Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Har du samme problem, at temperatur faller når du går med lavt turtall? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nordan family 27 Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 På husken tror jeg at det er slik på den ene av mine også. Den motoren med varmtvannstanken på blir varm noe senere enn den andre. Men begge blir varme etter noen få minutter i 600 til 800 omdreninger. Rekker ikke ut av havneområdet før tempen er 80 grader. I forhold til kosefart så står det noe slikt som at motorene ikke bør kjøre over lang tid på under 1400 omdreininger i instruksjonboka. Husker ikke akkurat begrunnelsen, men det var vel noe med trbotrykk og konstruksjon. Mine viser vel 82 på den ene og 85 på den andre under god fart. Virker som den ene termostaten er treg, for motoren går opp til 90 før den synker til 85 og holder seg der. Er oljekjøleren din original, eller byttet i noe ekstra kraftig? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Oljekjøler er original. Så langt jeg vet. Tror jeg må prøve å koke termostat i morgen. Må bare kjøpe noe pakningslim til termostathus. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Faxen Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 ser at det står 76 grader på termostaten... er ikke det litt kaldt... burde vel vært 80 ca... eller 85... eller holder det med 76?? Har du ikke to termostater da? Det er det på mine TAMD60a. De har forskjellig temp. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 På den skissen jeg fikk av Bitteliten sto det bare en, men det får jeg se i morgen. Får åpne etter en tur på butikken etter pakningslim. Regner med det e mulig å skaffe termostat på volvo verksted. Lastebiler. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Dere har rett. Det var 2. Jeg fikk kokt de opp nå i kveld. Den ene begynte å åpne allerede ved 50 grader ca. Full åpning hadde den ved ca 60 grader. Den andre begynte ikke å åpne før ved 75 gr. Full åpning ved 85 tenker jeg. Ta gradetallet med en klype salt. Over 60 ville ikke termometeret mitt. Jeg synes den ene åpnet for tidlig. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mateco Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 ................Jeg fikk kokt de opp nå i kveld. Den ene begynte å åpne allerede ved 50 grader ca............................. Tror du nærmer deg en løsning på problemet ditt !!! Denne termostaten bør du skifte til en som åpner ved 70 grader. Den andre synes "normal" !! Iflg. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7743230-26-16297.aspx skal en TAMD60C ha en termostat som åpner ved 70 og den andre ved 76. Betviler at din motor avviker noe særlig mhp termostatene. Sistnevnte synes å være OK iflg. din beskrivelse! PS! Åpningsverdien er ofte preget i skrift på selve termostaten . Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Det stemmer. Det sto 60 grader på den ene. Men den begy. nte å åpne allerede ved 50. Da skal jeg se om jeg får tak i en på 76 å sette inn. Tungvindt, å bestille fra telefon på nettet. Så jeg hører med volvoforhandler i byen her.. :-) noen som vet hvor mye mer de koster originalt? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nordan family 27 Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Hvor trege er termostatene? Årsaken til spørsmålet er at min ene motor går over 90 grader før den synker i 85. Det tar en god stund før den er nede igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Bjørn, jeg kan bare si at jeg hadde identisk problem med min Yanmar. På Båthuset i Arendal mente de at jeg skulle koke den for å sjekke når den åpnet. Jeg sa det ikke var noen vits da jeg var overbevist om at termostaten enten åpnet altfor tidlig eller var konstant åpen. Jeg argumenterte også med at jeg mente dieselforbruket var for høyt. Måtte faktisk nesten krangle meg til å få lov til å kjøpe ny termostat. Og den var dyr, så seg skjønte ikke mangel på kremmerinstinkt. Jeg byttet den. 5 minutters jobb, og vips så var temperaturen stabil ellom 80 og 85 grader. Og dieselforbruket falt merkbart. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Nordan family, termostatene reagerer vel like fort som vanntempen. Stiger tempen brått, så åpner vel termostaten like fort . Varmen brer seg fort i metallet. Er ikke no forsinkelse der.. Så.om det tar tid før tempen på motor går ned.. Tror jeg mere på vanngjennomstrømmingen er for lav. Enn termostaten. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Møkkalasset, det blir forhåpentligvis det som blir resultatet for meg og. Prøvde å få tak på termostat gjenom volvo maskin i går. Men fikk ikje no svar. Så jeg får prøve lavransen på skilsø i morgen. Er jo litt spent...:-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Problem løst. Bytet termostat. Nå virker det perfekt. Stabil temp på 80 grader. Ved 1200 rpm. Og lavere. Tusen takk for hjelp Bp. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Møkkalasset Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Hyggelig å høre. Veldig enkel fix egentlig. Hadde det samme problemet på en Mercedes E-klasse jeg hadde. (270 CDI) Den lå på 60 grader og hadde snittforbruk på 0,75. Etter byttet var temperaturen på 90 grader og snittforbruket falt til 0,62(pr.mil.) Kjører ca 60 000 km/år så det er mye spart. Du vil garantert merke dette på ditt dieselforbruk i båten også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.