HiMi Startet 20.Juni.2012 Del på Facebook Startet 20.Juni.2012 Har nå anskaffet kartplotter og VHF til Sagaen :) Men er litt forvirret når det gjelder sammenkobling av disse for å få DISTRESS knappen til å fungere på VHFèn. På VHF en er det en plugg med NMEA. I enden av kabelen som følger med, er det 7 tynne ledninger med forskjellig farge. 2 av disse er merket, en gul med gps+ og en grønn med gps-. Så langt alt ok.. men nå starter forvirringen, bak på plotter/ lodd, er det bare en liten rund sak med fire pin på. Finner heller ikke noen beskrivelse av hvilken av disse pinnenede to ledningene skal kobles på. Det jeg da lurer på er : Trenger jeg en kabel med nmea i ene enden og den andre lille med fire i andre enden, eller fins det noen form for adapter? Kan jo også muligens bare lodde, eller klemme fast ledningene med modifisert kabelsko hvis jeg vet hvor disse skal festes? Litt knotete forklart, men håper noen forstår hva jeg mener som er av utgang/ inngang på min elite-5 dsi.. Burde jo sørge for å ha muligheten til bruk av DISTRESS-knapp med gps pos, når dette tross alt er på VHFen og lisensen er i orden :) Sitér dette innlegget Link to post
HiMi Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Ordner seg hvis jeg finner tak i en kabel som passer bak på kartplottern, da skal vel rett å slett den det står in på fra plotter kobles sammen med ut fra gps osv? uavhengig av fargekoder? Rart at det ikke fulgte med kabel ut fra plotter/ lodd... Eller er jeg ute å ror nå? Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 du må kjøpe ledning ut fra plotter det er ekstrautstyr. Den har en svart en rød og en gul ledning. Prøvde meg på det samme i dag og koblet gul ledning inn på NMEA in+ på autopiloten men det hjalp ikke. prøvde deretter de to andre også men det hjalp heller ikke.... Skal prøve å koble den svarte til jord samtidig i morgen så får vi se om det hjelper. Det er jo så viselig laget at det ikke finnes så mye som antydning til hva disse tre ledningene leverer eller hvordan de skal kobles hverken i bruksanvisning til plotter eller selve ledningen når du kjøper den i dyre dommer som ekstrautstyr. Snakker om... Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
abbor Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Trenger NDC-4 NMEA adapter kabel. Gul - NMEA Tx Oransje/rød - NMEA Rx Svart - Jord Elite har RS232 fysisk interface for NMEA 183, hvis den skal kobles sammen med en VHF eller pilot som har difrensielt (4-ledninger, RS422) NMEA 183 skal Elite gul ledning kobles til NMEA Rx+ (motta, positiv) og sort til NMEA Rx- (motta negativ) Sort skal også kobles til jord (skjerm) på piloten/VHFen Elite serien er nok hovedsaklig ment for standalone installasjoner derfor følger ikke NMEA ledning med. For de som planlegger å integrere Lowrance instrumentet med annet utstyr anbefaler jeg at de går for HDS i stedet for Elite. Prisforskjellen mellom Elite-5 og HDS er såpass liten at jeg forstår ikke at noen går for Elite, HDS er så mye bedre på alle måter. Sitér dette innlegget Link to post
HiMi Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Da skal kabel bestilles :) Takk for veldig god hjelp. Ble eliten, da butikken hadde denne inne, og jeg helst skulle hatt den for en uke siden ;) Nok en gang, takk for suveren hjelp på forumet, håper det funker. Leading Edge : Fikk du det til å funke? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.