Jump to content

Driftstemperatur for lav på Tamd 60

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Når jeg tusler rundt i sakte fart (5-6 knop) får jeg ikke opp temperaturen på motor. Båten er jo en Nord West 900, med tamd 60 motor. Går jeg opp i marsjfart(16-18 knop) kommer tempen straks. og er stabil på 80-85 grader iflg. temp.måler. Når farten senkes faller temp ned mot 40-50 grader.. og det er litt for kaldt etter min mening. Hva er problemet?

Endelig ble det Bobåt

........................ men liker ikke at vannet i varmtvannsberederen ikke blir skikkelig varmt.. Er det noen som har et bilde over termostathus på disse motorene, Skulle gjerne sett hvordan det ser ut.

Har en mistanke om at varmesløyfen dil din VV-tank kan være feilkoblet !?

Hvis tur-linen til VV-tanken er koblet etter termostaten, og ikke før, så vil motorens sirkulasjonspumpe trekke vann fra VV-tanken og via kjøleren. Dermed avkjøles noe av vannet og temperaturen på motoren synker.

SJekk at uttak til VV-tanken er tatt fra undersiden av termostaten, og ikke fra oversiden!!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ser svarene spriker litt her, men da andre har samme problemet med samme type motor er det kanskje noe man må leve med. Om VV berederen er koplet feil burde alikevel tempen stige etterhvert. Når vannet er oppvarmet er det et begrenset varmetap i slanger etc. Selve berederen er jo meget godt polstret.

Hvis du guffer på litt sånn at motoren når driftstemp og så slakker av, faller tempen da?

Den motoren jeg har nå ( Yanm.6LP ) kan jeg starte og la den stå på ca 1000 rpm uten å kople i gearet, da kommer jeg opp i ca 75 grader etter en halvtime - time. Har både VV bereder og defroster på samme sløyfa.

Huttetu, ja, de er veldig dyre.. får se om jeg kommer meg ned en tur i ettermiddag å sjekke hvor vannledningen er koblet. Det så jo og ut på sprengskissa som jeg fikk på linken til Bitteliten at det var lett å komme til termostaten. Vurderer å åpne den for å teste i vannbad..Da vil jeg jo se om den funker. Hadde jo plenty med varmtvann på henteturen, for da gikk jeg jo med marsjfart konstant. Men nå er det mest mellom 5 og 8 knop.

Endelig ble det Bobåt

Uansett hvilken krets du har tilkoblet motor, defroster, VV-tank, motorvarmer, så bør disse tilkobles termostathusets innløp (underside).

Termostatens overside er i realiteten sirkulasjonspumpens sugeside VIA VARMEVEKSLER.

Sirkulasjonen i evt. kretser som er tilkoblet termostatens overside (bortsett fra mine slangevarmere som var feilkoblet) vil ha en meget begrenset sirkulasjon når termostaten(e) er i lukket posisjon (halvvarm motor).

En slik feilkobling, som jeg beskriver, trenger ikke nødvendigvis å være kilden til ditt problem. Men en plass må man jo starte "feil-søken" !

Iallefall, lykke til videre !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei, kom meg endellig ned i båden for å sjekke åssen vvbereder var koblet.

Regner med den er koblet under termostat, men er usikker, så legger et bilde slik at dere som forstår dere på slikt kan hjelpe meg :thumbsup:012.jpg

dette er den ene koblingen til vvbereder

Her er den andre

013.jpg

Så hvis jeg tenker rett er dette koblet på riktig måte, fint hvis noen vil bekrefte eller avkrefte det.

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...