Jump to content

Volvo Penta B20 - vann i oljen...


Trøpsern

Recommended Posts

Hei! Jeg kjøpe for litt siden en Draco 1700 Topless fra 1976 for det sitter en Volvo Penta B20 fra samme årstall. Har hatt problemer med den fra start. Det startet med hull i eksosrøret, men dette var heldig hvis lett å bytte ut. Så hadde jeg problemer med å få start på motoren da den slet med start på lavt turtall noe som også utviklet seg til at jeg hadde problemer med å få den til å gå skikkelig på tomgang(måtte ha veldig høy turtall synes jeg 1500 rpm) tror jeg fikk fikset dette da jeg skrudde litt på luftblandingskruen på min enkle weber forgasser. Vet jo ikke om dette er fikset da jeg oppdaget etter litt at det var kommet vann i oljen og oljen er kommet ut gjennom eksosen(våt eksos). Er desverre helt grønn på alt som er av "motormekking" har til nå fått heiset motoren ut og tømt den for olje. Hadde satt veldig pris på innspill om hva som er galt eller kan evt. gjøres for å finne ut hva som er galt, ettersom jeg er lite lysten på å "skru i blinde" i og med at jeg ikke har veldig peiling på motor. :smiley:

 

All mulig help taes i mot med takk!

 

Mvh

TrøpserN

Link to post

dette kan vel tyde på en gåen toppakning, eller oljekjøler

Hadde mistanke om noe sånt jeg også, men kanskje like greit å gjøre som Stålmarken :smiley:

 

 

 

En saltvannskjølt B 20 fra 76 hadde jeg ikke kostet på en krone. Jeg har hatt et par stykker tidligere og de byttet jeg med en motor som hadde gått i bil og flyttet over mariniseringsutstyret.

Noen muligheter for at du vet hvor man får tak i en sånn motor evt? Har sett litt men har ikke funnet noe :smiley:

Link to post

Da jeg sleit med min B20 (for snart 10 år siden) hadde jeg stor nytte av Ihlebekk Motor ved Kr.sand, De hadde bytte blokker og bytte topper og god greie på dette.

 

Aner ikke om de eksisterer lenger, men jeg har fortsatt tlf nr : 38 09 78 30.

 

De var veldig rimelige og greie, men kanskje ikke akurat verdens kjappeste.

 

Lykke til (PS : Ny topppakning koster deg 400,- og skiftes på en kveld, og da vet du mer om tilstanden på den også etterpå.)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hei igjen, vil bare si at motoren er jo fra 76 men er bare ferskvannkjørt aldri vært i saltvann :) har jeg vært ute og sett litt på motoren igjen og da så jeg at frostpluggene var gående(bare på den ene siden(under eksosmanifoilen)) er det noen muligheter for at blokka er sprekt da? Skal skru av oljekjøleren nå og se på den, kanskje jeg bare bytter hele oljekjøleren og topppakning.

Link to post

Husk at marineversjonen har rustfrie frostplugger, om du bruker frostplugger til bil ruster de i stykker!

 

Hvis det er en marinemotor heter den ikke B20, men AQ130 eller noe sånn. Flere VP motorer har sjøvannspumper som kan forårsake vann i oljen ved slitte tetningsringer, kanskje det også kan være en ide å sjekke?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 uker senere...

Ved innsetting av frostplugger brukes en pipe som er litt mindre enn pluggen til å banke inn pluggen, det er viktig at den bankes inn rett, og jeg pleier å bruke litt flensetetting i kanten på motoren før pluggen settes inn.

 

Topplokksboltene strammes normalt til 88 newton, over tre omganger, i følgende rekkefølge:

 

volvo.gif

Link to post

Ved innsetting av frostplugger brukes en pipe som er litt mindre enn pluggen til å banke inn pluggen, det er viktig at den bankes inn rett, og jeg pleier å bruke litt flensetetting i kanten på motoren før pluggen settes inn.

 

Topplokksboltene strammes normalt til 88 newton, over tre omganger, i følgende rekkefølge:

 

volvo.gif

 

Takker for svar! da blir det mekking imorgen :) kanskje jeg til og med får prøvd den :)

Link to post

Hei igjen ! det fosser fremdeles inn vann... denne gangen så mye at jeg ikke fikk start på den engang fordi sylindrene fylte seg med vann... mistenker at 1 av 3 er i veien: 1. at jeg ikke har skrudd ting skikkelig sammen eller med nok moment. 2. at toppaktningen jeg satte inn nå fikk en skade eller noe i det jeg monterte. 3. at toppen ikke er plan og derfor lekasjen oppstår...

 

Noen som har noen ideer??!? begynner å bli lei hele greiene... så vil gjerne ha doningen igang snart!

 

Mvh TrøpserN

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...