Jump to content

Hva menes med 400A startstrøm ifb.m en eks. starthjelper


victor

Recommended Posts

Jeg vil ha en hjelpestarter, og har sett på de i katalogen til Biltema, Jula osv.

Jeg ser da at den ene hos bt, 37-902 s. 72, har 400A startstrøm.

Den andre, 37-905, 900A.

Den har i tillegg kompressor, noe jeg egentlig helst vil slippe å bruke vekt og plass til.

Hva er "nominell" strøm?

 

Motoren er en gammel vp 200 (hk), med 65 ah batteri.

Hva trenger jeg for å starte denne i "nøden"?, og hvor mye startstrøm bruker / har jeg til vanlig med dette?

Link to post

Jeg har en Merc 4.2L og den har en starter på 2.7kW. Det blir ca 250A eller noe.

 

Med "booster" skal du lade batteriet i ca 10 minutter før du forsøker start. Det for å gi batteriet mer lagret effekt. Batteriet vil da være der startstrømmen (in-rush) kommer fra, så vil boosteren supplere etter som det tappes ned. Du kan kun kjøre starteren en liten stund før boosteren kobler seg ut.

 

Hva 400A faktisk betyr er vel det apparatet er sagt å gi målt i forhold til en standard (intern eller offisiel?) Om en på 800A er akkurat dobbelt så kraftig som en på 400A... Det hadde vært en morsom test det... :)

Link to post

<p>Du spør om hva du trenger for å starte den i nøden.

Beste svar blir vel "noe ordentlig batterikapasitet og kontroll".

 

Selv om en "booster" kan hjelpe for noen med f.eks. bensinmotorer og for lite tennspenning

burde man helst ikke satse på slike "boostere".

...jeg gruer meg forresten allerede når jeg bare hører betegnelsen..

Problemet med sånt er at den ikke tilbyr "noe" kapasitet, som forutsetter et ellers frisk startsystem, OG at slik kan lage annen trouble også.

Så er det blitt vel kjent at bilelektronik og elektroniske tenningssystemer kan bli ødelagt av slike "boostere" pga. bl.a. høye spenninger.

 

En annen problem er at en stor del av denne energien kan "forlise" på batteriet når den først er dratt langt ned eller er skadet.Et skadet batteri kan også få "den" finale kortslutningen, som er ekstra dumt når det finnes masse knallgass på batteriet.Vi kan spinne opp flere scenarier som er ikke fine. Men, last but not least:

Hvis slik skal virke i nøden da bør dette også sjekkes regelmessig på funksjon.

Men hvis man må sjekke slik uansett da kan man vel like greit sjekke lade- og batterisystemet samt tenninganlegg på ordentlig funksjon isteden?

 

Det jeg egentlig vil si er at slik er "very good business" med angsten av mennesker,

mens selgerne ikke kan garantere at dette også virker hos deg.

Men skulle en da virkelig være medlem i "Livredd-på-båten-laget" da burde man heller satse på dobbelte systemer,

men ikke kjøpe alt mulig rart som man må lure på om det funker i det hele tatt når dagen er kommet.

 

Hilsen

Jørgps: Noe ordentlig laaaang og tykk startkabel gir også en veldig god mulighet for å kunne få starthjelp.Dessuten virker sånt flest også lengre enn "20 år".

Info til moderatoren ang. utseende: Browseren her virker ikke ordentlig, vises heller ikke funksjoner for redigering, og teksten ser annerledes ut etter hver oppdatering/forhåndsvisning. Jeg gir meg nå.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...