Jump to content

"Vinger" på båtmotor - hva er de til?


ko-stens

Recommended Posts

Har sett at enkelte utenbordsmotorer har noen slags vinger på kavitasjonsplaten. Hva er de til? Stabilisering?

 

Har litt problemer med at båten min lener seg over til siden når jeg drar på og båten går i plan. Det er ikke plass til trimplan, så om slike vinger hjelper, er det jo interessant å prøve, om det går an å få tak i slike, vel å merke.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har sett flere av disse "stabiliseringsvingene"

Og jeg er litt skeptisk på om det har en så stor virkning..

De som jeg har sett må man borre 4 hull i undervannshuset for. Og 4 ganske store boltre imellom der igjen, det gir jo mye motstand som vi ikke egentlig trenger,, trur ikke de er den rette veien til å gå

Du har vell også en motor på 0-10 hk ?

 

Ward

Link to post
Share on other sites

en slik plate kan hjelpe dersom man trenger mer løft i hekken, de vil ikke gi mer sideveis stabilitet.

 

Etpar kamerater hadde slike (hjemmelagde i alu) på skibplast 14 og 15. På disse funket de bra, ble mindre jaging med baugen, og på 14-foteren kunne han tilte ut fra innerste hakk , noe som ga litt mer fart.

 

Dersom det bare er når båten skal opp i plan at den krenger, så kan du kanskje forsøke å styre litt kontra med rattet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...