kverna@start.no Startet 20.Juni.2012 Del på Facebook Startet 20.Juni.2012 Vurderer å prøve en annen grad på propellen, og må da vite ved bestilling om jeg har høyre eller venstre propell (eller slik det står på ebay: right hand or left hand) Motor er singel installasjon av Yamaha 350hk V8. Bruker Saltwater series xl. Har 15 1/4" 23" i dag. Ønsker å prøve en 15 1/4 21". Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 når du står bak båten vil en høgregående rotere med klokka Sitér dette innlegget Link to post
lbiza Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 hvorfor bytte ? :) Sitér dette innlegget Er jeg ikke på sjøen, da er jeg i badekaret og leker... Link to post
kverna@start.no Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Mangler 500rpm på topp,- og følgelig også noen få knop. Ikke at farten betyr så mye, men ønsker optimal effekt/drivstoff forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Propellen din er er høyre roterende (right hand). Sitér dette innlegget Link to post
kverna@start.no Svart 20.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 Takk for svar. Du (adeneo) virket sikker i din sak,- så tar det for gitt at du kan se dette!? :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Juni.2012 Del på Facebook Svart 20.Juni.2012 (redigert) Det er som Plotunium skriver, dersom du står bak båten vil en høyre roterende propell skyve vann når den roterer med klokken. En annen tommelfingerregel (bokstavelig talt) er at dersom du kan legge venstre tommel bak propellbladet, så er propellen venstregående, som da er motsatt av hva som er vanlig. Dersom du ikke kan legge venstre tommel bak propellbladet så er propellen høyregående (vist nedenfor på en venstregående propp med høyre tommel). Nå er det ikke noe vanskelig å se hvilken vei en propp går når man er vant til det, men dersom man er usikker kan metoden over brukes, og det er enkelt å huske, høyre tommel bak, høyregående, venstre tommel bak, venstregående. Hvis nå bare Ingar hadde byttet ut editoren slik at man ikke trang inngående HTML kunnskap for å skrive et innlegg så hadde alt vært tipptopp. Redigert 20.Juni.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Litt ot. Frakt fra ebay, koster det det samme om man hadde bestilt flere propeller, eller dobler frakten seg om man bestiller to propeller? Jeg vurderte og bestille noe der, bl.a propell, men frakten ble jo nesten dyrere enn varene.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
CSL Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Jeg bestilte to stk. propeller fra ITG Marine (propline.com), og der var frakten lik uansett om det var en eller to propeller. Og med moms, frakt og alt mulig, var to propeller fortsatt ca. 700 kr. billigere enn én propell koster her. Vil tro det stort sett er det samme på ebay, der er jo selgerene som regel flinke med å opplyse om fraktkostnader og muligheter. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
MT. Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Frakt fra ebay, koster det det samme om man hadde bestilt flere propeller, eller dobler frakten seg om man bestiller to propeller? Registrer deg hos JetCarrier, så har du din egen amerikanske postboks. Store og tunge ting på båt hos JetCarrier koster mye mindre enn flyfrakt hos de andre. Har kjøpt både båt-, mc- og og bildeler på denne måten. Alltid fungert fint. Typisk 6 ukers fraktetid. Kostnad for innlands frakt i US ser du på Ebay, frem til postkassa di i New Jersey. Videre frakt derfra ser du på kalkulator hos JetCarrier. I tillegg kommer mva, selvsagt. Mva administreres av JetCarrier, så du får en faktura fra dem i tillegg til Paypal du har betalt for varen på ebay. Enkelt og greit. http://www.jetcarrier.com/default.asp?lang=47 Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MajorAndy Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 Jeg har lært at man ser forskel på en højre- og venstregående propeller ved at stille sig bag båden og forestlle sig at det var en skrue og derefter visualisere hvilken vej man skulle skrue denne i for at den kom IND i træet/vandet. Her ser man, at man skal skrue med uret/mod højre for at denne vil skrue sig IND i vandet (altså fremad). Det ser ¨måske lidt forvirrende ud på skrift men det virker for mig... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juni.2012 Del på Facebook Svart 21.Juni.2012 (redigert) Motor er singel installasjon av Yamaha 350hk V8. Bruker Saltwater series xl.Har 15 1/4" 23" i dag. Ønsker å prøve en 15 1/4 21". en tommelfingerregel som oftest stemmer bra, sier at 1 tomme stigning gjerne utgjør 2-300 omdreininger opp/ned. Så da burde 21" gi ønsket turtall. Hva slags båt, og hvor mange timer på motor? Dersom den er helt ny, husk at den nok trenger noen timer for å løsne skikkelig De fleste påhengere er vel også høyregående. Man kan få større påhengere med venstregående gir som opsjon, hensiktsmessig med motroterende dersom man har twinmontasje. Redigert 21.Juni.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kverna@start.no Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2012 Båten er en Yamarin 80 dc med ca. 82 timer hittil. Har fått heist motoren litt, - og etter bruk av båten i går,- ser ut som om jeg skal vente med propellbytte,- da jeg nå har oppnådd 5600rpm,- (av max på 5900). Yamarin har etter det jeg forstår både anbefalt 21" og 23" for nevnte propell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.