Jump to content

Undervannshus - tette hull, men hvordan?

ko-stens

Recommended Posts

Klarte til slutt å ta av undervannshuset på min gamle Evinrude 6 hk fra 1973, da jeg ville sjekke hvordan det stod til med impeller. Du verden... Det satt som sveiset fast, og jeg måtte kappe tre av fire skruer da de var helt ødelagte fra før. Heldigvis fikk jeg skrudd dem ut med Wisegriptang etter å måtte banke av impellerhuset. Impelleren var tynnslitt, og det var helt gjengrodd med drit nede under impellerplaten. Var vel ikke best kjøling her... Nytt er bestilt fra Australia (Ebay).

Men, jeg har tidligere oppdaget at det lekker olje fra vanninntaket, fra bak dekselet på den ene siden under det ene påfyllingshullet til giroljen.

Ser ut som en eller annen tidligere eier (vet ikke historien til motoren og har akkurat kjøpt den) har boret ut en knekt skrue til dette dekselet og har skrudd i større skrue. Problemet er at vedkommende har boret gjennom godset og laget hull inn i selve huset. Dette må med andre ord tettes.

Men hva tetter jeg det med!? Hvor får jeg kjøpt slik?

Så får en gruble litt på hvordan jeg skal få ut restene av den andre skruen til dekselet, som selvfølgelig knakk da jeg prøvde å få ut den...

Er det viktig at det dekselet er der, eller er det mest kosmetisk?

Impeller og impellerhus - greit å skifte ut disse, kanskje...

IMAG0630.jpg

Her er vanninntaket. Hullet som går gjennom godset, som må tettes er til venstre. Hvordan få ut den knekte skruen til høyre får en gruble litt på...

IMAG0629.jpg

Redigert av ko-stens (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...