Jump to content

Utveksling bravo 2


customline

Recommended Posts

Utvekslingen på Bravo drev ligger i det øvre huset, og det er vanlig å bytte hele huset dersom man bytter utveksling, så det er i grunn ikke veldig komplisert.

Bare å skru av det øvre huset og sette på nytt hus og skimse klaringer.

Det er mulig å bytte bare gearsett også hvis du får tak i det, og det er vel egentlig heller ikke særlig komplisert, men litt mer enn å bytte hele huset.

 

Det er vanskelig å si noe om utvekslingen er feil/riktig uten mer info om motor, båt, hva problemet er osv.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Har en bayliner 2958 med steyr 256 og byttet til solas stålprop,kommer ikke på størrelsen i farten.,men det var den største i katalogen.må nå ha 4000 omdr for å bikke over 20 kn.fikk bytta konen på drevet etter 200 timer,og reparatøren sa at det har vert varmgang i drevet.tror da at det blir mye moment med en sånn utveksling.har hatt slipp i vulken på 2 aluprop på under 200 timer.

Link to post

Tom båt etter sjøsetting på våren, bikker`n 30kn. Sånn litt utpå sesongen sånn 28kn.

Ca. 22-23 kn ved ca 3700-3800 omdr. og 4350 omdr. på fult.

Mener propellen er 17 3/4 * 21.

Har også hatt slipp på en stål propell. I følge Univa måtte man stramme propell mutteren sikkelig (mer enn de 75Nm eller hva det var som står i boka) Ikke hatt slipp på den propellen som sitter der nå. Husk også at propell mutteren skal etterstrammes.

Link to post

SoBo, hvor tung er båten din (har du veid den og?), hvilken modell har du?

 

Selv begynte jeg med omgiring av drevene mine i vår men måtte gå tilbake grunnet manglene deler/verktøy. Det er en god del ting man må passe på når man girer om, man må også ha riktige verktøy for hånd. I tillegg finnes det ny og gammel type tannhjul og lagre som resulterer i at mer enn bare tannhjulene må byttes hvis man bytter fra gammel<--->ny type. Har du relativt nytt drev er det vel nok med de 3 tannhjulene. Enklest er det uansett å bytte propell, da får du resultetet umiddelbart og kan enkelt bytte tilbake. Jeg kommer nok til å gå for propellbytte og skrinlegge omgiringen.

Link to post

Har ikke veid båten, men sjekket i papirene og der stod det: lettskipsvekt 2620 kg.

Det vel hentet fra den originale boka og er vel en tørrvekt. Steyr`n veier vel mindre enn original v8`ern men så kommer det jo på alt mulig annet utstyr som vinsj, baugpropell, varmeapp, hyd.styring, kalesje, nye skott,dører dørker,septiktank, flere batt. etc.

Båten er en 1987 mod. Motor og drev er fra høsten 2005.

Link to post

Har en bayliner 2958 med steyr 256 og byttet til solas stålprop,kommer ikke på størrelsen i farten.,men det var den største i katalogen.må nå ha 4000 omdr for å bikke over 20 kn.fikk bytta konen på drevet etter 200 timer,og reparatøren sa at det har vert varmgang i drevet.tror da at det blir mye moment med en sånn utveksling.har hatt slipp i vulken på 2 aluprop på under 200 timer.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...