Jump to content

Tec7 vs Sika? Erfaringer?

boati

Recommended Posts

Hei. For 3 år siden skulle jeg fuge noen vinduer på båten, og hadde begge typene liggende. Bestemte meg for og ta ett vindu med tec7( polymerbasert masse), og det andre med sika ( polyretanbasert masse). Allerede året etter så man stor forskjell i misfargingen, og nå er sika'n så og si borte pga oppsprekking etc. Det vinduet jeg fuget med tec7 er fortsatt like fint. Hilsen Henboe

Verden vil bedras. Å sammenligne polyurethan(uten UV-filter) med MS Polymer blir feil. Den ene massen tåler UV den andre ikke.

Sika har langt flere produkter enn Sika 11FC som jeg vil tro er benyttet. Hele marine serien deres inneholder PU med UV filter. De har også hybrid masser i sortimentet som tåler UV, den kalles gjerne AT.

Les bak på tubene og se etter om det står MS Polymer eller Hybrid. Står det en av disse betegnelsene så tåler massen UV.

Vil dere lese litt mer om elastiske lim finnes det en del matnyttig her: https://baatplassen.n...fix#entry512688

(Scroll opp til toppen av siden, i de 2 første innleggene har jeg brukt litt tid på å forklare)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvorfor ikke bruke en type som det ikke er så mange varianter og forholde seg til?

Sikaflex = en type for ditt og en annen for datt + enda en for dittatt.

Tec7 = en for alt :thumbsup::clap:

Har bare gode erfaringer med Tec7 og har brukt produktet i maaaaange år.

Mvh

Big Bajas

Moonraker - the mother of all modern cabincruisers

Hadde det vært så enkelt så hadde ikke Sika og diverse andre produsenter hatt valgene.

Til din opplysning: Novatec har ingen produksjon selv. Tec7 blir produsert av 2 forskjellige fabrikker som ikke benytter helt lik i spec. Det varierer....... De benytter de formularene som er tettest opp til hva Novatec ber om, men de er ulike. Dette merker du antagelig lite til da du ikke er noen proff bruker av slike produkter.

Men, for all del, produktene deres fungerer til husbruk......

På den annen side, det hadde vel vært smart å tatt seg tiden til å lete etter benevnelsen "Hybridpolymer" eller "MS Polymer" bakpå tuben, så hadde du spart opptil 70-80 kr. pr. tube kontra hva Tec7 koster.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tec7 kostet 99 kr pr tube på hjem & hobby for 3 uker siden. Ville da ikke påstå at det var så dyrt, og komme med en påstand at den holder til husbruk er vel noe drøy? Jobber vanntro med sika montro?

Nei, jeg jobber ikke for Sika. Jeg jobber for en produsent og begge firma er nok på kundelisten fra tid til annen.....

Å få kjøpe Tec7 til kr.99,- pr. patron er ikke en pris som er representativ. Dette var nok en kampanje, eller et salg for å selge seg tom(mulig de skifter leverandør).

Om de hadde etablert en pris hos Hjem og hobby på 99,- ville nok mange andre kjeder stått på gulvet til Novatec i morgen og forlangt forklaring.

litt "off topic" :lipseal: men når det først er snakk om sika og tec-7.... fester de seg på "pioner plast"?

Nei, ingen fleksible lim/fugemasser fester på Pioner sine båter, de er laget i polyetylen plast. Da må man har spesielle primere/overflatebehandling for å høyne overflatespenningen i PE og det finnes kun til cyanoacrylater(Superlim) når vi snakker om lim. Det finnes muligens noen to-komponent løsninger, men jeg kjenner ikke til noen. Man har jo slike to-komponente spesial-lim til f.eks. Hypalon og PVC(gummibåter). Primere til elastiske lim er ikke gode nok til å få tilstrekkelig heft.

Å få kjøpe Tec7 til kr.99,- pr. patron er ikke en pris som er representativ. Dette var nok en kampanje, eller et salg for å selge seg tom(mulig de skifter leverandør).

Om de hadde etablert en pris hos Hjem og hobby på 99,- ville nok mange andre kjeder stått på gulvet til Novatec i morgen og forlangt forklaring.

Hjem og Hobby kjører ny kampanje på Tec7 til 99,- fra 19. til 30. juni. Kanskje man kjøpe noen patroner? Kan Tec7lagres over lengre tid?

Alle slike produkter har utløpsdato printet på siden av patronen(helt oppe).

Normalt kan du legge til 1 år på denne datoen da vi i Norge har kaldere klima enn andre steder i verden. Lagres best tørt og kjølig.

For ordens skyld, Byggskum har det samme, men da printet i bunn av boksen.

Jeg nevner det fordi jeg har oppdaget at det er mye skum i hyllene der ute som er utløpt på dato. Skummet blir da seigt og vanskelig å få ut av boksen. Man må riste den til armen faller av.......

• 8 måneder senere...

Tom Rør, jeg vil tro at butyltape vil være bra å fylle skruehull med. Lett å jobbe med og ikke noe kliss. Høyere elastisitet og forblir mykt i all tid. Tok bort noe overskuddsmasse med butyl i sammenføyningen mellom skrog og dekk i høst. Selv etter 30 år er det seigt.

Form en klatt med fingrene rundt skruehodet.

Butyltape er også det som skal brukes som tetning på utenpåliggende vindu, ala maxi 77.

Jeg skal bruke det på rekkestøttene samt alle skruer gjennom dekk.

Redigert av Eureka (see edit history)

Tom rør, de har det på maritim. Nå har jeg ikke brukt det selv enda, men jeg har lest meg opp på det, og er overbevist om at det skal funge. Substansen er litt som en seig masse og ordet "tape" er litt missvisende da det igrunn er en stripe med masse som er på rull. Det nevnes jo stadig på forumet.. Ta noen søk i forumet, så finner du sikkert en grunn for å teste det ut.

Rullen min ligger klar til bruk..

For en tid tilbake så var det noen som linket til en meget god amerikansk DIY - side. Han sverget til butyl over vannlinjen. Skal finne frem pc'n og se om jeg har lagt til den siden som favoritt... Link kommer da..
Ved monteringer i dekk kan man med fordel forsenke hullet i glassfiberen, countersync, for å øke overflaten for hefte.

link til en fantastisk DIY side. Skikkelig kos som leder til enda større tankekjør omkring prosjekter...

http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects

Redigert av Eureka (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...