Dorsken Startet 20.Juni.2012 Del på Facebook Startet 20.Juni.2012 Vår gamle båt har kun 2 batterier, ett til forbruk og ett startbatteri. Forbruksbatteriet har hatt gjentatte dyputladinger – og er nå kaputt, mens startbatteriet er helt ok. Jeg har hørt at en ikke kan sette inn bare ett nytt batteri – men må bytte begge. Stemmer det og hva skyldes det? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Hank Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Så lenge batteriene ikke er koblet sammen i serie eller parllellkobling har dette ingen betydning. Ut fra det du skriver høres det ut som om batteriene er adskilt i hver sin krets, og da trenger du bare å bytte ut forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Takk for svaret. Nja, jeg er helt grønn på alt som har med strøm å gjøre. Men jeg har en landstrømslader som har separat ledning/lading til hvert av batteriene og så vidt jeg husker er batteriene koblet sammen ved minuspolene. Kan jeg da bytte bare et av batteriene? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Arvid_A Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Hei! Her finner du Ingars beskrivelse av dynamo og ladeopplegg: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Dette gir fin bakgrunnskunnskap og gir gode muligheter for å redusere "grønnfargen" når det gjelder å forstå hva som foregår mellom dynamoen og batterier ombord. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Ja. At minusen er felles, spiller ingen rolle så lenge plussene er i hver sin krets. Det er også ikke uvanlig at man kan koble batteriene sammen ved behov, men det er ikke å anbefale annet enn i korte perioder, da det ved sammekobling blir slik at det batteriet med lavest spenning vil trekke effekt ut av det med høyest. Da ender du opp med to slappe batterier i stedet for ett nesten tomt og ett nesten fullt. Som sagt er dette ok i korte perioder. Feks om startbatteriet har blitt tappet for mye av en eller annen grunn. Da kan et friskt forbruksbatteri i tillegg, kunne være akkurat det du trenger for å få start på maskinen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
hifo Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Jeg mener man fint kan putte inn et nytt batteri i en "eldre" bank så lenge batteriene er ca like størrelsesmessig og av samme type. (åpent \ lukket osv.) Feilen mange ( jeg ) gjør er at jeg aldri deler batteriene ifra hverandre av og til og sjekker at tilstanden er nogenlunde lik før det er for sent.. . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 men det er ikke å anbefale annet enn i korte perioder, da det ved sammekobling blir slik at det batteriet med lavest spenning vil trekke effekt ut av det med høyest. Da ender du opp med to slappe batterier i stedet for ett nesten tomt og ett nesten fullt. En meget seiglivet myte som jeg ved flere tester har vist ikke stemmer i praksis. Dog må man forutsette at ingen av batteriene har døde celler. Et slikt batteri vil uansett være ubrukelig. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Hei, Ingar den testen skulle jeg gjerne sett! Og ikke minst hvordan den er gjort. Har jobbet med batterier i proffesjonell sammenheng og deler ikke din oppfatning. Du bør i det minste antyde hvilke vilespenninger du snakker om på batteriene. Regner med at det er allment akseptert at et batteri som aldri toppes vil sulfatere og denne delen av blyplatene vil forbli inaktive. La oss ta et tenkt eksempel. Vi forutsetter her at du bruker båten i helgene og ikke har vedlikeholdslading i uka. Det ene batteriet har en vilespenning på 12,6 volt, det andre 12,9 Volt. Begge er på 100 Ah. Om disse koples sammen stabliserer alltid vilespenningen seg på det laveste batteriet. Dynamoen jobber kanskje spenningen opp til 14,4 V når du forlater båten, men neste helg er spenningen igjen 12,6. Degraderingsprosessen på det nye batteriet er allerede i gang! Ser man på kapasiteten blir dette enda værre. Om man gjør en enkel linearisering av strømmen i batteriet vil kapasiteten synke med 10 Ah for hver 0.1 V fra 12,9 til 11,9 V. Om du da bare skal anvende 50% av kapasiteten for ikke å skade batteriet kan du hente ut strøm i spenningsrommet fra 12,6 til 12,4 V. Det vil si at du har 40Ah tilgjengelig istedenfor 100 Ah. Nå er jo ting litt mer sammensatt en dette og blant annet lader du opp batteriene når du drar ut igjen med båten, men hovedpoenget er at det nye batteriet vil etterhvert sulfatere og bli mer og mer likt det gamle om du ikke vedlikeholdslader. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Du forutsetter at hvilespenningen på det ene batteriet er 12,6 v. Er ikke det veldig lite for et friskt batteri som vel bør ha 12,7v ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
JRK Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 (redigert) Hifo Du nevnte eldre bank, Ingar trakk den enda lenger at så lenge ingen celler var døde. Eksemplet jeg tok var bare for å vise hva det teoretiske resultat ble med et batteri på 12,6 Volt. Med 12,7 volt vil det tilsvarende regnestykket være 60 Ah til forbruk. Men hovedpoenget er at en eldre batteribank er gammel. Hvorfor bytte ut deler av denne når den nye degraderes??? Om man absolutt vil blande gammel og nytt vil jeg anbefale et ladesystem som lader begge (alle) bankene og en bryter hvor du velger forbruk fra.Det teoretiske regnestykket vil da blit 70 Ah for 12,6 V og 80Ah for 12,7 V Redigert 20.Juni.2012 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 (redigert) Ref til JRK: " La oss ta et tenkt eksempel. Vi forutsetter her at du bruker båten i helgene og ikke har vedlikeholdslading i uka. Det ene batteriet har en vilespenning på 12,6 volt, det andre 12,9 Volt. Begge er på 100 Ah. Om disse koples sammen stabliserer alltid vilespenningen seg på det laveste batteriet. Dynamoen jobber kanskje spenningen opp til 14,4 V når du forlater båten, men neste helg er spenningen igjen 12,6. Degraderingsprosessen på det nye batteriet er allerede i gang! Ser man på kapasiteten blir dette enda værre. Om man gjør en enkel linearisering av strømmen i batteriet vil kapasiteten synke med 10 Ah for hver 0.1 V fra 12,9 til 11,9 V. Om du da bare skal anvende 50% av kapasiteten for ikke å skade batteriet kan du hente ut strøm i spenningsrommet fra 12,6 til 12,4 V. Det vil si at du har 40Ah tilgjengelig istedenfor 100" Ah. Kortversjonen er at det nye friske batteriet eldes kjapt ned til det dårligste batteriet sin tilstand.Som svar på om du sette inn et nytt sammen med det gamle er ja, men det blir litt som å pisse på seg når man fryser.Best resultat får du ved å sette inn to nye identiske batterier i parallell. Redigert 20.Juni.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 maritim har grisebillige batterier - sønnak :thumbsup: Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Omegaen Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Har man to batterier (minus sammenkoblet og + på forskjellige kurser) så har det ingen ting å si for det nye batteriet om det gamle er litt slapt.. Men hvis man har to batterier på samme kurs der det ene har alle cellene intakt, men er litt slapt, vil dette svekke det nye raskere enn hvis begge hadde blitt byttet til nye.. Men det vil ikke svekkes drastisk så lenge begge vedlikeholdes godt.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.