Sjeldenutpå Startet 19.Juni.2012 Del på Facebook Startet 19.Juni.2012 Det var ein vanskelig tittel å få forklarende nok... :wink: Menmen,,,, Båten vår har eit rør på 50mm for inntak av sjøvann. Sveist i skroget. Aluminiumsbåt. Ca 30cm opp fra bunn er det montert en bytterflyventil mellom to flenser. Etter butterfly er det 32mm rørstuss for slangetilkopling. Min "nye" Yanmar 6LYA 340Hk, har 46mm inntak på impellerpumpa. Hva kan skje dersom eg syr sammen dette? Vil impeller suge seg til en tidlig død, vil motor gå seg varm ved hard belastning kanskje, Vil eksosen få for lite vann? Litt seinere i motorens kjølesløyfe er slangene til gearoljekjøler redusert til 38mm orginalt yanmar, så det er ikkje 46mm i heile systemet uansett. Gearoljekjøleren min på Borg Warner'en er også 32mm som inntaket.... her vurderer eg en ventilregulert by-pass løsning om det skulle vise seg at den bremser for mye på flowen. Men eg er sannelig ikkje sikker på hvordan eg evt merker om det er problem. For meg virker innløp på impeller unødvendig stort. Nabobåten med 900hk har bare noen mm storre på sin V12... Hvor stort kjølevannsinntak har din motor ? Hvem forhandler Yanmar og er best å ringe på velstandet? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LALUNA II Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Er nok redd for at du må få deg større inntak ... min far hadde en gang på sin båt en 1/2 tomme for lite inntak og ble plaget med høy temp under belastning og reven impeller etter kort tid Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ruby Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Når sjøvannspumpen har 46 mm inntak ville jeg ikke brukt mindre slange enn det. Struping på inntaksslangen er ingen god løsning. Mine to Hino motorer på 310 hk har 2" inntaksledninger helt frem til sjøvannspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Takker for svar. Ruby svarte sist også når eg hadde samme problem ved planlegging av Iveco. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Havlengt Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Sjekk med Bildøy Båt & Motor på Sotra, ev. Røksund Mek. i Karmsund, dei kan Yanmar, og du får garantert eit godt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Men kan du ikke få deg en flens etter butterfly ventilen med 46mm stuss? Da har du 50mm inntak og 46mm slange fra ventil og til motor. Ellers er det vel på trykksiden at det er redusert dimensjon til 38mm på motor. Men ta en prat med Bildøy, flinke folk. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Har du scoop inntak kan det være at du hadde greid deg med 11/2" inntak, men generelt skal man ikke strupe på inntaket. 32mm blir for lite. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Jeg ville ha byttet stuss etter ventilen og latt det være med det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Dette er andre gangen jeg prøver: Fra solfylte Gullholmen: Uansett kjøling, om du struper pumpen oppstrøms, så får den ikke nok mat og vil kavitere. Forutsatt at Yanmer har valgt riktig pumpe. Dette vet alle som kjenner sin Bernoulli (forferdelig komplisert italiener som døde for lenge siden). Om du kjører etter struperesepten din, så vær ikke forbauset om impeller og pumpehus for kort levetid. Hulda har 2" inntak som grener av til flere brukere. Motoren er grenet av med 5/4". Det er slik det skal være. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Jeg har en Mercruiser Dtronic 250 med Bravo 3 drev, og fra sjøvannsfilter til motor er det 38mm slange, men i drevet er det toppen 19 mm. Dette er jo originalt fra Mercruiser, men jeg har montert nytt sjøvannsinntak og går med 38 mm hele veien nå. Jeg hadde ikke problemer med varmgang merkelig nok, men jeg ser jo at tempen er mer stabil etter ombygging. Ville nok valgt størst mulig dimensjon, så kan motoren drikke det den greier. Deilig følelse når du vet det er mer enn godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Røyksund Mekaniske var skikkelig proff å snakke med Eg har skaffet meg større flens/rør til inntaket i dag. Nå er det for stort, 50mm,... menmen, eg skal klare å strupe det inn Videre så kunne han på Røyksund skaffe større endelokk til gearoljekjøleren, slik at det blir 38mm (riktige) stusser på den. Diameter og gjennomstrømming skulle være rikelig då sa han. Så då er eg snart i havn Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.