Trøpsern Startet 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2012 Hei! Jeg kjøpe for litt siden en Draco 1700 Topless fra 1976 for det sitter en Volvo Penta B20 fra samme årstall. Har hatt problemer med den fra start. Det startet med hull i eksosrøret, men dette var heldig hvis lett å bytte ut. Så hadde jeg problemer med å få start på motoren da den slet med start på lavt turtall noe som også utviklet seg til at jeg hadde problemer med å få den til å gå skikkelig på tomgang(måtte ha veldig høy turtall synes jeg 1500 rpm) tror jeg fikk fikset dette da jeg skrudde litt på luftblandingskruen på min enkle weber forgasser. Vet jo ikke om dette er fikset da jeg oppdaget etter litt at det var kommet vann i oljen og oljen er kommet ut gjennom eksosen(våt eksos). Er desverre helt grønn på alt som er av "motormekking" har til nå fått heiset motoren ut og tømt den for olje. Hadde satt veldig pris på innspill om hva som er galt eller kan evt. gjøres for å finne ut hva som er galt, ettersom jeg er lite lysten på å "skru i blinde" i og med at jeg ikke har veldig peiling på motor. All mulig help taes i mot med takk! Mvh TrøpserN Sitér dette innlegget Link to post
elvenøkken Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 dette kan vel tyde på en gåen toppakning, eller oljekjøler Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 En saltvannskjølt B 20 fra 76 hadde jeg ikke kostet på en krone. Jeg har hatt et par stykker tidligere og de byttet jeg med en motor som hadde gått i bil og flyttet over mariniseringsutstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Trøpsern Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 dette kan vel tyde på en gåen toppakning, eller oljekjøler Hadde mistanke om noe sånt jeg også, men kanskje like greit å gjøre som Stålmarken En saltvannskjølt B 20 fra 76 hadde jeg ikke kostet på en krone. Jeg har hatt et par stykker tidligere og de byttet jeg med en motor som hadde gått i bil og flyttet over mariniseringsutstyret. Noen muligheter for at du vet hvor man får tak i en sånn motor evt? Har sett litt men har ikke funnet noe Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Søk på bilopphogging, der finner du en søkedatabase som er landsdekkende. Søk i Sverige kan jo også være en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Husk at hvis du setter inn bilmotor må du kanskje bytte toppakning til en som tåler saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Da jeg sleit med min B20 (for snart 10 år siden) hadde jeg stor nytte av Ihlebekk Motor ved Kr.sand, De hadde bytte blokker og bytte topper og god greie på dette. Aner ikke om de eksisterer lenger, men jeg har fortsatt tlf nr : 38 09 78 30. De var veldig rimelige og greie, men kanskje ikke akurat verdens kjappeste. Lykke til (PS : Ny topppakning koster deg 400,- og skiftes på en kveld, og da vet du mer om tilstanden på den også etterpå.) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars K Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Iglebæk motor tenker jeg? http://www.iglebaek-motor.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Ja, det var det ja Men da eksisterer de fortsatt ihvertfall, og det er jo gode nyheter både for dem (han ?) og for de med B20 motorer Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Trøpsern Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hei igjen, vil bare si at motoren er jo fra 76 men er bare ferskvannkjørt aldri vært i saltvann :) har jeg vært ute og sett litt på motoren igjen og da så jeg at frostpluggene var gående(bare på den ene siden(under eksosmanifoilen)) er det noen muligheter for at blokka er sprekt da? Skal skru av oljekjøleren nå og se på den, kanskje jeg bare bytter hele oljekjøleren og topppakning. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Vi hadde en Zetor traktor, denne kom det vann i oljen på. Årsaken var at det var tært hull i stempelforingene. Denne motoren hadde "Våte" foringer. Skiftet foringer og alt var ok. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Det er ikke løse foringer på B 20 Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Du må også sjekke sjøvannspumpa, kan lekke via simmringen og inn i registeret, enkel og begynne med i allefall Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
selco18_ Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hadde en b20 i en selco 18 for ett år siden fikk vann i oljen der var det oljekjøleren som var årsaken. Fikk tak i en brukt kjøler som også var defekt. Tilslutt fik jeg tak i en fra en annen volvo motor, oljekjøler som kostet halvparten og alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Trøpsern Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Takker for masse flotte svar! Nå har jeg testet oljekjøleren og ingen lekkasjer der. Har bestilt noe frostplugger og toppakting så får prøve med det Legger ut resultat etterhvert når jeg har fått prøvd den! Sitér dette innlegget Link to post
Trøpsern Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Forresten, noen som vet om noen bra nettsider for volvo penta B20 deler? Da spesielt toppaktning og frostplugger men også litt annet(så har jeg alle nettstedene på et sted hvis det er noe annet som er gått i stykker). Hadde satt veldig pris på svar! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Husk at marineversjonen har rustfrie frostplugger, om du bruker frostplugger til bil ruster de i stykker! Hvis det er en marinemotor heter den ikke B20, men AQ130 eller noe sånn. Flere VP motorer har sjøvannspumper som kan forårsake vann i oljen ved slitte tetningsringer, kanskje det også kan være en ide å sjekke? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trøpsern Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Ja, kan gjøre det, men ny toppaktning og frostplugger trenger jeg uansett. Det er forresten en Aq115 Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Fåes for noen hundrelapper hos nærmeste Volvo Penta forhandler ! Sitér dette innlegget Link to post
Trøpsern Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Da har jeg toppaktning og frostplugger foran meg ;) men jeg lurer på dette med moment, hvor mye skal du ha på hver bolt når du skal skru på toppen? :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Ved innsetting av frostplugger brukes en pipe som er litt mindre enn pluggen til å banke inn pluggen, det er viktig at den bankes inn rett, og jeg pleier å bruke litt flensetetting i kanten på motoren før pluggen settes inn. Topplokksboltene strammes normalt til 88 newton, over tre omganger, i følgende rekkefølge: Sitér dette innlegget Link to post
Trøpsern Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Ved innsetting av frostplugger brukes en pipe som er litt mindre enn pluggen til å banke inn pluggen, det er viktig at den bankes inn rett, og jeg pleier å bruke litt flensetetting i kanten på motoren før pluggen settes inn. Topplokksboltene strammes normalt til 88 newton, over tre omganger, i følgende rekkefølge: Takker for svar! da blir det mekking imorgen :) kanskje jeg til og med får prøvd den :) Sitér dette innlegget Link to post
Trøpsern Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Hei igjen ! det fosser fremdeles inn vann... denne gangen så mye at jeg ikke fikk start på den engang fordi sylindrene fylte seg med vann... mistenker at 1 av 3 er i veien: 1. at jeg ikke har skrudd ting skikkelig sammen eller med nok moment. 2. at toppaktningen jeg satte inn nå fikk en skade eller noe i det jeg monterte. 3. at toppen ikke er plan og derfor lekasjen oppstår... Noen som har noen ideer??!? begynner å bli lei hele greiene... så vil gjerne ha doningen igang snart! Mvh TrøpserN Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Du må vel finne ut hvor vannet kommer fra, og dersom det "fosser" inn så bør det vel la seg gjøre. Sikker på at det ikke er frostskader på denne motoren din ? Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Drevdeler.se Synes de har god service og god peiling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.