bjoris Startet 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2012 Jeg har vært konsulent for naboen som har kjøpt en Joda 850, den ene bunnventilen til septikken står fast i åpen stilling, dvs hendelene går rundt, men ikke kula så konklusjonen er at denne må byttes, nå står båten på land for vårpuss så tiden er inne. Er det noe spesielt en bør huske på når en bytter slik, eier ringer Joda i dag for å få riktig ventil, evt hvis det er helt standard så får vi det vel her også, men den skal vel være sjøvannsbestandig og da spørs det. Jeg ser for meg at vi bruker varme for å få den av, så er spørsmålet hva bruker enn som tetning, bare gjengetape eller? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Her ville jeg byttet både gjennomføring, ventil og slange. Faktisk så ville jeg byttet alt som er avbildet. Som tetning bruker vel de fleste nå Tec7 eller tilsvarende. Eier av båten trenger ikke ta kontakt med produsent av båt for å få spesifikasjoner på delene ettersom du som konsulent nok har et skyvelær kan ta mål og skaffe syrefaste/rustfrie deler. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Ikke bruk varme en vinkelsliper på den delen som tetter mot skroget på utsiden er mye raskere. Slip forsiktig vekk metallet så kan du bare trykke gjennomføringa rett opp. Bruker ikke mer en 2-3 min på å få den løs da Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 står beskrevet med bilder et eller annet sted her inne også hvordan det gjøres kjappt og greit Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) Jo, hadde det vært min båt hadde jeg byttet til kompositt ventiler, kommer til å gå for det selv når tiden er moden i vår båt, men jeg går ikke i gang med vinkelsliper i naboens båt, han kommer nok til å bli mer vant med ting etter hvert slik at han kan ta det selv ved neste korsvei, kan ikke se noe tæring på selv ventilen så den holder nok i mange båt, båten er fra 2004. Problemet her har vært at ventilen aldri har vært i bruk og dermed satt seg fast så har vel eier tatt for hardt i og ødelagt hendelen... Altså, hvordan får en enklest av selve ventilen som jeg mener må være skrudd på gjennomføringen? Varme, antar jeg så er hovedspørsmålet, hva brukes på gjengene. Antar Tec tipset var om en også bytte gjennomføringen... Redigert 18.Juni.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Vel, jeg holder fast ved påstanden om utskifting av alt. Du vet nok ikke hva som er brukt for å få delene sammen og tette men varme ville jeg ikke brukt. Hvis du får plass til en rørtang av mindre type på gjennomføringen og høvelig redskap på ventilen så kanskje det går. Hvis det er brukt Locktite gjengetetting/låsing så vil nok det sitte godt + at tiden også har hjulpet til. Hvis båten er på land så kan du også prøve en umbrakonøkkel av riktig size som feks. eier holder imot med, som et alternativ. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Nå har jeg aldri brukt varme på gjennomføringer, men er skeptisk til hva som gir seg først ved å varme. Gjengetetting eller limet som er brukt på selve gjennomføringen... Det vil jo bli en del muskelbruk og, i tillegg til varme. Da med fare for å lage lekasje på delene som ikke blir skiftet. Rådet mitt blir og å skifte alt. Belønning blir god nattesøvn i forrvissning om at båten ikke synker.. Men for alt i verden.. det kan jo gå greit uten å skifte alt au.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
bjoris Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) Hmmm, ser poenget hvis den ikke går lett av... Vi får se da, spørs vel om den går av... Forsiktig bruk av varme på ventilen burde jo utvide denne før gjennomføringen innerst... Redigert 18.Juni.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Erfaringsmessig henger de godt Det gjør gammel eksos på bil og. Grudde fælt til å bytte på en bil jeg hadde, men det løsnet uten noe som helst problem. Så det kan jo hende dette går helt fint. Lykke til fra meg og Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Hvorfor legge så mye arbeid i å få reparert noe som egentlig ikke koster stort? Jeg tror nok de fleste ville fjernet gammelt og satt på nytt for sikkerhets skyld. Og hvis dette er noe som har vært orignalmontert så har de også gjort jobben sin. Det første jeg har gjort de gangene jeg har fått "ny" båt er å skifte alle gjennomføringer hvis da ikke forrige eier kan dokumentere at de er tilnærmet nye. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Vi er ikke uenig, men problemet er at jeg ikke vil gå løs med vinkelsliper på annenmannsbåt og det vil ikke båteier heller... Men jeg ser poenget med at det kan bli så mye belastning på gjennomføringen at en kan risikere at den får seg en smekk... Tenke, tenke... Er det helt håpløst å prøve å skru opp denne mutteren innvendig og trykke ut ventilen? Det er bare i teorien det går ann? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 ikke verre enn å prøve då finner du fort ut av det. Og er det umulig å skru.. det er ikke så vanskelig som det høres med vinklesliper. Litt forsiktig så er du aldri borti skroget. Bruk for all del vernebriller og hørselvern og et par tynne hansker. