Jump to content

Volvo Penta KAD44 EDC, mangler 150 rpm.

Frode Stiansen

Recommended Posts

Har siste tiden hatt utvidet sjekk av maskinen i båten, en KAD 44 EDC. Har skiftet diverse filtre og justert ventiler ihht vedlikeholds logg. Har også skiftet fødepumpe da motoren var litt tregstartet, dvs måtte kverne i 4-5 sekunder før den startet. Hadde mistanke om at "tilbakeslagsventilen" i fødepumpen ikke holdt på dieselen og denne rant tilbake. Dette har nå blitt bra, må kverne i 2-3 sekunder. Maskinen nærmer seg forøvrig 800 timer. Var en tur utpå idag for å sjekke maksturtall og se at alt var tett og fint, nålen ga seg på 3800 rpm. Turbotrykket viser 1,8bar så det skal være fint i mitt hode. Av last ombord i Viksund 310èn hadde jeg 400 liter diesel og 200 liter vann. Er vel egentlig 150 rpm for lite. Båten var på land i April for rengjøring/bunnsmøring og den er jevnlig i bruk. Har en mistanke om at dysene ikke har blitt trukket og sjekket ved 600 timer slik de skal etter serviceplanen. Synes ikke det ryker så mye av motoren når den går så dysene skal jo ikke være så hakkande galen. En liten røykdott akkurat ved oppstart, ellers ikke noe å snakke om.

Hva mener ekspertisen om maksturtallet?

Tror dere jeg hadde fått de 150 siste omdreiningen ved å få sjekket dysene?

Er det helseskadelig for motoren å bruke den ut sesongen og få sjekket dysene til høsten/vinteren? Marsjfarten min er på 3400rpm.

Jeg hadde en 44 EDC i forrige båt. Samme symptom som deg, litt treg i rompa når vi skulle opp i plan siden vi hadde planende båt. Fikk ut dysene ved ca 6-7-800 timer og de var hell spinnville. Disse ble reparert og justert og det ble noe bedre. Siste rest kom med turbobytte, men trykket ditt det har du jo..

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Noen som vet hvordan tetningen mellom dyse, kobbersleeve og topp er på disse motorene. Slik det fremgår på deletegningene er det kun en o-ring som skal tette mellom dyse og kobbersleeve. Normalt ligger det vel en kobberskive som tetning, er det kanskje kobbersleeven som står for tetningen i bunn av dysen og o-ringen kun for tetning av olje fra toppdekselet. Hvordan sitter disse normalt? Må denne spesielle avtrekkeren til Volvo brukes eller sitter de stort sett så løst at de kan dras for hånd?

Har selv en KAD 300. Både den og 44'en skal ha 3800-3900 på topp. Dersom den mangler 150, og du får 3800, så er det faktisk ok i følge Volvo. For å vite helt sikkert om du har rett propell og motor når rett turtall, skal du teste med ca 1/2-3/4 tank diesel, 1/4-1/2 tank vann, ingen septik og 2 personer i båten. Ingen annen last og båt/drev må være fri for groe. Det er slik de fleste produsentene tester og tilpasser motor/propell.

Hvis du da får mellom 3800 og 3900, er alt ok. Og husk at dersom du får 3900 da, kan det fort bli 3800 med mere last. KAD 44 når topp moment på 3000 rpm mens KAD 300 når det med 3400. Det betyr at 44'en mister turtall i toppen litt fortere enn 300'en.

/Øystein

Jeg fikk 3800 omdreininger med 400 liter diesel som er 7/8 full tank. 200 liter vann som er smikk full tank. Fullt opp med kopper og kar, støvsuger, vaskemidler, sengetøy, verktøy, ymse reservedeler, 5hk påhengs og ellers hva man klarer å samle i båten. Ikke minst meg selv på 110kg. Båten var som sagt på land i April men det blir vel alltids litt groe på disse månedene. Trodde det var slik at den skulle klare 3950 rmp uavhengig av last, er bare farten som blir mindre! Turtelleren har vært byttet i båten og slik jeg har forstått det så skal disse programeres/synkroniseres opp i mot motoren. Lurte på å ta en tur på Biltema og kjøpe meg en turtallsteller (15294) og faktisk se om det stemmer.

Idag er jeg en lettet sjel....

Viste seg at det er turtelleren som er ute av kalibrering. Sjekket med turtallsteller fra Biltema og fikk min svoger til å sitte til rors slik at jeg også kunne sjekke opp imot turtelleren på flybrigde. Turtelleren i "salongen" viste 550 rpm ved tomgang og BT instrument viser 598 rpm samt den på flybrigde viste 600 rpm. Ved 2000 rpm i "salongen" viste BT instrument 2093 rpm og den på flybrigde 2100 rpm. Ved fullt pådrag viste turteller i "salongen" 3800 rpm, den på flybrigde viste 3925 rpm og BT instrumentet viste 3903 rpm. Så tror jeg nå slår meg til ro og konstanterer at maskinen er frisk likevel. Er pakket og klar for tur imorgen, gleder meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...