Jump to content

Hva er forbruket på båt på over 40 fot

catano

Recommended Posts

Hei.

Det er skrevet masse om forbruk i forhold til hk og motorstørrelse, men hva er så forbruket på en båt på over 40 fot med to motorer.

Det er sikker noen som kan gi eksempel på dette.

Jeg spør pga jeg mener min bruker alt for mye og ønsker å sammenligne.

Min i 23 k bruker 120 l/t toppfart 26-27 med 134l/t

mvh

Catano

Mvh

catano

Det høres da ikke så hinsides ut.

Et gammelt regnestykke sier 200 gram diesel pr. hk/time.

Så hvis du bruker 134 liter i timen på full geip, så skulle det bety at du ha 670 hester i kjelleren. Eller 2 x 335 kh om du vil.

Når du marsjer i 23 knop vil det si at du tar ut 600 hester, og går da med ca 90%

Mvh
Simon

Skulle vært litt morsomt og visst hvordan forlk kommer frem til tallene sine.

Hvordan de har målt, eller om det er synsing.

Mange som tror de bruker mye mindre enn reellt. De ser på timeteller og pumpen når de fyller.

Bruker selv 70 liter pr time. 39 fot 10 tonn og 17 knop. 2x250hk aksel. Cummins 5,9.

Måt fra Ipswich via Helgoland til Tananger. Veldig lite tomgang og lange strekk i marjsfart.

Nimbus Nova 42, 2x310hk IPS = 125 l/t på full spiker med relativt lite last. Da gjør den mellom 35 og 37 knop. Sanntidsmåler.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Det er nok store variasjoner etter hvor lettdrevet båten er, om det er store tunge motorer på lavt turtall, eller om det er lette motorer med høyt turtall osv. Drev aksling og IPS har jo også innvirkning.

totalt forbruk per time for en sessong er jo kansje en del lavere enn det du får på konstant masjfart da.

Da jeg var i marinen på båt en god del over 40 fot så brukte vi 1000 l/t på masjfart 30 knop 1650 omdr/m

2xMTU V16 (7200HK) + 6syl Merchedez generator

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...