Jump to content

Solcelleventilator


Player 311

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med solcelleventilatorer? Jeg ser de varierer fra 375,- (maritim vinterpris) til et par tusen..

 

Jeg skal ev. bruke dette i en 31`turseiler, vil den kunne ventilere ut nok luft til at dette kan ha noe effekt på innelklima (fuktighet...)?

Redigert av Player 311 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet har vært oppe før, søk under Ventilator eller Solcelleventilator.

Min konklusjon er imidlertid at dersom du skal investere i noe slikt, så må du opp i den prisklassen der du får solcelleventilator med innebygget batteri som lades opp (NiCad batteri e.l) og da er du vel opp i en pris på minst kr. 1.500,-/2.000,- eller mer

Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet har vært oppe før, søk under Ventilator eller Solcelleventilator.

Min konklusjon er imidlertid at dersom du skal investere i noe slikt, så må du opp i den prisklassen der du får solcelleventilator med innebygget batteri som lades opp (NiCad batteri e.l) og da er du vel opp i en pris på minst kr. 1.500,-/2.000,- eller mer

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde en solselle vent med batteri og den fungerte veldigt godt.. Tørt og fint nedi båten.. Men mistet den i høg sjø på en test tur.. Nå er båten veldig fuktig i cabinen, så denne ventilen var meget god(Og dyr)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Er denne ventilatoren mogleg å stenge fullstendig, slik at han held tett for

sjøar som kjem inn over båten?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Har en slik ventilator. Går døgnet rundt på sommeren, men stopper opp på natten høst og vinter.

Ventilatoren er ikke fastmontert, og kan trekkes ut og erstattes med et medfølgende plastlokk. Har ikke hatt behov for å bruke lokket enda, selv med dårlig vær og sjø over dekk.

 

Mvh Bjørn

Link to post
Share on other sites

erfaring med solcelleventilatorer?

Har ingen egen erfaring, men det frister å innstallere. Bror min hadde en innstalert på taket på en Yanmarin Big Catch. Det finnes sikkert mange utgaver, og forhåpentligvis nå en type som kan slås av. Eneste problemet jeg så var at den startet opp ved første tegn til lys om morgenen. Uansett om de er stillegående er det noe dritt å ha det surrende fra tre om natta om sommeren. I en liten båt som Big Catch sover en uansett rett ved siden av. Problemet ble løst ved å sette potetkjelen opp ned på taket før en la seg om kvelden. Ikke noe problem, men greit å ha tenkt igjennom. Vaskes vekk av oversjø? Nei, ikke typen jeg har sett. Lekkasje ved oversjø? .....ja, muligens!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei!

 

Jeg vurderer og montere solcelleventilator på Junkeren min et sted dekket er veldig stygt. :cool:

 

Men vriker de? Når det regner og det er fuktig i båten er det vell ikke sol til å drive den likevell...?

 

Lager de mye støy?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Min har streiket. Vifta har skjært seg i lageret. Må trues rundt med makt. Venter nå på at butikken skal få inn nye slik at jeg kan få byttet. Har snakket med butikken så det var ikke noe problem. Det var første gang de hadde fått reklamasjon på en slik.

Kjenner en god del som er svært fornøyde med vifta.

Link to post
Share on other sites

Her ser du erfaringer fra S/Y Regina sin ventilator.

 

http://www.reginasailing.com/

 

Gå in på Båten min, og erfaringer. her inne står det mye god lesing.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kjøp den siste modellen til Nicro,den har dobbelt så stor solcelleflate som de foregående modellene,batteriene på de gamle modellene fikk ikke nok lading på en grå dag så de gikk ikke om natten,men det er mye mer fart i de nye.Vet ikke om de nye modellene selges i Norge,kjøpte mine(har en i hvert skrog) hos West Marine i USA. Alltid fin luft inne i båten,etter min mening er det beste å ha to stk- en med innsugpropellen montert og en med eksospropell. Hos Nicro følger en prop av hver type med.

Link to post
Share on other sites

Tror det var ca 100 usd pr stk,men hele West Marine katalogen ligger på nettet,ellers så har jeg en kraftig solcellevifte som var et feilkjøp da den ikke passet - tilsalgs,den står i Elfa katalogen,den har aldri vært montert.Den har to batterier og skal visstnok gå kontinuerlig?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bruker denne tråden til mitt lille prosjekt jeg. Jeg har tenkt til å sette inn en solcelleventilator av DENNE typen.

- Kan jeg gjøre på følgende måte: Søkeborr fra dekk og ned i cabinen, så med hullsag ovenfra og ca halveis, og resten fra cabinen og opp??

- Hva gjør man inne i cabinen, er det et forlengelserør/muffe som trees på ventilatoren?

 

 

Hilsen

Jørn

Link to post
Share on other sites

Har erfaring med at Nicroventilatorer av gammel type ikke er tette med grønn sjø over dekk, den nyeste -plus har innvendig avstenging og også av/på knapp for å slå av viften på innsiden. Har begge mine vifter montert i takluke over bad. De nyeste har også dobbelt så stor flate solceller ,dermed går de mye lengre om natten og i overskyet vær.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se av svarene, så har ingen kommentert denne fra Biltema.

Har selv lurt på en sånn i flere år, men ikke fått ut finger'n. Når jeg nå ser at ingen av dere (så langt) ser ut til å bruke denne, blir jeg litt skeptisk. PÅ den annen side - Biltema har hatt den i sortimentet i flere år. Om det var bare noe dritt skulle man vel tro den ble tatt ut av produktspekteret etter en stund? Prisgusntig er den i alla fall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...