Kirla Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 (redigert) Hvis løsningen med fastmontert tank og lufting ut blir helt tett og fare for brann blir eliminert så er jo det supert. Kan jeg stole på at bensindamp ikke lekker ut til omgivelsene der tanken står? Mvh Redigert 25.Juni.2012 av Kirla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Ask: bensintank på dekk fungerer dårlig på en seilbåt. Det blir løse kanoner. Kan eventuelt vurdere å bare bruke påhengsmotorens interne tank, men da blir rekkevidden svært begrenset - i lite vind. Hei Me hadde påhengsmotor på ein gamal Vega me hadde før. Det funka bra med ekstern tank på dekk, men tanken var sjølvsagt forsvarleg surra. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Jo, bensintank på dekk er en mulighet. Vurderer alle alternativ. Og jeg har bestemt meg for at brenneren skal innstalleres "okke som" ;) Ikke bare for varmens del ( noe dagens seilas tydelig hadde trengt mer av) men også for å tørke klær og mannskap på regntunge dager. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Spørs om ikke du overdriver faren for eksplosjon.Du må opp i en viss konsentrasjon av bensingassn før det kan eksplodere.Og korken på kannene pleier å være gode og tette.Sett ei plaskanne i sola,og innvendig trykk får den til å bule ut som en fotball.Det er et tegn på at de ikke lekker hverken bensin eller gass..Imidlertid dersom konsentrasjonen av bensindamp blir høg nok,kan det nok tenkes at den kan eksplodere når den trekkes inn i Eberen.Plast fast en treplate baki der.Kjøp 4 maskinfester på biltema og skru de fast.Utapå der fester du ei ny treplate om du fester Eberen i .Da får du et oppheng som gir lite støy,men noe blir det alltid.Prøv også å få hengt opp den fordømte pupa slik at den ikke støyer for mye. Med hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Takk for beroligende ord Gutek ;) I første omgang vil jeg nok innstallere varmeren og heller løfte ut bensintanken når jeg bruker varmeren. Så får vi se etter hvert hvilken løsning jeg går for permanent. Må få avklart om innstøping av fast bensintank er forsvarlig og ikke i strid med klassereglene for Albin Express. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Ville bare takke for gode råd her på båtplassen og vise noen bilder av det endelige resultatet av sommerens arbeid: Som anbefalt ble festebraketten for varmeren montert på en trekloss med motorfester imellom: Demper bevegelse og lyd fra brenneren. Varmluftsrør ble isolert og tredd inn under benkene: For å unngå bensindamp i rommet ble det innstallert en fast bensintank med fylling på dekk og lufting til hekken. Etter stramming av skruene ser det ut til at denne er potte tett. Men avventer endelig konklusjon til båten har seilt i litt røffere sjø. Uansett ikke feil å være litt oppmerksom på lekasjer. Eksosrøret ble senere vendt litt vekk fra skutesiden. Isolasjonen var ikke nok til å hindre skutesiden i å bli varm. Dieselpumpen ble hengt opp i gummi. Fungerer veldig bra! Vurderer å pakke den inn i lydisolerende materiale, men ikke sjenerende lyd nå: Varmeolje til 119kr på Europris. 30kroner billigere enn på båtbutikken. Samme merke. Blir den ene tom bytter jeg bare til den andre. Og slik så det ut til slutt. Litt kraftig bøy på kaldluft inn, men det måtte til når jeg skulle hente luft fra cocpit. Forbrenningsluften henter jeg fra salongen. Eksosen går ut i hekken. Lyddempere i alle ledd. Mest lyd er det fra varmluftsdyse ut i salongen og inntaket for forbrenningsluft. Vurderer å bytte ut varmluftsdysen i salongen med et åpent rør for mindre hvining. Men absolutt til å leve med. Varmt og godt!! Nå skal det bli en fryd å få tørket våte klær og varme kalde skrotter ;) Tre nye instrumenter: kontrollenhet for varmer, tankmåler for drivstoff og voltmeter. Gode tider ;) Takk igjen til alle her som har kommet med gode råd og anbefalinger!! Nytt AGM batteri skal sørge for nok strøm. Her er jeg på utkikk etter en pålitelig og god lader, men det får bli en annnen tråd ;) Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Dette ser jo meget pent ut. Tror fast bensintank er en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Kirla Svart 22.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2012 Takk for det Eureka ;) Det tok sin tid for en amatør... http://no.m.wikipedia.org/wiki/Amatør Sitér dette innlegget Link to post
ural Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Hei! Driver og installerer samme varmer i båten min nå og har hatt nytte av å lese tråden din om dette:) Hvordan er erfaringene dine med varmeolje, og hvordan gjorde du det med stigerør og lufting i kannen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.