Bjørn Løvjomås Startet 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2012 Når jeg tusler rundt i sakte fart (5-6 knop) får jeg ikke opp temperaturen på motor. Båten er jo en Nord West 900, med tamd 60 motor. Går jeg opp i marsjfart(16-18 knop) kommer tempen straks. og er stabil på 80-85 grader iflg. temp.måler. Når farten senkes faller temp ned mot 40-50 grader.. og det er litt for kaldt etter min mening. Hva er problemet? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hanto1 Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Kjenner ikke den motoren i detalj, men noen motorer bare er sånn...Hadde en Yanmar JH 96 hk som også ble kald på lavlast. Skal motoren normalt holde tilnærmet normaltemp ved lavlast : Det kan være termostaten som ikke lukkes skikkelig. Et ganske vanlig problem. Sjekk også huset for tæring Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 jeg hadde en tamd 60 motor ett par sesonger. Den hadde 87 grader på marsj,og ca 82 grader i kosefart. Meg bekjent så kan det kun være termostaten det kan være noe gale med. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Faxen Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 For meg var dette et luksus problem. Har slitt med varmgang på den ene 60 maskina. Har fikset det nå tror jeg. Jeg gjetter på at termostaten(e) er helt åpne. Tar jeg ut begge oppfører motoren slik du beskriver, legger seg rundt 60 grader. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Kunne nok vært et luksusproblem, men liker ikke at vannet i varmtvannsberederen ikke blir skikkelig varmt.. Er det noen som har et bilde over termostathus på disse motorene, Skulle gjerne sett hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Www.marinepartseurope.com Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Flott Bitteliten, den passet godt nå... Spørs om det ikke er lurt å bestille derfra... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Jeg digger disse sprengskissene. Da blir det hele mer forståelig. Det er jo bare lagd av mennesker Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 ser at det står 76 grader på termostaten... er ikke det litt kaldt... burde vel vært 80 ca... eller 85... eller holder det med 76?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Bare til info. Den D6en min som er koblet på vv sløyfa får heller ikke driftstemperatur om vi bare rusler på tomgang. Det må litt turtall til Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Jeg må nesten opp i 1500 rpm før tempen begynner å stige over 50.. og da er jeg oppe i 10 11 knop.. ca..(bare tatt etter fattig hukommelse) da lager den litt for mye hekksjø.. til at jeg klarer å nyte den varme dusjen etterpå.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Er omtrent sånn på mine også. Løsningen er å ligge på landstrøm med vv på, installere vannvarmer eller å få deg vannjet. Da kan du kjøre på høyt turtall og ha liten fremdrift ved å rette vannstrålen nedover. Agregat funker også Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) hmm... sier du det.. normalt at tempen faller igjen og... etter at den har blitt varm?? Vannjet så jeg for meg ville bli noe dyrt... først å bygge om.. og så å bruke... dersom jeg pumpet alt vannet nedover Redigert 18.Juni.2012 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mateco Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 ........................ men liker ikke at vannet i varmtvannsberederen ikke blir skikkelig varmt.. Er det noen som har et bilde over termostathus på disse motorene, Skulle gjerne sett hvordan det ser ut. Har en mistanke om at varmesløyfen dil din VV-tank kan være feilkoblet !? Hvis tur-linen til VV-tanken er koblet etter termostaten, og ikke før, så vil motorens sirkulasjonspumpe trekke vann fra VV-tanken og via kjøleren. Dermed avkjøles noe av vannet og temperaturen på motoren synker. SJekk at uttak til VV-tanken er tatt fra undersiden av termostaten, og ikke fra oversiden!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Godt tips, dette skal sjekkes. Det vil vel bli dobbel negativ effekt da, om det hentes vann over termostaten, om jeg forstår riktig.. det er altså muligheter til å koble vv bereder til på begge plasser? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hanto1 Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Ser svarene spriker litt her, men da andre har samme problemet med samme type motor er det kanskje noe man må leve med. Om VV berederen er koplet feil burde alikevel tempen stige etterhvert. Når vannet er oppvarmet er det et begrenset varmetap i slanger etc. Selve berederen er jo meget godt polstret. Hvis du guffer på litt sånn at motoren når driftstemp og så slakker av, faller tempen da? Den motoren jeg har nå ( Yanm.6LP ) kan jeg starte og la den stå på ca 1000 rpm uten å kople i gearet, da kommer jeg opp i ca 75 grader etter en halvtime - time. Har både VV bereder og defroster på samme sløyfa. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Temperaturen faller når jeg roer ned farten ja, og dermed kjøles vannet i vvbereder, det er jo litt dumt Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hanto1 Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Om ingenting annet skulle virke så er dieseldrevet vannvarmer genialt, men dyrt.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Huttetu, ja, de er veldig dyre.. får se om jeg kommer meg ned en tur i ettermiddag å sjekke hvor vannledningen er koblet. Det så jo og ut på sprengskissa som jeg fikk på linken til Bitteliten at det var lett å komme til termostaten. Vurderer å åpne den for å teste i vannbad..Da vil jeg jo se om den funker. Hadde jo plenty med varmtvann på henteturen, for da gikk jeg jo med marsjfart konstant. Men nå er det mest mellom 5 og 8 knop. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mateco Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Hadde tilsvarende problem med mine TAMD60C motorer i forbindelse med montering av slangevarmere. Les om dette i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/51188-slangetermostat-for-motorens-defroster-og-vv-sloeyfer/ Løsningen dukker opp fra innlegg #26 og utover. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Å håy.. den var avansert mateco, den må ned å grunnes på i båten etter arbeid.. Håper jeg rekker det.. men for meg som ikke har disse slangevarmerene vil jo det si at om vannet tas på oppsiden av termostathuset så bypasser jeg og termostaten. Er det riktig tolket ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mateco Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Uansett hvilken krets du har tilkoblet motor, defroster, VV-tank, motorvarmer, så bør disse tilkobles termostathusets innløp (underside). Termostatens overside er i realiteten sirkulasjonspumpens sugeside VIA VARMEVEKSLER. Sirkulasjonen i evt. kretser som er tilkoblet termostatens overside (bortsett fra mine slangevarmere som var feilkoblet) vil ha en meget begrenset sirkulasjon når termostaten(e) er i lukket posisjon (halvvarm motor). En slik feilkobling, som jeg beskriver, trenger ikke nødvendigvis å være kilden til ditt problem. Men en plass må man jo starte "feil-søken" ! Iallefall, lykke til videre ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Hei, kom meg endellig ned i båden for å sjekke åssen vvbereder var koblet. Regner med den er koblet under termostat, men er usikker, så legger et bilde slik at dere som forstår dere på slikt kan hjelpe meg dette er den ene koblingen til vvbereder Her er den andre Så hvis jeg tenker rett er dette koblet på riktig måte, fint hvis noen vil bekrefte eller avkrefte det. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Løfter litt.. St hans var vel ikke rette dagen å spør om hjelp fra båtfolk:-) Kan noen se ut i fra bildene om om vv er koblet riktig? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
7 knop Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Dette er helt riktig,det er koblet slik på mine 60 C motorer også Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.