Alternes. Startet 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2012 Hurra, endelig er jeg fri til å flytte i båt etter mange års ønsketekning. Jeg har en del erfaring med båt men ikke av denne typen. så jeg tar i mot råd og erfaringer med stor takk. mitt første spørsmål er vannforsyningen. kan jeg ha vann ombord i båten? det vil jo være kontinuerlig varme på 20 grader i båten så det burde vel gå bra? kan ventiler og kraner fryse når det er varme i båten? båten er uisolert, jeg har tenkt litt på å legge glava matter over hele dekket til vinteren? god ide?( har dieselovn) gjennomføringene er minst 15 år gammle, burde disse skiftes før vinteren? Alt av info og inspill taes imot med stor takk : ) Kommentar fra moderator: Har endret emnetittelen, var 'Flytter inn i båten 25 ft seilbåt'. KNS MEDLEM Link to post
JGH Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Eg har iallefall ingen betenkninger med å ha vatn i tankene gjennom vinteren, men så bur eg i Bergen og da. Gjennomføringene dine er gamle, men sikkert bedre enn mange som er i omløp idag. Alle mine gjennomføringer er åpne, untatt når eg reiser vekk. Ingen problem med uisolert båt, eg har kjøpt isolasjonsmatter hjå Maritim 1m X 0.5m til 139kr stk. Har kledd langsmed køyene, og inni skap der eg har kler. Hjalp enormt. Snø isolerer bra det og, men ett par glavamatter funker sikkert. Ville brukt minst mulig oppå båten, da blir det stress å bruke båten om vinteren, mange flotte dager å seile på vinterstid. Av og til har eg måtte ut med båten for å fylle vatn, og mange ganger bar eg vatn i 2 25ltrs kanner og fyllte på tanken ombord. BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Alternes. Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Jeg tenkte litt på å etterisolerer de rommenen som ikke har trekk,. har mye kondens i rommene under sofaen i hovedkabinene. liggeunderlag må vel kunne brukes her? KNS MEDLEM Link to post
Eureka Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Jeg kjøpte meg en Comfort30 for et par måneder siden og har nå bodd i den i en måned. Driver med oppgradering og vedlikehold samt tilpasninger til å bo mest mulig komfortabelt ombort. Om det blir fulltid "bolig" eller kun nå for sommeren og høst vet jeg ikke enda. Men planen er å heve standarden betraktelig fra 1982nivå. Du har nok som meg enkeltskrog, med sandwichkonstruksjon i dekket. De to første ukene ombord opplevde jeg at det ble mere og mere fuktig i forpiggen. Madrass og dyne ble ikke skikkelig tørr etter en finværsdag med lufting. Det var skikkelig rått om morgenen. Dog var det nattetemperaturer ned mot 3 grader, hvilket det ikke er nå lengre. For å få sovekomfort ombord har jeg byttet ut de standard sengeputene med en skummadrass. Deretter laget jeg en ribbebunn under madrassen, og det var denne som løste fuktproblemene mine. Det må komme luft under for at kroppssvette skal luftes bort. Samtidig monterte jeg solcelledrevet ventilasjonsvifte med batteri i stedet for standard passiv ventilator. Den skrus på sent på kvelden og går hele natten slik at utåndingsluft suges ut. Jeg har nå tørr madrass og tørr dyne hver morgen. Det er nok like greit å lage ribbebunn i salongen også. Isolasjon under puter hjelper nok ikke mot kondens, fuktig luft må bort. Derimot vil nok isolasjon på selve skroget være til stor nytte. Særlig på skrogdelen som er over vannlinjen. Om vinteren er jo som kjent luften betydelig kaldere enn vannet... Tar du deg først tid til å isolere, så er det nok best å satse på kvalitet på isolasjon. Jeg kommer til å gå for dette. Videre er det viktig å se til at alle rekkestøtter og gjennomføringer i dekket er potte tette. Renner og drypper det vann inn her, så gir det nok også mere kondens i båten. Lager du varm mat og koker vann ombord er det lurt å lufte samtidig. Våte vaskekluter og våte klær henges ut til tørk under cockpitkalesjen. Varme og lyskilder på gass avgir kondens i rommet. Dersom du ikke har cockpitkalesje så kan jeg med min skarve erfaring tørre å si at det er et must. Da blir båten dobbelt så stor og du får en plass å ta