Jump to content

Blytunge bensinmotorer???


Ben

Recommended Posts

Fikk Båtliv som vedlegg til avisen idag. Det må de gjerne fortsette med.

Leste med særlig interesse, motorsnadder 2005.Men undrer meg på uttalelser som

de bæl-svære, blytunge bensinmotorene..... Når jeg tenker bælsvære, blytunge, da

er det diesel. Gjorde en rask sammenlikning, Volvos D4/260,"siste skrik" innen

båtdiesel, 4 sylindre,3,4 liter, 250hk på propell, vekt ca 660kg.

Volvo 5,0gxi, "gammel GM V8" 5,0 liter, 250hk på propell,vekt ca 475kg.

Fysiske mål forøvrig ganske like. Sammenlikner man 5,7V8 med D6/310 er forskjellene

enda større i V8tterens favør.Bare så synd at bensin og strake aksler er en

umulighet i Norge idag.

 

mvh

Ben

Redigert av Ben (see edit history)
Link to post

Gjorde en rask sammenlikning, Volvos D4/260,"siste skrik" innen

båtdiesel, 4 sylindre,3,4 liter, 250hk på propell, vekt ca 660kg.

Volvo 5,0gxi, "gammel GM V8" 5,0 liter, 250hk på propell,vekt ca 475kg.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nok helt rett, dieselmotorer er klart tyngst.

 

Men det som er klart er at aller mest hk/kg får man i denne effekt klassen i båter med påhenger. F.eks. Suzuki DF250, en råsterk 250 hesters firetakter, veier ikke mer enn 263 kg. Og det er inklusive alt, t.o.m. propelleren.

 

I en planende båt utgjør denne vektforskjellen mye.

Link to post

Du har nok helt rett, dieselmotorer er klart tyngst.

Jeg tror man bør lese artikkelen i den mening at bensinmotorer tynger driftsbudsjettet i større grad enn hva en dieselmotor gjør. Dette er selvfølgelig avhengig av hvor mye en bruker båten. Hvor kryssningspunktet går kan en jo strides om. Tar en med den økte driftsikkerheten du har i en diesel skal ihvertfall jeg bruke båten svært lite for å finne det fordelaktig med bensin.

 

Jo, men "tilsvarende båt med diesel koster dobbelt så mye" sier du. Ja, det er nok ofte riktig. Ta da også med i beregningen at den dagen du selger får du også det doble igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg tror man bør lese artikkelen i den mening at bensinmotorer tynger driftsbudsjettet i større grad enn hva en dieselmotor gjør. Dette er selvfølgelig avhengig av hvor mye en bruker båten. Hvor kryssningspunktet går kan en jo strides om. Tar en med den økte driftsikkerheten du har i en diesel skal ihvertfall jeg bruke båten svært lite for å finne det fordelaktig med bensin.

 

Jo, men "tilsvarende båt med diesel koster dobbelt så mye" sier du. Ja, det er nok ofte riktig. Ta da også med i beregningen at den dagen du selger får du også det doble igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

jeg leste også denne artikkelen med interesse, og spesielt tanken om at "båtbensin" kunne bli avgiftsfri slik det er for diesel i dag. For en med 2 V8ere så hadde jo det vært en våt drøm, men det er vel for mye å håpe på.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg tror man bør lese artikkelen i den mening at bensinmotorer tynger driftsbudsjettet i større grad enn hva en dieselmotor gjør. Dette er selvfølgelig avhengig av hvor mye en bruker båten. Hvor kryssningspunktet går kan en jo strides om. Tar en med den økte driftsikkerheten du har i en diesel skal ihvertfall jeg bruke båten svært lite for å finne det fordelaktig med bensin.

 

Jo, men "tilsvarende båt med diesel koster dobbelt så mye" sier du. Ja, det er nok ofte riktig. Ta da også med i beregningen at den dagen du selger får du også det doble igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Når folk skriver bælsvære, da tenker jeg fysisk. Men apropos driftskostnader. En bensinm. som bruker

30l/t koster ca 75000kr ved 50t/år iløpet av 6år. En matchende dieselm. bruker kun 25 l/t, kostnadene

blir da ca 45000kr. Det skal ikke store motorene til før denne differansen er langt lavere enn

prisforskjellen på motorene. Dobbelt så høy pris ved salg? Neppe etter 6 år. Driftssikkerhet? Når fikk

du motortrøbbel med bensinbilen din sist? Min forrige bil(Citroen) fikk motortrøbbel etter 135000km.

(Feil på en vacumbryter). Forskjell på bil og båt,selvfølgelig. Men dagens båtdiesler med turbo,

ladeluftkjøler, kompressor og elektronisk motorstyring blir ikke særlig problemfrie de heller etter noen

år på baken.

Forøvrig enig med Andy, det er ikke mye som slår påhengere ang. kraft/vekt. Men man setter ikke slike på store halv/helplanere, det ville uneketelig sett litt døvt ut. Her er det tross alt diesler som er fornuftig.

 

mvh

Ben

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...