Jump to content

kan eg ha mindre sjøvannsinntak i båten en innsug på motor 6LYA

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Det var ein vanskelig tittel å få forklarende nok... :wink: :wink:

Menmen,,,, Båten vår har eit rør på 50mm for inntak av sjøvann. Sveist i skroget. Aluminiumsbåt. Ca 30cm opp fra bunn er det montert en bytterflyventil mellom to flenser. Etter butterfly er det 32mm rørstuss for slangetilkopling.

Min "nye" Yanmar 6LYA 340Hk, har 46mm inntak på impellerpumpa.

Hva kan skje dersom eg syr sammen dette?

Vil impeller suge seg til en tidlig død, vil motor gå seg varm ved hard belastning kanskje, Vil eksosen få for lite vann?

Litt seinere i motorens kjølesløyfe er slangene til gearoljekjøler redusert til 38mm orginalt yanmar, så det er ikkje 46mm i heile systemet uansett.

Gearoljekjøleren min på Borg Warner'en er også 32mm som inntaket.... her vurderer eg en ventilregulert by-pass løsning om det skulle vise seg at den bremser for mye på flowen.

Men eg er sannelig ikkje sikker på hvordan eg evt merker om det er problem.

For meg virker innløp på impeller unødvendig stort. Nabobåten med 900hk har bare noen mm storre på sin V12...

Hvor stort kjølevannsinntak har din motor ? :pray::smiley:

Hvem forhandler Yanmar og er best å ringe på velstandet?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dette er andre gangen jeg prøver: Fra solfylte Gullholmen:

Uansett kjøling, om du struper pumpen oppstrøms, så får den ikke nok mat og vil kavitere. Forutsatt at Yanmer har valgt riktig pumpe. Dette vet alle som kjenner sin Bernoulli (forferdelig komplisert italiener som døde for lenge siden). Om du kjører etter struperesepten din, så vær ikke forbauset om impeller og pumpehus for kort levetid. Hulda har 2" inntak som grener av til flere brukere. Motoren er grenet av med 5/4". Det er slik det skal være.

Jeg har en Mercruiser Dtronic 250 med Bravo 3 drev, og fra sjøvannsfilter til motor er det 38mm slange, men i drevet er det toppen 19 mm. Dette er jo originalt fra Mercruiser, men jeg har montert nytt sjøvannsinntak og går med 38 mm hele veien nå.

Jeg hadde ikke problemer med varmgang merkelig nok, men jeg ser jo at tempen er mer stabil etter ombygging.

Ville nok valgt størst mulig dimensjon, så kan motoren drikke det den greier. Deilig følelse når du vet det er mer enn godt nok.

Røyksund Mekaniske var skikkelig proff å snakke med :smiley:

Eg har skaffet meg større flens/rør til inntaket i dag. Nå er det for stort, 50mm,... menmen, eg skal klare å strupe det inn :wink: Videre så kunne han på Røyksund skaffe større endelokk til gearoljekjøleren, slik at det blir 38mm (riktige) stusser på den. Diameter og gjennomstrømming skulle være rikelig då sa han.

Så då er eg snart i havn :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...