customline Startet 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2012 Har et bravo2x drev der utvekslingen er 2.20:1,skulle hatt utveksling 2:1.Ligger giringa oppe eller nede i drevet?og er det kostbart og en vanskelig oppgave? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Hvorfor vil du endre på utvekslingen? Får du ikke propell som passer? Kjører selv Bravo 2x med 2.20:1 og steyr 256. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
adeneo Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 (redigert) Utvekslingen på Bravo drev ligger i det øvre huset, og det er vanlig å bytte hele huset dersom man bytter utveksling, så det er i grunn ikke veldig komplisert. Bare å skru av det øvre huset og sette på nytt hus og skimse klaringer. Det er mulig å bytte bare gearsett også hvis du får tak i det, og det er vel egentlig heller ikke særlig komplisert, men litt mer enn å bytte hele huset. Det er vanskelig å si noe om utvekslingen er feil/riktig uten mer info om motor, båt, hva problemet er osv. Redigert 21.Juni.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
customline Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Har en bayliner 2958 med steyr 256 og byttet til solas stålprop,kommer ikke på størrelsen i farten.,men det var den største i katalogen.må nå ha 4000 omdr for å bikke over 20 kn.fikk bytta konen på drevet etter 200 timer,og reparatøren sa at det har vert varmgang i drevet.tror da at det blir mye moment med en sånn utveksling.har hatt slipp i vulken på 2 aluprop på under 200 timer. Sitér dette innlegget Link to post
customline Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 SoBo hvilken fart og omdr gjør du?er nesten identisk bortsett fra at jeg har en litt tyngre båt.gjorde ca 26 kn på fullt og 18-19 på 3600 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Tom båt etter sjøsetting på våren, bikker`n 30kn. Sånn litt utpå sesongen sånn 28kn. Ca. 22-23 kn ved ca 3700-3800 omdr. og 4350 omdr. på fult. Mener propellen er 17 3/4 * 21. Har også hatt slipp på en stål propell. I følge Univa måtte man stramme propell mutteren sikkelig (mer enn de 75Nm eller hva det var som står i boka) Ikke hatt slipp på den propellen som sitter der nå. Husk også at propell mutteren skal etterstrammes. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Frøken Fryd Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 SoBo, hvor tung er båten din (har du veid den og?), hvilken modell har du? Selv begynte jeg med omgiring av drevene mine i vår men måtte gå tilbake grunnet manglene deler/verktøy. Det er en god del ting man må passe på når man girer om, man må også ha riktige verktøy for hånd. I tillegg finnes det ny og gammel type tannhjul og lagre som resulterer i at mer enn bare tannhjulene må byttes hvis man bytter fra gammel<--->ny type. Har du relativt nytt drev er det vel nok med de 3 tannhjulene. Enklest er det uansett å bytte propell, da får du resultetet umiddelbart og kan enkelt bytte tilbake. Jeg kommer nok til å gå for propellbytte og skrinlegge omgiringen. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Har ikke veid båten, men sjekket i papirene og der stod det: lettskipsvekt 2620 kg. Det vel hentet fra den originale boka og er vel en tørrvekt. Steyr`n veier vel mindre enn original v8`ern men så kommer det jo på alt mulig annet utstyr som vinsj, baugpropell, varmeapp, hyd.styring, kalesje, nye skott,dører dørker,septiktank, flere batt. etc. Båten er en 1987 mod. Motor og drev er fra høsten 2005. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
customline Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Hei,SoBo har du original mercruiserpropell eller?var litt interessant og sammenligne fant ut at det var stor forskjell på alu og stål,en helt annen effekt.. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Har en bayliner 2958 med steyr 256 og byttet til solas stålprop,kommer ikke på størrelsen i farten.,men det var den største i katalogen.må nå ha 4000 omdr for å bikke over 20 kn.fikk bytta konen på drevet etter 200 timer,og reparatøren sa at det har vert varmgang i drevet.tror da at det blir mye moment med en sånn utveksling.har hatt slipp i vulken på 2 aluprop på under 200 timer. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Søk på forumet etter Bayliner 2958. Tror nok den veier 5 tonn med drivstoff Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SoBo Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Jeg kjører Solas treblader stålpropell Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.