av deg tøy og sko, uten å ta driten med inn. Ellers går mye i å få seg faste rutiner. Jeg har vanntank ombord og krane på bad og bysse. -har også toalett og nettopp satt inn septiktank. Om kvelden koker jeg opp to liter vann som jeg har på termos. Dette er vann til kroppsvask om morgenen. -tidsbesparende. Planen er å montere varmtvannsbereder etterhvert. Skal du ha inn en vanntank, så bør du se på løsningen med fleksibel myk vanntank som du kan plassere nedi rom uten å gjøre den store operasjonen. Da trenger du bare å montere et påfyllingshull på dekk og et ventilasjonshull i skrogsiden. -men dette bør du lese deg opp på og tenke igjennom. Skroggjennomføringer bør ikke ta fra deg nattesøvnen. -byttes pronte. Tror vi kan dra nytte av hverandres erfaringer fremover. Jeg har en prosjekttråd for min båt som du kanskje kan finne noe inspirasjon i. Link to post
Alternes. Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Tusen takk for masse nyttig informasjon! Jeg tenker nok at jeg kommer til å lage en slags kalesje som vil dekke hele båten før vinteren. vanntank har jeg, vask med både saltvannsinntak og fersdkvann samt toalet. Men jeg ser at de fleste stenger av toalett og alt av kraner og tømmer ferskvannstanken om vinteren, men dette er vel forde de ikke har varme i båten? jeg skal jo tross alt bo i den så det kommer jo ikke til å bli minusgrader i den for å si det slik så kan jeg bruke, ferskvannstanken, toalettet om vinteren også?? Eureka: dumt at du skulle være så plaget med kondens da! det er merkelig nok ikke jeg. har nå på en varmevifte om natten på ca 1000 w og har faktisk det motsatte proplemet ; ( vurderer faktisk å kjøpe meg en luftfukter for bruk i sommer KNS MEDLEM Link to post
Eureka Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) Jeg bruker ikke varme i båten om natten og har ikke på varme fremme i forpigen, som er adskilt fra resten av båten. Har heller ikke på varme når jeg ikke er til stede, på jobb mm. Bruker en keramiske vifteovn som raskt varmer opp salongen til god temperatur. Mulig mye bruk av varme hadde løst noe av problemet, men fremt i forpigen har det vært vanskelig å få sirkulasjon i lufta. Kondens og fukt i forpiglugarer er et problem i nyere skuter også.. Selv om det kan være 7-8 grader i båten om morgenen, opplever jeg det som ganske lunt og uproblematisk. Jeg har dessuten lagt vegg til veggteppe i hele båten, og det gjør det ganske så lunt. Lett å ta bort om jeg skal på tur. Hvilken båtmodell er det du har? Angående vann, så missoppfattet jeg det du skrev tidligere. vann kan du naturligvis ha om vinteren også, men det er klart at det kan være greit å følge med. Kanskje lage noen luftehull med ventilrist for å få inn litt valm luft i skott og rom. Jeg skal ha båten på land om ikke så lenge, så da blir alle skroggjennomføringer og ventiler byttet. Vurderer komposittmateriale for å unngå tæring og lettere betjening. Redigert 18.Juni.2012 av Eureka (see edit history) Link to post
Alternes. Svart 18.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 (redigert) Jeg har en belle 25 fra 1977. ja jeg skal også få båten på land fortest mulig før vinteren. snakket med 3-eier som kjøpte båten i 98 og hverken han eller han jeg kjøpte av har byttet gjennomføringer. så de kan for alt vi vet være 20 år gammle, eller i verste fall fra båten var ny!! tenker jeg går for komkpositt jeg også. jeg har også vært inne på tanken med ventilrister som du nevnte, så noen fine i messing på byggern i dag så da blir de satt inn i morgen. Monterte videscreen tv i båten i dag : ) litt luksus må man jo ha når man tross alt skal bo der Redigert 18.Juni.2012 av Alternes (see edit history) KNS MEDLEM Link to post
