Zitt Startet 20.Juni.2012 Del på Facebook Startet 20.Juni.2012 Hei! Jeg har og har hatt lekkasjer i båten på så mange plasser at jeg er blitt helt forvirret. I går, etter en regnbyge, oppdaget jeg at det lekker rett gjennom båten. Jeg har lenge trodd at fuktigheten har vært kondens, men tydeligvis ikke. Vann pipler inn gjennom punktumstore hull ca 10cm under øverste kant av underdelen av båten. Slik jeg ser det kommer vann inn ved fenderlisten og renner gjennom skroget. Hva kommer disse hullene av? I går tørket jeg opp ved ca 5 hull og sparklet over dem med TEC7, og det har vist seg å tette.....enn så lenge. Jeg vet ikke om det er rette metoden, eller om jeg egentlig har gjort noe galt. Får jeg heft til eventuelt belegg siden? Jeg vet ikke med sikkerhet hvor mange hull som er igjen, men vet om noen og antar det er mange. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Kva er båten bygd av? Alder? Er det gamal glassfiber med balsakjerne og teakdekk? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Hei, Ask! Båten er i glassfiber og er 1982 modell. Det er ikke balsakjerne eller teakdekk. Jeg har ikke hatt båten så lenge og vet ikke sikkert hvordan den er konstruert. Heller ikke hvordan underdel og overdel er satt sammen, men fenderlist er visstnok ikke mer enn 2 år. Hva skjer overtid hvis jeg "sparkler" på innsiden med Tec7? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Helt greit å sparkle med elastisk fugemasse. Prøv å få rengjort mest mulig først. Brake & Clutch Cleaner eller skumrens(for byggskum) kan sprayes på og gir en vaskende og fjernende effekt som bedrer vedheften til fugemassen. Om du har samme konstruksjon som meg så er det drenering-hull i underkant av fenderlista som kan gå tette. Gjør de det så forverres selvfølgelig situasjonen og sammenføyningen mellom skrog og overbygg står under konstant vanntrykk. Dette er også veldig viktig å sjekke på høsten om du lagrer båten under presenning ute i kulden. Ligger det vann der da vil det fryse og sprenge. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
egilwh Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Min umiddelbare reaksjon er: NEI, tette på utsiden, ikke på innsiden.... men så har jo jeg trebåt. Uansett, så er det vel et poeng å hindre vann i å komme inn, og dersom denne "sparklingen" fra innsiden gjør det, så er det jo greit. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Zitt Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Takker for svar VannTro! Betryggende å høre at jeg kan tette fra innsiden. Fenderlisten hadde dreneringhull helt bak, og jeg har i tillegg boret opp et par til. De små hullene jeg har prøvd å forklare, er de rett og slett alderdomstegn, og kan jeg risikere at det bare vil fortsette å utvikle seg? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Hei, egilwh! Jeg er helt med på hva du sier. I så fall må båten opp og listen av, og gudene vet hva jeg kommer til da. Hadde lyst å prøve en snøggløsning. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Utvendig/innvendig, det er vel et spørsmål om hvor mye arbeid man legger i det. Optimalt sett skulle fugemassen ligge i flensen mellom skrog og overbygg. Det er 99% sikker gjennomgående bolter under fenderlisten, tetter du utvendig vil vannet komme inn like vel da det ganske sikker står dårlig til med fugemassen disse boltene settes inn med. Det er mest trolig der du har lekkasjen.. Det mest optimale er selvfølgelig å ta av fenderlist og sette inn boltene med fugemasse på ny, men da har du en utfordring da fenderlista skal på igjen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Jeg prøvde ditt tips om tetting av vinduer på innsiden med Terostat, og nå har jeg ett pottetett vindu! Tusen takk for tipset! Det var riktignok noe griseri å bale med når karmer, skinner og belegg skulle på plass samtidig, men det gikk nå det. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 (redigert) Men det er lett å fjerne overskytende etter 15-20 minutter når du bruker en klump masse å dytte på den du skal fjerne.... Flott å høre at det ble tett Og skulle du nå måtte demontere er det ingen sak med en masse som ikke herder.... PS. Meningen var at du skulle trykke vinduet litt ut og tette mellom karm og overbygg utvendig, men det funker slik du gjorde det også. (det vanskeligste er å få gardinskinnene oppunder, men skrur man ført til og dernest begynner i ene enden og løsner litt for å dytte skinnen oppunder går det på en måte) Redigert 20.Juni.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.