Jump to content

Wallas Safe Flame 1000 bruker lang tid


Skipet

Recommended Posts

Jeg har et Wallas Safe Flame 1000 kokeapparat i båten.

Nå i det siset har det begynt å bruke veeeeldig lang tid på å bli varmt, i tillegg hører jeg tikkelyder...

Kan nevne at jeg bruker lampeolje....er det bedre med fritidsparafin...?

Nok strøm på batteriet kan også nevnes..

Anyone..?

Link to post
Share on other sites

Kan nevne at jeg bruker lampeolje....er det bedre med fritidsparafin...?

Nok strøm på batteriet kan også nevnes..

Anyone..?

 

Det beste du kan bruke er Fritidsparafin.

Lampeoljen inneholder voks som har en tendens til å tette dysen i pumpen. Dessuten er varmeverdien på Lampeolje lavere enn Fritidsparafin.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Du SKAL bruke brennstoff som er lysfotogen. I bruksanvisningen er det anbefalt Esso Blue. Om den finnes i handel i dag vet jeg ikke, men det er den som står her i skuta. Hvor gammel den dunken er, vet jeg ikke. Nylig kjøpt båten.

 

Ellers er det vel de vanlige første sjekkpunktene er

 

Kontinuerlig fall på returslangen

At du starter og avslutter bruken på Max effekt.

Se til at filtersilen i enden av sugeslangen er ren

Dersom du har noen skjøter på ledningene mellom batteri og enheten, gå over alt og se til at det er skikkelig kontakt. Mål volt på kontaktene inn i enheten, det er ikke nok med måle på batteriene. -særlig mtp å avdekke dårlige kontakter.

 

Siden du mener din bruker lang tid, så tok jeg en vitenskaplige test her. Målte opp en liter vann i en kaserolle med lokk. Det tok 17 minutter fra jeg skrudde på platene til vannet kokte, med store bobler. Da ventet jeg 5 minutter med å sette den kalde kaserollen på plata. Jfr bruksanvisningen.

 

Link to post
Share on other sites

Kan du høre om vifta til forbrenningslufta går? Gjør den ikke det vil det ta veldig lang tid, og det vil ryke masse. Hadde nylig denne feilen, og da var det en komponent i kretskortet som var røket. Fikk reparert dette, og skiftet vekesettet samtidig, og da var apparatet som nytt igjen.

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg sørget for å rense filtersilen skikkelig. Har også byttet ut lampeolje med parafin, og alt funker som det skal. Tok en vitenskapelig test med 1l vann under lokk, og det tok 11 min så kokte vannet skikkelig:-) Kokeapparatet er friskmeldt! Takk til alle som har kommet med gode råd og tips!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter 15 år med gode/dårlige erfaringer der som regel alle problemer har vært spenning, pumpe/filter og "sliten" bimetallfjær (eller hva jeg skal kalle den) har jeg skiftet til gass.

 

Dette burde jeg ha gjort for 14 år siden!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Liten kommentar til Fairline-Targa: Joda, det er noe herk å plages med disse apparatene, men jeg har personlig valgt å beholde min Wallas hovedsakelig på grunn av at den etter overhalingen har vist seg å være driftsikker og varmer godt. Og en viktig ting: avgassene går UT av cabinen. med et gassapparat(har hatt det også) er problemet all vanndampen som frigis.

Men som jeg ser av alle kommentarene til båtvarmetemaer, det perfekte varmeapparatet er ennå ikke oppfunnet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Henter opp igjen denne tråden så vi får samlet erfaringer..

 

For 2 uker siden byttet jeg veke og glødetåd samt pakninger, repsett, til min wallas safeflame 1000.

 

Samtidig hadde jeg kjøpt inn to typer fritidsparafin. Den ene er fra Europris, sort dunk fra Kemityl tror jeg. Den andre ble kjøpt på Esso, beregnet for varme og kokeapparater.

 

Ved de første oppstartene sotet apparatet noe veldig med begge typer parafin. Nå har jeg kjørt Kemityl sin en del timer i løpet av uka og den soter mindre.

I dag byttet jeg om til Esso sin, for å teste om den dugde. Resultatet var nedsotet, svart, rundt eksosutløpet i løpet av 15 minutter.

I skrivende stund byttet jeg tilbake til Europris sin Kemity, og den soter fortsatt en del.

 

Samtidig hører jeg relativt kraftig buldring fra brenneren. Dog var det mindre buldring med Europris sin i forholdt til Esso. Ihvertfall opplevd svakere lyd.

 

Før glødetråden røyk, som var årsaken til at jeg byttet veke mm, kunne jeg kjøre wallasen omtrent med lukket cockpitkalesje uten at det opplevdes ubehagelig. (eksisutløpet er like innenfor sparyhooden. Nå er det plent umulig å oppholde seg i cockpit selv om jeg løsner på sideveggen til sprayhooden.

 

Hva kommer buldringen av?

 

kvier meg til å demontere igjen for det er noe drit å få den på plass igjen. .. men det er nok ingen vei utenom.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Akkurat slik er min også. Håper noen kan hjelpe her, har mekka på denne 5-6 ganger uten å finne feil.

Det hele startet med at den ikke tennte, årsak, vann i exosslange. Denne er nå fjærnet, men apparatet buldrer og soter no jæææææææveli ....

 

hjelp søkes

Link to post
Share on other sites

-det er jo mitt bilde over her, som relativt godt viser soting.... Det hele løste seg ved å demontere alt på nytt, pakke veken bedre nedi skåla, og skru det hele sammen igjen. Det var vel noe med bøying av glødetråden også, ihht monteringsanvisningen. Men først og fremt tror jeg nok det var ompakking av veken som løste det.

 

Ellers så satte jeg støvsugertuten overalt jeg kom til for å få ut sot.

 

Nå har jeg fyrt en del liter parafin siden den ble ordnet, og det er ikke antydning til sot.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem med min wallas, demonterte brenneren og sendte den til Ålesund og wallas service.

 

https://baatplassen.no/i/user/32947-wallas-service/

 

Kjapp og billig service ble utført og nå er wallasen god som ny!:)

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hadde samme problem med min wallas, demonterte brenneren og sendte den til Ålesund og wallas service.

 

https://baatplassen.no/i/user/32947-wallas-service/

 

Kjapp og billig service ble utført og nå er wallasen god som ny!:)

:thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt Wallas kokeapparat i båten i 25 år (hadde pumpeprimus det første året), og kunne ikke tenkt meg noe annet. Først hadde jeg et 100x Ceramic apparat for lampeolje, men da jeg kom over et nesten ubrukt apparat for diesel som jeg kunne koble på hoveddieseltanken for et par år siden til en utrolig god pris, solgte jeg det gamle og kjøpte deiselversjonen slik at jeg slapp å tenke på kanner med lampeolje

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...