JPG Startet 19.Juni.2012 Del på Facebook Startet 19.Juni.2012 Hei! Har en 2011 Norkapp Noblesse 760 med 300hk E-TECH I-CON. Super båt, men nå er det noe galt med motoren... I fjor sommer gjorde den 46 knop ved 6000RPM, og brukte 1,4-1,5 l/nm i 23-32 knop. Nå makser den på 39 knop ved 5250RPM, og bruker 40% mer drivstoff... Og ja, båten er nystoffet. Verkstedet sjekket motoren med PC før de leverte den ut, ingen feilmeldinger. De skal ta den inn igjen, men har lang ventetid på verkstedet. Hva kan dette være? Et annet spm til 760 eiere, hvilken propell bruker dere? Min ble levert med 14,75x19” Viper, er ikke den liten til denne båten? Hva vil den ideelle proppellen være om jeg ønsker så høy marsjfart som mulig? (Toppfart er sef også festlig, men ikke så viktig) Hadde vært fint om andre med samme pakke kunne dele propell, toppfart, RPM, marsjfartsområde og forbruk. :) JP Sitér dette innlegget Link to post
flipflap Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Jeg hadde en liknende feil på en 115ho. Det viste seg være eksosventilen. Vet ikke om din motor har en slik. Sitér dette innlegget Link to post
JPG Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Takker, eksoventilen skal sjekkes! Sitér dette innlegget Link to post
twisterx Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Angående motorproblemene dine så er ikke dette noe å gruble på. Lever inn motoren og få det fikset på garanti. Du kommer ikke til å finne ut av dette på egen hånd. Propell er et vanskelig emne. Jeg har en 250HO og har endt opp med en Viper 20". Brukte en Viper 19" tidligere men den skapte av en eller annen grunn vibrasjoner (umerkelige) som trigget bankesensorene på sylinderene. Det var BRP i USA som til slutt kom frem til at jeg måtte ha en annen propell. Med Viper 20" så får jeg litt lavere toppfart enn med 19", men har et komfortabelt turtall rundt 30 knop som er der jeg oftest ligger. Toppfart nå er ca 45 knop mot 48 knop med 19". Toppturtall med 20" er ca 5200 rpm. Forbruk på marsj rundt 30 knop ligger på 1,5-1,6 l/nm. Har hørt om enkelte som bruker fireblad propell på denne motor/båt komboen med godt resultat. Har hatt lyst til å prøve dette selv, men har ikke mulighet til dette på en enkel måte. Svar gjerne her men andre propellanbefalinger! Sitér dette innlegget Link to post
Tommyboy Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Pussig sammentreff, fordi jeg erfarer det samme mht. max. fart/drivstofforbruk på min Nordkapp Enduro 760, samme motor som din. Har du kommet noe lengere i å finne en forklaring ? Sitér dette innlegget Link to post
twisterx Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Det at toppfarten går noe ned med høyere stigning på propellen er helt naturlig fordi jeg da ikke oppnår max turtall. For å få maksimalt ut av motoren må man opp på et høyere turtall enn det jeg får med dagens 20" Viper. Men jeg er egentlig godt fornøyd med både prestanda og forbruk, så jeg stresser ikke med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.