Jump to content

Volvo Penta B20 - vann i oljen...

Trøpsern

Recommended Posts

Vet ikke om det er frostskader på blokka for den får jeg ikke sett skikkelig på, men vi har satt trykk på kjølesystemet og det eneste stedet det kom vann inn var fra topp også rant det forbi pakningen og ned i oljen på de hullene som pinnene som styrer ventilene kommer opp av. Men blokka virker ganske tett men er jo vanskelig å sette skikkelig trøkk på bare kjølesystemet i blokka...

Frostskader kan like gjerne være i topplokket, men dersom det renner kjølevann ned i hullene til alle støtstengene så kommer det sannsynligvis vann ut i toppen av topplokket, og det er lite der som kan lekke utover at toppen er sprukket og et par andre muligheter, så det er nok bare å forske videre til du finner ut akkurat hvor lekkasjen er, det er lite annet man kan gjøre etter min mening !

Redigert av adeneo (see edit history)

Toppen er ikke sprukket så da et spørsmålet, hva er galt? Har akkurat planet toppen og de tok av 0,2 mm så nå skal den være helt rett :) lurer da på om jeg skal bare skru det sammen og håpe at det var feilen eller om det er noe annet som kan være årsaken som jeg ikke vet om :) noen teorier som jeg kunne prøvd ut hadde vært fint!

Fått tak i eksosmanifoil ! men nå vil ikke motoren starte.... skjønner ikke hva som er galt. Jeg har sjekket at tenningsrekkefølge og sånn noen lunde teningstidspunkt, men det eneste den gjør er å fise litt i forgasseren når jeg pumper bensin inn... ellers er den helt død! Noen som har noe logisk svar på dette? Er jo ikke noe elektronikk som skal slå inn eller noe så da skal det jo gå så lenge alt er riktig... har også sjekket at alle ventiler er lukket skikkelig og sånt når den skal tenne

Takker :) fått justert nå så nå går den fint :) men litt småplukk igjen.... hovedproblemet nå er at motoren ikke vil gå under 1500 rpm uten å dø, vet at det er noe med fortenning og blandingsforhold! er det noen som vet hvordan man stiller på fortenning sånn at man får 10 graders fortenning på 700 rpm som de sier at den skal klare ? :)

• 2 måneder senere...

Hei. Jeg kan si d at om du skal ha den til å gå under 1500, så tar du av forgassertoppen, stiller den skruen som er på tror d er en fjærskrue på høyre side på forgassern, den stiller du helt inn, men ikke så langt inn at du knekker spissen på skruen, men at du skrur den så langt inn så fjæra er omtrent sammenkneppa. den skruen stiller du ut 3,5 runder. pluss kansje om den fortsetter på høyt turtall kansje kvart til en halv tørn ut. ekstra. så er d en til der med fjær. den stiller du inn kansje en halv tørn. å justerer etterpå kan ruses opp litt til og begynne med, men kan være skruen på høyre side som er for langt inne, jeg måtte gjøre dette på min, men er ikke sikker på forgassern der hos deg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...