Kirla Startet 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2012 Ok. Da har jeg investert i Eber D2 dieselvarmer for montering i en Alnbin Express 26fot. Håper virkelig på god varme i mange år. Men hvilke feller kan jeg gå i når jeg nå innstallerer? Det er ikke dieselmotor ombord. Jeg må derfor ha en ekstra tank/dunk med diesel. Eventuelt annet drivstoff? Har hørt om både lampeolje og fritidsparafin. Erfaringer? Men først og fremst er det plasseringen som er dagens spørsmål. Albin Express har et ganske stort stuerom akter i båten. Det eneste lagerrommet ombord. Her er selvfølgelig bensintanken (til påhengsmotor) og reservekanne med bensin plassert. Er det forsvarlig å plassere brenneren i samme rom som bensintanken? (20liters bensinkanne) Eller bør brenneren plasseres inne i salongen? Jeg tenker på følgende problemstillinger: Bensindamp antennes av en varm brenner i stuerommet. Brann ombord. Eksoslekkasje fra brenner i salongen. Eksosforgifting. Hva tenker dere? Her ser dere stuerommet og mulig plassering av brenner oppe til høyre: og her ser dere alternativ plassering inne i salongen under dekk: Blir takknemlig for gode innspill! Mvh Kirla Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Jeg monterte nettop en D2 i min båt, ikke seilbåt men.. Jeg ville nok montert den akter og brukt 75mm rør fram i salong som du også isolerer . Ikke glem Lydemper på insugsluft, forbrenningsluft og varmluft ut. Det hjelper på støy. Jeg monterte min mot styrbord skrogside ute i kalesjerommet og fant fort ut at jeg måtte kjøpe lydempere til luft inn og ut på brenneren og lydisolere veggene rundt hele brenneren. Min støyer sikkert litt mere da jeg har 60mm rør. Ps: ikke glem demping på eksos.. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Takk for svar! Men finnes det lyddemper på varmluft ut? Trodde det var et poeng at varmluften inn i salongen skulle ha så lite motstand som mulig? Er du ikke bekymret for bensindamp? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Lydempere på varmluft ut går fint. Er jo lagd for det. Ang. Bensindamp , tja ville vel tro det er litt risk å få inn i forbrenningslufta, men den kan du jo også hente fra et annet sted . Utenfra foreksempel Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Lydempere på varmluft ut går fint. Er jo lagd for det. Hva mener du med det? Aldri vært borti lyddemper på varmluftsiden på en Eber..... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hei Flytt bensinkannene opp på dekk ein gong for alle. Pga. brannfaren har eg aldri bensinkanner under dekk. Dette sjølv om dei ikkje står i same rom som varmeapparatet. Har du rekna på kor lenge du har nok straum til å bruka varmeapparatet? Dersom plassen tillet det hadde vurdert ein pottebrennar i staden. Eventuelt ein Dickinson Newport på gass. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 For å oppklare litt: Forbrenning: På forbrenningsluft inn i varmer har jeg demper. På eksos ut av varmer har jeg lyddemper. Luft til oppvarming av salong: På kald luft inn i brenner har jeg ingen demping. På varm luft ut av brenner har jeg ingen demping. Min bekymring for bensindamp gjaldt om brenneren kan antenne eventuell bensindamp dersom den er plassert i samme rom som bensintanken? Er det en reell fare eller er det ikke noe problem? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Ask: bensintank på dekk fungerer dårlig på en seilbåt. Det blir løse kanoner. Kan eventuelt vurdere å bare bruke påhengsmotorens interne tank, men da blir rekkevidden svært begrenset - i lite vind. Tror du brenneren blir så varm at den kan antenne bensindamp i stuerommet? Vil det hjelpe å bygge et eget rom for brenneren? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Her er lydempere for varmluft : http://www.termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=338 Men tilbake til saken. Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Gtir_man: Den demperen har jeg ikke sett før, men bestiller sporenstreks. Dess mindre lyd dess bedre ;) Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Kan brukes på luft inn og ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Ok. Da blir det to ;) Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Og setter du brenneren i eget rom bak vil du jo ikke ha bensindamp mot den. Forbrenningsluft og friskluft inn må du jo heller ikke hente fra rom med bensindamp. Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Skjønner. Problemet - eller utfordringen(som sjefene sier) er egentlig at der bare er ett stuerom. Jeg må eventuelt bygge en separat kasse for å ha brenneren i. Da med lufting til friluft. Det blir straks mye jobb, men det kan se ut som eneste løsning. Mhv Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 min eber, riktignok en d4l fra 1982, er montert i stuverom akter i cockpitbenk, som er felles rom med dieseltanken, dog 2 meter unna. Det hentes forbrenningsluft fra gjennomføring i akterspeilets bb side. Eksos ut på sb side. Ventilasjonsluft inn i varmer hentes fra omgivelsene, men her skal jeg sette på et rør og ventilrist slik at den hente fra cockpit. Det med lydisolasjon av varmluftrør fra brenner til dysene i salong mm, er like viktig for