mest mulig å ha samme "menyvalg", at man ikke må sette seg inn i to forskjellige verdener. Da ble GPS'en en Garmin 76 som jeg fikk på tilbud i høst for kr. 2500,- inkl. kabel for PC og 12V. Valgte Garmin 76 fordi den hadde relativt stort og godt skjermbilde (brukes i tilfelle i cockpit i seilbåt). Nå har Garmin 72 kommet, den har ikke fullt så god oppløsning på skjermen. Men spørsmålet er jo i hvilken grad skal dette være en "backup" løsning som stort sett bare brukes når plotteren svikter?

 

Holder? Jeg ble tipset om å bruke "borrelås" som du får på "tape". Den ene delen tapes på baksiden av GPS'en, den andre på båten der den skal sitte. Fungerer perfekt, bare du har en flate tilgjengelig ombord!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin e-trex legend som ekstra gps. Denne er ikke videre egnet i båt i forhold til de andre garmin modellene som 76 som har større skjerm og bedre taster.

 

Med mindre du skal ha en veldig liten gps til turbruk (derfor jeg har denne) ville jeg ikke sett på e-trex serien.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe en rimelig GPS som backup til kartplotteren som er fastmontert i båten. I tillegg tenkte jeg å bruke GPS'en til å overføre WP, ruter og "track logs" til/fra Maptech Offshore Navigator. Det er en fordel med en holder til GPS'en og gjerne strømtilkopling ombord, slik at jeg slipper å bruke batterier hele tiden. Videre må jeg ha kabel for tilkopling til PC'en. Jeg trenger ikke kart på GPS'en.

 

En tur på båtmessa gjorde meg heller mer forvirret. Er det noen som kan anbefale en rimelig GPS som kan dekke dette behovet? Gjerne en "pakkeløsning" som inneholder mest mulig av det jeg trenger (jeg skulle jo aldri latt min gamle Garmin 45 blitt med den forrige båten, men det er jo en annen sak).

Til KOB:

 

Kunne vært nyttig å hørt litt om hvorfor du ble forvirret. Har det kommet så mye nytt på markedet eller?

 

Som flere andre har vært inne på her er det Garmin 76 som ser ut til å være den nye "standard GPS'en" i båt.

 

Malfix selger denne til 2.600,-.  Det følger da med PC kabel, men dersom du skal ha ekstern strømkilde må du kjøpe en annen type kabel enn den som følger med standard.  

 

Garmin 76 bruker samme type kabel som Garmin 45, og du vil kunne overføre data som samme måte som du kunne med din gamle Garmin 45.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg fulgte anbefalingene og endte opp med en Garmin 76. Det ser ut til å være et godt valg, enkel å bruke, og dessuten har jo BM en artikkelserie som er ganske instruktiv.

 

Jeg kjøpte hos Malfix - den siste til 2.600 påsto han. Mye billigere enn noen av messetilbudene. Ble levert med 12V og PC-kabel, men med kun engelsk bruksanvisning - forsåvidt greit nok (menyer på norsk om en vil). Også den maritime databasen manglet (men mange byer rundt omkring i verden lå inne). I tester har jeg lest at den maritime databasen ikke var noe å rope hurra for, så det gjør sikkert ikke noe. Jeg legger inn de viktgste fyrene samt WP og ruter etter behov.

 

Garmin 76 fungerer uproblematisk mot Maptech, og det var veldig enkelt å sette det hele opp. Kople kabel til serieport (greit at det var serieport for jeg er "tom" for USB-porter) og angi riktig GPS i oppsettet i programmet. Det var det hele.

 

Overføring av WP og ruter fungerer helt fint, du kan velge en, flere eller alle, ved overføring - begge veier. Så da så. :sailing:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei KOB

 

Hvorfor manglet den maritime databasen? Trodde det var standard på 76.  Kjøpte selv en i vinter, og forøker å venne meg til den istedenfor min gamle 12XL.  

 

Min har maritim database.  Den maritime databasen er ubruklig så det gjør jo ikke så mye men ...

Link to post
Share on other sites

Hei KOB

 

Hvorfor manglet den maritime databasen? Trodde det var standard på 76.  

Jeg ringte Malfix, som påsto den skulle være der, men at jeg måtte gå via kartet for å finne WP-ene. Hørtes litt rart ut, siden WP's for byene er tilgjengelig via meyen. Skal sjekke når jeg kommer hjem.

 

At norsk bruksanvisning manglet var en forglemmelse - jeg plukker en opp når jeg er der neste gang.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Den maritime databasen var der, Lasse. Helt ubrukelig, spør du meg.

 

Hvis jeg ikke har misforstått totalt så må jeg altså zoome meg inn på et 6cm2 stort "kart" som etter hvert viser de WP jeg selv har lagt inn m/navn samt noen bittesmå merker som ser ut til å være identifisert med fyrkarakteristikker. Hvis jeg så er så heldig og klarer å peke på en av disse og så trykker 'Enter' kommer det opp en liten beskrivelse. Fortsatt vet jeg ikke hvor jeg er...

 

Jeg trodde jeg kunne gå inn via WP-menyen (der får jeg 2 valg - egendefinerte WP og 'Byer'. Velger jeg sistnevne søker den opp de nærmeste byene for meg. Hvis den maritime databasen hadde virket på tilsvarende måte hadde det jo vært brukanes til noe. :confused:

 

Så jeg fortsetter å legge inn de mest sentale fyrene + andre WP jeg trenger, så blir det nok en bra back-up til kartplotteren. I tillegg får jeg 'lekt meg' med BSB-kartene og Maptech på roterommet.

 

PS. Fikk beskjed i dag om at det ble båtplass på oss i Bestumkilen i år også. Plassen står og venter, så da spørs det om ikke Hannah II får vann under kjølen allerede før påske?? Vi får se om tiden strekker til. :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...