Jump to content

etterlyser skisse av eksos, løftepotte/vannlås

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg skal til å montere vannlås/eksospotte. Typen løftepotte/vannlås.

Eg skal sveise denne sammen av syrefast sjølv, og lurer på om noen har forslag til konstruksjon innvendig? Eg har ikkje fleire båtlapper i årets budskjett, så drømmepotte fra Halyard må vente...

Den blir rund, 36cm diameter. Høyde ca 40cm. Dette er mål som "samsvarer" med Halyard sine. Eg har forsøkt å tenke litt hvordan den må lages for å få riktig funksjon. Eg rekner med at innløp skal bare stikkes rett innenfor, og at utløp skal stå høyest mulig og ha stigerør for å løfte vann lettest/reskest mulig ut.

Eller er det omvendt kanskje ...? :worry:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Innløpet skal ligge over vannstanden i potta , eller så får du hevert inn i motoren etter stopp . Ut løpet lavets mulig i potta slik at du får ut vannet som kommer inn i lag med eksosen er min mening http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-55-60-65-mm jeg har denne typen og utløpet er lavest.

Redigert av pergrip (see edit history)
  • 3 år senere...

Løfter denne tråden igjen. Regner med at Sæbø har gjort ferdig eksospotten sin. Hvordan ble resultatet? Jeg må også lage et par slike potter ila vinteren. Fint med dobbelinstallasjon, dobbelt så mye arbeid og dobbel så dyrt  :clap:  :sweat: , men blir resultatet bra er det forhåpentligvis verdt det  :drink:  :sailing:

Andre som har erfaringer å dele rundt hjemmelaget vannlås? Jeg ser for meg å lage potta i glassfiber, muligens med utgangspunkt i avstøp fra en murerbøtte eller noe annet skrot jeg finner i garagen. 

Ble egentlig knallbra. Eg brukte den bare kort tid fordi eg mistenkte for høyt mottrykk pga manglende turtall. Men turtal manglet som følge av både aksling tok borti hylse/for tung propell og dårlig turbo. Er under utbedring nå. Har meir eksosstøy i dag uten potte en ønskelig, men pga endring på eksosløpet igjennom aktercabin så er potta for stor nå. Sveiser den trolig om og tilpasser ny plassering når arbeidet med å få riktig turtall er ferdig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det høres bra ut Sæbø! Leste akkurat gjennom prosjjekttråden din. Nyttig lesning! Håper jeg slipper med litt færre komplikasjoner. Jeg holder på å skifte ut to svære V8 med et par mindre Hino-motorer. Det blir mye jobb når akslinger skal ut og kontrolleres, cutless-lagere må byttes, ror som må demonteres og hele maskinrommet må renovers med ny isolasjon og elektrisk.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...