Sjeldenutpå Startet 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2012 Eg skal til å montere vannlås/eksospotte. Typen løftepotte/vannlås. Eg skal sveise denne sammen av syrefast sjølv, og lurer på om noen har forslag til konstruksjon innvendig? Eg har ikkje fleire båtlapper i årets budskjett, så drømmepotte fra Halyard må vente... Den blir rund, 36cm diameter. Høyde ca 40cm. Dette er mål som "samsvarer" med Halyard sine. Eg har forsøkt å tenke litt hvordan den må lages for å få riktig funksjon. Eg rekner med at innløp skal bare stikkes rett innenfor, og at utløp skal stå høyest mulig og ha stigerør for å løfte vann lettest/reskest mulig ut. Eller er det omvendt kanskje ...? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Omegaen Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 De har jo simple skisser på hjemmesiden til halyard.. men vet ikke helt hvilke potte du tenkte på.. http://www.halyard.eu.com/Products/lift_silencer_top_in.html Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
stig arve Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 trur da er nåke sånt men har ikkje tegnig tiljegli. i tileg er da viktig med plaserig på slangen har med kor eksos deller seg. (3ut fra motor/5ut fra potte skrog flens-4ut fra motor/5ut fra potte skrog flens er ikkje heilt siker) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Har du skisset utløp til høyre nå, den ser litt tykkere ut..? Altså stigrøret på utløp? Det med volumet skissert rødt har eg ikkje tenkt på. Det var logisk. Men eg skjønner ikkje kva du meiner her : i tileg er da viktig med plaserig på slangen har med kor eksos deller seg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Er det noen flere som har forslag og innspill? Eg sitter klar med bend og sveiseapparat nå, og de nermeste i båthavna strides om hva som er riktig. Det blir foreslått at det blir mye leven inni potta dersom eksosen kommer inn over vannstanden?.... "rådløs..." Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pergrip Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 (redigert) Innløpet skal ligge over vannstanden i potta , eller så får du hevert inn i motoren etter stopp . Ut løpet lavets mulig i potta slik at du får ut vannet som kommer inn i lag med eksosen er min mening http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-55-60-65-mm jeg har denne typen og utløpet er lavest. Redigert 21.Juni.2012 av pergrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 (redigert) http://t0.gstatic.co...eoFG9aWWnzELnip Tar du utgangspunkt i denne så burde det ikke være vanskelig å få til hehe ser pergrip var før meg med samme svar Redigert 21.Juni.2012 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
stig arve Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Vetus-katalogen side 64 og utover viser noen typer. http://viewer.zmags....ec#/16efa8ec/64 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Nemo Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Her er noen tegninger fra Universal Diesel. http://www.universal-diesel.no/files/Sm%E5stoff/Del%209%20Avgassanlegg%20-%20smakspr%F8ve.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Ah, så mange flotte linker eg fekk her :-) Nå har eg kontroll på planen videre. Takker :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Løfter denne tråden igjen. Regner med at Sæbø har gjort ferdig eksospotten sin. Hvordan ble resultatet? Jeg må også lage et par slike potter ila vinteren. Fint med dobbelinstallasjon, dobbelt så mye arbeid og dobbel så dyrt , men blir resultatet bra er det forhåpentligvis verdt det Andre som har erfaringer å dele rundt hjemmelaget vannlås? Jeg ser for meg å lage potta i glassfiber, muligens med utgangspunkt i avstøp fra en murerbøtte eller noe annet skrot jeg finner i garagen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2016 Ble egentlig knallbra. Eg brukte den bare kort tid fordi eg mistenkte for høyt mottrykk pga manglende turtall. Men turtal manglet som følge av både aksling tok borti hylse/for tung propell og dårlig turbo. Er under utbedring nå. Har meir eksosstøy i dag uten potte en ønskelig, men pga endring på eksosløpet igjennom aktercabin så er potta for stor nå. Sveiser den trolig om og tilpasser ny plassering når arbeidet med å få riktig turtall er ferdig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaftein ØL Svart 21.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2016 Det høres bra ut Sæbø! Leste akkurat gjennom prosjjekttråden din. Nyttig lesning! Håper jeg slipper med litt færre komplikasjoner. Jeg holder på å skifte ut to svære V8 med et par mindre Hino-motorer. Det blir mye jobb når akslinger skal ut og kontrolleres, cutless-lagere må byttes, ror som må demonteres og hele maskinrommet må renovers med ny isolasjon og elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Her har du mer... http://www.sbmar.com/articles/designing-a-marine-exhaust-system/ Han har flere om du søker på siden... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.