å få minst mulig varmetap før luften kommer ut i salongen. Jeg har mange mange meter med varmluftrør og disse blir vel så varme som brennerens utvendige side. Ergo stort varmetap. Isoler røra når du først holder på med montering. Dette er noe glava-greier med plast som trekkes utenpå røra. En brenner blir ikke særlig varm utvendig. Om litt skal jeg isolere varmluftrøra. Unngå krappe kurver på varmluftrør, det lager mere sus. Monterer du forgreninger anbefaler jeg de med regulerbart spjeld som gjør at du kan regulere luften mellom dysene. Dersom du har en forpig med køye anbefaler jeg at du vurderer å trekke et varmluftrør helt frem i forpigen og monterer dysa så den vender akterover. Dette for å få ventilert bort fuktig, rå luft som nærmest setter seg fast helt der fremme. Jeg vurderer dette sterkt... I min båt, som jeg kjøpte for noen måneder siden, går varmluftrøret tett inntil forbruksbatteriet i et lite benkerom. Det batteriet, syre, var helt uttørket, og jeg har en teori om at varmen fra røret kan ha skylden for det. Enten må jeg flytte batteriet, ellers så må røret isoleres og rommet ventileres. Til obs.. Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Takk for gode tips! Hvis noen har erfaring med å montere brenneren i samme rom som bensintanken hører jeg gjerne fra dere. Føler ikke at jeg helt har løst denne problemstillingen (med tanke på brannfare). Ser forresten ut til å bli en nydelig båtdag i Bergen i dag. ;) Mvh Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Kan du ikke bare ta ut bensinen når du skal bruke varmeren? regner med at det først å fremst er i havn du skal bruke den? Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kirla Svart 23.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 Ja, å ta ut bensinkannen er jo et alternativ. Men en litt tungvint løsning. Vurderer nå å støpe et lufttett rom av glassfiber der bensintanken kan stå. Dette rommet kan ha lufting og drenering til hekken. Da burde det vel bli trygt nok? Så lenge ikke luft fra dette rommet får slippe til inn i rommet der varmeren står? Er det forsvarlig å støpe inne bensintanken eller må jeg ha mulighet for å fjerne den? Og vil en slik innstøping bli helt lufttett? Der er dessverre liten plass til luke oppe og en luke inn til "varmer-rommet" jeg vel aldri få helt tett.. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 23.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2012 (redigert) Alternativt, og mye enklere, kan du kanskje montere reservekannen i en brakett på pushpiten? Krever vel litt ommøblering siden du ikke har så mye plass igjen på pushpiten, men her er en i rustfritt stål som muligens kan passe. Ser ihvertfall ganske solid ut. http://forum.ih8mud....flat-racks.html Denne er i pulverlakkert rustfritt: http://www.frontrunneroutfitters.com/Rack-Accessories/FRONT-RUNNER-VERTICAL-JERRY-CAN-HOLDER-p23.html Redigert 23.Juni.2012 av Smurph (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Kirla Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Godt forslag, men tror det vil bli litt dominerende med en kanne/tank på utsiden av båten. Tror jeg skal klare å støpe inn en tank. Spørsmålet er om det må være mulig å ta den ut, eller om den kan støpes inne permanent. Da med lufting av bensindamp til friluft. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Skulle til å nevne noe du er inne på nå, lufting i egen slange/ gjennomføring utenfor rommet. Hvorfor lager du ikke til en fast bensintank, med fylling og lufting utenfor rommet? Slik en skikkelig drivstofftank skal monteres? Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Jo, tror det må bli noe slikt. Har du bilde/eksempel på hvordan det kan se ut? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Du bør nok også tenke på hvor store forandringer du gjør på båten. Expressen er en aktiv klassebåt og den blir vanskelig å selge hvis du gjør store endringer. Jeg kjenner en som har varmer i Express og de har montert en wallas i salongen. Nå har jo du kjøpt varmer men helt ideelt blir det aldri i en slik liten båt. Jeg har min Webasto akterut i et sturom. Jeg må tenke når jeg bruker varmeren slik at jeg kan utnytte rommet til å sette andre ting i da jeg ikke heller har flust med sturom. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kirla Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 (redigert) Ja, har tenkt litt på det med klassebåt. Tar nok kontakt med de ansvarlige for klassen før jeg modifiserer. Kanskje inngrepet kan ordnes på en måte som lar seg reversere uten for mye jobb. Men innstallasjonen av varmer strider vel ikke mot klassereglene alene? Kanskje innstøping av fast bensintank vil gjøre det... Takker igjen for alle gode inspill! Et slikt forum er jo gull verdt :) Mvh Redigert 24.Juni.2012 av Kirla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 hvorfor slite deg ut på å støype når du kan kjøpe bensintank for fastmontering og lufting over bord? Eneste jeg ikke helt ser på denne er hvordan påfyllingsstussen er. Men det er vel en løsning på det. http://www.maritim.no/motor-styring/drivstoffsystem/tank-fastmontert/bensintank-can-40-liter-fast Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.