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Jerre Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Hvis du menar att du skrur opp muttern så langt det går för att sedan trycka ner ventilen så att genomföringen släpper från skroget på utsidan tillräckligt mycket för att du ska komma åt med en rörtång på utsidan så går det. Då drar du med den på utsidan och en håller emot ventilen på innsidan. Var det så du menade? Jeg bytte nettop min ena och jeg brukte en multisag, typ Fein eller Bosch POF180. Först sagte jeg av genomföringen under ventilen og sedan sagte jeg muttern vertikalt så den sprack. Hade ingen tanke på att inte byta genomföringen när jag först bytte ventilen. Går mye raskere med vinkelsliper men stötta på min vagn var rätt för genomföringen så jeg kom inte åt skikkeligt... Sitér dette innlegget Summer Dream renovering Link to post
Terje_F Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Hadde samme sak på snekka, kuleventil satt dønn og hendelen knakk til slutt. Byttet gjennomføring fremfor å forsøke å skru ventil av gjennomføring. Tok mine skroggjennomføringer med vinkelsliper fra utsiden siden (slipte bort flensen). Var som å skjære i smør (messinggjennomføring), men fikk noen sår i gelcoat. Sparklet med epoxy-sparkel (hempel filler tror det var) og grunnet med primer før jeg monterte nye gjennomføringer. Kostet vel 250 ekstra for de sårene, men hele prosessen var en særdeles enkel jobb. Var nervøs for dette på forhånd, men det var helt begrunnet. Nå skal det sies at det var helt unødvendig å bytte gjennomføringene. Var like fine, trolig fra båtens byggeår 1986. Sitér dette innlegget Link to post
tsb Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 (redigert) Du bør nokk bytte både ventilen og gjennomføringen ja. Jegg var nettop oppe i samme situasjon på min båt som er ny bygget. Prøvde å gjøre jobben alene og dette funket dårlig. monterte gjennomføringen en dag og skulle skru på ventilen en annen. resultatet ble att jeg løsnett gjennomføringen når jeg skulle stramme ventilen.. Dro nokk til litt mye men ville jo at det skulle sitte. gikk fint å snitte litt i mutteren på gjennomføringen fra innsiden med vinkelsliper delte den i 4 så kom gjennomøringen fint ut. Altså min anbefalning bytt allt. tetting for skroggjennomføring Tech 7 og bruk hamp på ventilen. Gjenge tape liker ikke vibrasjoner mens hamp "truttner" Få noen til å holde i mot utenfra mens du tighter hele sullamitten sammen.Må stikke noe oppi gjennomføringen for mothold. Redigert 19.Juni.2012 av tsb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Dersom du bruker loctite 577, trenger du ikke å dra til. Plasser ventilen slik du vil ha den og vips, så er den fast og tett. Og du kan løsne den senere.. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Ved demontering hvor det er benyttet Loctite 577 eller lignende anaerobt lim kan det som noen er inne på benyttes varme for enklere å få skrudd delene fra hverandre. Slike anaerobe lim mister mye styrke når man kommer over 100 grader. I forhold til tetningsmassen som er benyttet mellom gjennomføring og skrog så tåler disse opp til 200 grader kortsiktig(30-60minutter). Vær da klar over at også denne tetningsmassen blir myk slik at man må sørge for godt mot-hold i gjennomføringen når man begynner å skru av kranen. En annen ting. Skal noen bytte til gjennomføringer i kompositt så sjekk med leverandøren om de har testet hvilken tetningsmasse som fester til kompositten. Om de ikke har gjor det så test selv før montering. Bittelitt masse mot gjennomføringen og så sjekke etter 2 døgn. Sitter det ikke vill jeg gått på leverandøren og krevd at de hostet opp hvilken tetningsmasse som fester på deres ventil. Dette er en for kritisk del til å kunne feile. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 De delene der tror jeg glatt du skrur fra hverande uten noe varme eller annen mik-mak. Finn deg en flattstålbit e.l. som passer inn i gjennomføringen fra utsiden. Vanligvis er det innstøpt en knast innvendig så den ikke går rundt. En av dere står på utsiden og holder flattstålet med den strørste skiftnøkkelen i verktøykassa, mens den andre skrur fra innsiden med en diger rørtang. Dette blir neppe noe problem Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bjoris Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 (redigert) Hvis vi fikk løsnet den delen som holde gjennomføringen innvendig så kunne vi kanskje fått gjennomføringen ned så langt at vinkelsliper-jobben kommer langt nok bort fra skroget eller vi kanskje kunne brukt en baufil... Den blir jo løs isåfall, nei vi får se hva vi ender opp med. Takk for mange gode råd iallefall Redigert 20.Juni.2012 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 (redigert) Om du får løs mutteren som holder gjennomføringen på innsiden, kan det være smart å bruke en "pakke-kniv"(barber blad) til å skjære løs limet mellom ytre flens og skrog. Som regel sitter den veldig godt i limet/fugemassen. Redigert 20.Juni.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
cosmo Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Dersom du kommer til med en drill kan du borre på begge sider av mutteren slik at du får delt denne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.