Eureka Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Artig å søke på nett om ukjente båter. Ikke uventet er det nettopp BP som er kilden til mye info. Ser ut til at dette er en modell det er bygget svært få eksemplarer av. Det er snakk om 5 stk. Tidlige eksemplarer, tidlig 70talls, var med mahogny overbygg og teak som var vanskelig å holde tett. Senere med glassfiber overbygg. Tegneren sjøl var ettersigende ikke særlig fornøyd med denne endringen. -men det er du nok glad for i dag, siden du har en sen modell. Det ser heller ikke ut til at det er mange bilder av båten på nettet. Det hadde derfor sikkert vært litt gøy om du la ut en del bilder av den, innvendig og utvendig, detaljbilder. Det vil jo dokumentere båtmodellen for all overskuelig fremtid så lenge Internett består. -og vi andre får gleden av å se hvordan en Belle 25 ser ut. Link to post
quantumduck Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 (redigert) jeg skal jo tross alt bo i den så det kommer jo ikke til å bli minusgrader i den for å si det slik så kan jeg bruke, ferskvannstanken, toalettet om vinteren også?? Når du bor i båten og har «romtemperatur» ser jeg ikke noe problem ifm. frost. Men hva om du skal reise bort? Hvis du kan fyre kontinuerlig er det ikke noe problem. Ei heller hvis varmtvannsbereder kan stå på. Evt. blir det en kalkulert risiko for strømbrudd. Problem er frostsprengning, spesielt i ulike pumper, enten det er i vask, lensepumpe, toalettpumpe etc. Hvis du kan få fatt i en kompressor og blåse vannet ut av rør og slanger får du ikke problem med dette. Toa kan du sikre med vanlig frostvæske. Erfaringsmessig (har lært av andres erfaring :-) er varmtvannsbereder kronglete å få tømt, alltid mange i havna som har fått ødelagt berederen i løpet av vinteren, selv om de har hatt båt i mange år. Jeg pleier å tømme ut mesteparten av vannet og blande giftfri frostvæske i resten, og kjøre gjennom s.a. også varmtvannsberederen blir konservert. Det har ikke gitt meg noen problemer, men jeg må jo skylle ut av systemet om våren. Vann i selve vanntanken tror jeg ikke er noe problem i seg selv så lenge den ikke er full. Gjennomføringer har jeg ikke pleid å konservere, men isteden brukt frostvakt/varmekolbe der jeg har gjennomføringer under vann. Det har gått bra, selv om det har vært strømbrudd og samtidig bikkjekaldt. Kanhende fordi det har kommet til litt frostvæske likevel, dette er jo gjennomføring for tømming av toalett (som er konservert med frostvæske), og kjølevannsinntak, hvor jeg også tror det kommer til frostvæske når jeg heller på i kjølevannsystemet om høsten. Redigert 19.Juni.2012 av quantumduck (see edit history) Link to post
Alternes. Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Med tanke på frostsprengning i ventiler, slanger og pumper så tror/ håper jeg dette er tilnærmest må være en umulighet når jeg har kontinuerlig varme ombord og i tilegg monterer ventilrister som Eureka var inne på i alle aktuelle rom/ skott. Eureka: Jeg skal legge ut bilder så fort jeg finner ut hvordan dette gjøres! har prøvd mange ganger men får det ikke til Det stemmer det at båten min er skjelden. den er vist bygd av Siggurd Herbern. Heldigvis har ikke jeg noen problemer med lekkasjer som andre tydligvis har hatt med denne båttypen, men min modell har da også plast under Teaken. Motoren er også ganske spesiell! en luftavkjølt hatz diesel fra 70 tallet som er veldig slitesterk og som jeg forløbig er veldig fornøyd med da den både går godt og at jeg også slipper å tenke på vinterkonservering av den og lignende. Forøvrig så har jeg det meste om bord av utstyr, Dieselovn, vhf, radio, tv, vann, toalett, gasskjøkken, kjøleskap..... Eureka: Legg meg til på facebook så får du se noen bilder inntil videre, jeg har oppdattert en del i det siste så ikke alle bildene samsvarer med hvordan den ser ut nå. sender deg en im KNS MEDLEM Link to post
egilwh Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 (redigert) Jeg skal legge ut bilder så fort jeg finner ut hvordan dette gjøres! har prøvd mange ganger men får det ikke til Først må du laste opp bildet ved hjelp av knappen "Laste opp bilder" rett ovenfor editor vinduet du skriver meldingen i. Etter opplasting, kopier HELE adressen til bildet, og trykk på "Image/bilde"-knappen over editorvinduet (midt på i nederste rad av ikoner). Lim inn adressen og trykk på OK Redigert 19.Juni.2012 av egilwh (see edit history) -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn