Jump to content

Nordkapp Noblesse 760 - motortrøbbel 300hk E-TECH


JPG

Recommended Posts

Hei!

 

Har en 2011 Norkapp Noblesse 760 med 300hk E-TECH I-CON. Super båt, men nå er det noe galt med motoren...

 

I fjor sommer gjorde den 46 knop ved 6000RPM, og brukte 1,4-1,5 l/nm i 23-32 knop. Nå makser den på 39 knop ved 5250RPM, og bruker 40% mer drivstoff... Og ja, båten er nystoffet. Verkstedet sjekket motoren med PC før de leverte den ut, ingen feilmeldinger. De skal ta den inn igjen, men har lang ventetid på verkstedet.

 

Hva kan dette være?

 

Et annet spm til 760 eiere, hvilken propell bruker dere? Min ble levert med 14,75x19” Viper, er ikke den liten til denne båten? Hva vil den ideelle proppellen være om jeg ønsker så høy marsjfart som mulig? (Toppfart er sef også festlig, men ikke så viktig)

 

Hadde vært fint om andre med samme pakke kunne dele propell, toppfart, RPM, marsjfartsområde og forbruk.

 

:)

 

JP

Link to post

Angående motorproblemene dine så er ikke dette noe å gruble på. Lever inn motoren og få det fikset på garanti. Du kommer ikke til å finne ut av dette på egen hånd.

 

Propell er et vanskelig emne. Jeg har en 250HO og har endt opp med en Viper 20". Brukte en Viper 19" tidligere men den skapte av en eller annen grunn vibrasjoner (umerkelige) som trigget bankesensorene på sylinderene. Det var BRP i USA som til slutt kom frem til at jeg måtte ha en annen propell. Med Viper 20" så får jeg litt lavere toppfart enn med 19", men har et komfortabelt turtall rundt 30 knop som er der jeg oftest ligger. Toppfart nå er ca 45 knop mot 48 knop med 19". Toppturtall med 20" er ca 5200 rpm. Forbruk på marsj rundt 30 knop ligger på 1,5-1,6 l/nm.

 

Har hørt om enkelte som bruker fireblad propell på denne motor/båt komboen med godt resultat. Har hatt lyst til å prøve dette selv, men har ikke mulighet til dette på en enkel måte. Svar gjerne her men andre propellanbefalinger!

Link to post
  • 3 uker senere...

Det at toppfarten går noe ned med høyere stigning på propellen er helt naturlig fordi jeg da ikke oppnår max turtall. For å få maksimalt ut av motoren må man opp på et høyere turtall enn det jeg får med dagens 20" Viper. Men jeg er egentlig godt fornøyd med både prestanda og forbruk, så jeg stresser ikke med dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...