Oymo Startet 17.Juni.2012 Del på Facebook Startet 17.Juni.2012 (redigert) Etter mellom 2-5 minutter på tomgang får jeg alarmen som jeg viser på videoen. (Obs, høy lyd!) Motoren er en Evinrude 90Hk V4 VRO fra 1992. Jeg tror hvertfall det er det årstallet. Den kom ferdig på en Skibsplast Seabird '92 modell. Jeg tør ikke la motoren gå i frykt for at det kan være oljetilførselen. Noe jeg utelukker er varmgang siden jeg leste at den gir en sammengengende lang tone. Først trodde jeg det var for lavt nivå i oljetanken og etterfylte så den nå nesten er full. Alarmen kommer like herlig. Jeg har tenkt å feilsøke ved å la kabelen til VRO'n være løst koblet, for deretter å koble den vekk når alarmen kommer. Da ser jeg om den gir seg. Tenkte bare å høre om noen her vet om denne type piping var spesiell for en type problem. Jeg vil så gjerne slippe å kutte ut pumpa for å mikse olje rett i bensinen. Redigert 17.Juni.2012 av Oymo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oymo Svart 17.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2012 Her er forresten bilde av motoren i tilfelle jeg har oppgitt feil alder på den. https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39331/20111015_175603.jpg Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Hei, først av alt, råder deg å blande 2% olje i bensinen FØR du tester noe mer, her er en bra artikkel om VRO: http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Jeg plagdes og med alarm på min 96 modell. Fan tilslutt en ledning med dårlig kontakt i bak på motoren som lagde krøll. Kjørte med blanding i bensinen til jeg så at det var forbruk på oljetanken Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Oymo Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Ok, jeg får gå gjennom systematisk og se hva jeg finner ut av. Jeg vet nå at alarmen bl.a. betyr dårlig eller ingen oljetilførsel. Skal sjekke oljeledning og filter og passe på at det ikke er luft i systemet, så får vi se. Takk for tips hvertfall. Hvis det jeg skal prøve på feiler, skal jeg også ta en titt på det elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
Oymo Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Hei, først av alt, råder deg å blande 2% olje i bensinen FØR du tester noe mer, her er en bra artikkel om VRO: http://continuouswav...erence/VRO.html Lykke til Det skal jeg gjøre. Det er bedre å sote litt enn å skjære motoren. Og takk for linken! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Juni.2012 Del på Facebook Svart 18.Juni.2012 Hei vi hadde en Askeladden med Evinrude 50. Det var aldrig noe tull med oljetanken og blandinga. Vi brukte bare Evinrude original olje. Ved rusk eller tang i vannintaket kunne det pippe til. det var en ganske høy pipetone. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.